Argumentative Function of Evaluative Statements (on the Material of the Internet Text)

Keywords: argumentative function, evaluation, internet text, hidden persuasion

Abstract

The article describes such a feature of evaluative statements as their realization of the argumentativefunction. This function is considered to be dominant in Internet texts of "superficially non-advertising" character. The material for the study was descriptions of communities, posts and comments of the social network "Vkontakte", in which the average user does not expect to see texts of advertising (manipulative) nature. This article analyses 1200 of such texts for the presence of evaluative statements implementing the argumentative function. This article demonstrates the mechanism of the evaluative methodof argumentation from the addressee's point of view, as determined on the basis of the text analysis in its contextual environment and with a complex analysis of the communicative situation. On the basis of this mechanism, the article proposes an algorithm for finding evaluative statements that implement the argumentative function, contributing to the development of artificial intelligence and P-technologies. This algorithm is also considered as a means of ensuring the linguoecology of the Internet space. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Kristina Ushakova, Altai State University

Ushakova Kristina Sergeevna, Altai State University, postgraduate student, Department of General and Applied Philology, Literature and the Russian Language, 61 Lenina St., Barnaul, 656049, Barnaul, Russia, ushakova999@yandex.ru, 0009-0005-1558-5683.

References

Анисимова Т.В., Пригарина Н.К., Чубай С.А. Система риторической аргументации в дискурсе социальной рекламы // Вестник ВолГУ. Серия 2: Языкознание. 2019. №2. [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sistema-ritoricheskoy-argumentatsii-v-diskurse-sotsialnoy-reklamy (дата обращения: 20.04.2024)

Безяева М.Г. Семантика коммуникативного уровня звучащего языка: волеизъявление и выражение желания говорящего в рус. диалоге // МГУ им. М.В.Ломоносова. Филол. Фак. – М., 2002

Гавенко С.В. Анализ аргументативного эффекта оценочной семантики в естественном языке (на материале американских текстов) [Электронный ресурс]. URL: http://www.dialog-21.ru/Archive/2001/volume1/1_8.htm (дата обращения: 23.05.2024)

Данилевская Н.В. Аргументы vs эмоции: аргументативные модели как инструмент идеологического противоборства в массмедиа. Медиалингвистика, 10 (2), 2023

Кубышкин И.А. О синтаксических средствах репрезентации эмотивности и оценочности в российском политическом дискурсе // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Филология. Журналистика. 2023 № 3

Маркова Д.А. Аргументативная функция эмоционально-окрашенных высказываний // Инновационный дискурс развития современной науки: Сборник статей XI Международной научно-практической конференции. Петрозаводск, 2022 – EDN QXEYZF.

Никитин О.В., Волков А.А. Теория риторической аргументации. М., 2009

Палехова О.В. Прагматический компонент оценочного высказывания в рассуждении // Известия СПбГЭУ. 2019. №5-1 (119). [Электронный ресурс]. URL:https://cyberleninka.ru/article/n/pragmaticheskiy-komponent-otsenochnogo-vyskazyvaniya-v-rassuzhdenii (дата обращения: 01.06.2024)

Ушакова К.С. Оценка в интернет-комментариях в аспекте лингвистической экспертизы // Материалы международной научной конференции «Современная лингвистика: ключ к диалогу». 2023

Фролова И.В. Оценочность и аргументативность в аналитической статье британской и российской прессы // Вестник МГОУ. Серия «Лингвистика». 2013 № 6

Published
2024-12-15
How to Cite
Ushakova K. Argumentative Function of Evaluative Statements (on the Material of the Internet Text) // Philology & Human, 2024, № 4. P. 171-180 DOI: 10.14258/filichel(2024)4-14. URL: https://journal.asu.ru/pm/article/view/15363.
Section
Научные сообщения
Bookmark and Share