Metaphorical Model «Personal Development is a Path» in the Practice of German-Language Coaching
Abstract
The article discusses the metaphorical model «personal development is a path» in the practice of German-language coaching. Based on the material of popular publications about the individual growth, the work analyzes the cognitive and didactic potential of the model in terms of the motivational strategy of persuasion. The method of cognitive modeling, which involves definitional and frame analysis, logical operations of analysis and synthesis, as well as the method of cognitive-pragmatic interpretation based on research introspection, allows to make a conclusion about the significance of the model in connection with its clarity and accessibility. On the one hand, the image of the path allows one to understand personal development as a sequence of small steps leading to a goal, on the other hand, it allows the coach to motivate the recipient at all stages of movement towards it. The study has theoretical significance, which lies in the description of the cognitive-pragmatic foundations of motivational discourse; the practical value of the work lies in the use of its results in coaching practice: in writing motivational texts, in developing questionnaires, etc.
Downloads
Metrics
References
Литература
Букина Ю.В. Подходы к пониманию мотивационного дискурса в современной гуманитарной парадигме // Международный журнал экономики и образования. 2022 № 1
Гаевская М.А., Мошняга Е.В., Чихачева Д.В. Аксиологическая прагматика мотивационного дискурса на материале речей американских коучей // Вестник Челябинского государственного университета. 2024 № 1 (483)
Гармонова А.Е. Саморазвитие и личностный рост: соотношение понятий // Столица науки. 2018 № 1(18)
Гилясев Ю.В. Прагматика англоязычного мотивационного дискурса // Учёные записки Петрозаводского государственного университета. 2017 № 5 (166)
Кларин М.В. Новая развивающая практика — коучинг. Новая профессия — коуч // Образовательные технологии. 2014 № 1
Ковалёв Г.А. Психологическое воздействие: теория, методология, практика: дис. … д-ра психол. наук. М., 1991.
Кругликова А.Ю. Личностный рост как психологический феномен // Известия ТРТУ. 2005 № 7(51)
Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живём. М., 2004
Панченко Н.Н. Мотивационный дискурс: проблемы и перспективы исследования // Известия Волгоградского государственного социально-педагогического университета. Филологические науки. 2023 № 2 (2)
Подоляк Ж.И. К вопросу о выделении мотивационного дискурса // Гуманитарные научные исследования. 2016 № 5
Чернявская В.Е. Дискурс власти и власть дискурса: проблемы речевого воздействия. М., 2006
Чубарова Ю.Е., Юткина С.В. Персуазивность и суггестивность как различные способы языкового воздействия // Вестник Мордовского университета. 2008 № 3
Чудинов А.П. Метафорическая мозаика в современной политической коммуникации. Екатеринбург, 2003
Digitales Wörterbuch der deutschen Sprache. URL: https://www.dwds.de/
Список источников
mindyourlife. URL: https://www.mindyourlife.de/
References
Bukina Yu.V. Podkhody k ponimaniyu motivatsionnogo diskursa v sovremennoy gumanitarnoy paradigme [Understanding motivational discourse: approaches in the modern humanitarian paradigm]. Mezhdunarodnyy zhurnal ekonomiki i obrazovaniya [International journal of economics and education]. 2022. No. 1.
Gaevskaya M.A., Moshnyaga E.V., Chikhacheva D.V. Aksiologicheskaya pragmatika motivatsionnogo diskursa na materiale rechey amerikanskikh kouchey [Motivation discourse axiological pragmatics in american coaches’ speeches]. Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of Chelyabinsk state university]. 2024. No. 1 (483).
Garmonova A.E. Samorazvitie i lichnostnyy rost: sootnoshenie ponyatiy [Self-development and personal growth: correlation of concepts]. Stolitsa nauki [Capital of science]. 2018. No. 1(18).
Gilyasev Yu.V. Pragmatika angloyazychnogo motivatsionnogo diskursa [Pragmatism of the english motivational discourse]. Uchenye zapiski Petrozavodskogo gosudarstvennogo universiteta [Proceedings of Petrozavodsk state university]. 2017. No. 5 (166).
Klarin M.V. Novaya razvivayushchaya praktika — kouching. Novaya professiya — kouch [Coaching as a new developmental practices. New profession - coach]. Obrazovatel'nye tekhnologii [Educational technologies]. 2014. No. 1.
Kovalev G.A. Psikhologicheskoe vozdeystvie: teoriya, metodologiya, praktika [Psychological impact: theory, methodology, practice]. Doct. of of Psychology. Moscow, 1991.
Kruglikova A.Yu. Lichnostnyy rost kak psikhologicheskiy fenomen [Personal growth as a psychological phenomenon]. Izvestiya Yuzhnogo federal'nogo universiteta [News of TRTU]. 2005. No.7(51).
Lakoff G., Johnson M. Metafory, kotorymi my zhivem [Metaphors we live by]. Moscow, 2004.
Panchenko N.N. Motivatsionnyy diskurs: problemy i perspektivy issledovaniya [Motivational discourse: issues and prospects of study]. Izvestiya Volgogradskogo gosudarstvennogo sotsial'no-pedagogicheskogo universiteta. Filologicheskie nauki [News of Volgograd state social pedagogical university. Philological sciences]. 2023. No. 2 (2).
Podolyak Zh.I. K voprosu o vydelenii motivatsionnogo diskursa [On the identification of motivational discourse]. Gumanitarnye nauchnye issledovaniya [Humanities research]. 2016. No. 5.
Chernyavskaya V.E. Diskurs vlasti i vlast' diskursa: problemy rechevogo vozdeystviya [Discourse of power and power of discourse: problems of speech influence]. Moscow, 2006.
Chubarova Yu.E., Yutkina S.V. Persuazivnost' i suggestivnost' kak razlichnye sposoby yazykovogo vozdeystviya [Persuasiveness and suggestion as different ways of language influence]. Vestnik Mordovskogo universiteta [Mordovia university bulletin]. 2008. No. 3.
Chudinov A.P. Metaforicheskaya mozaika v sovremennoy politicheskoy kommunikatsii [Metaphorical mosaic in modern political communication]. Ekaterinburg, 2003
Digitales Wörterbuch der deutschen Sprache. URL: https://www.dwds.de/
List of sources
mindyourlife. URL: https://www.mindyourlife.de/
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.

