TECHNOLOGIES OF DIAGNOSTICS OF PROFESSIONAL MOTIVATION OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL PERSONNEL

Main Article Content

Natalya M. Polyanskaya Email: natali_mz@mail.ru

Abstract

The quality of human capital formation and the creation of prerequisites for our common future is significantly influenced by the education system. At the same time, the effectiveness of the educational process depends on the internal orientation, motivation and satisfaction with work, as well as the intention of each teacher to work with full dedication and engage in self-improvement. On the part of the management of an educational organization, it is very important to constantly maintain high professional motivation of scientific and pedagogical personnel, the necessary level of their satisfaction with their work and prevent professional "burnout". To do this, it is necessary to use methods of diagnosis and evaluation of motivation. In this article, based on the understanding and generalization of the existing experience, the author describes the main elements of the technology of diagnostics of professional motivation of scientific and pedagogical personnel. The scientific contribution consists in updating the importance of the process of managing professional motivation of scientific and pedagogical personnel, in describing the main tools for assessing its level, developing a blitz questionnaire to identify and assess the significance of factors of job satisfaction, as well as in developing basic measures to increase professional motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Polyanskaya , N. M. (2022). TECHNOLOGIES OF DIAGNOSTICS OF PROFESSIONAL MOTIVATION OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL PERSONNEL. Society and Security Insights, 5(2), 90-105. https://doi.org/10.14258/ssi(2022)2-06
Section
STATE, CIVIL SOCIETY AND STABILITY
Author Biography

Natalya M. Polyanskaya , Banzarov Buryat State University

Cand. Sci. (Economics), Associate Professor of the Department of Applied Economics, Banzarov Buryat State University, Ulan-Ude, Russia

References

Батаршев А.В., Барабанер Х.З., Васеха В.В. Психология управления персоналом / учебное пособие для специалистов, работающих с персоналом / Москва, 2009. (2-е издание, переработанное). 624 с.
Герчиков В. И. Управление персоналом: работник – самый эффективный ресурс компании: Учеб. пособие / В. И. Герчиков. М.: ИНФРА-М, 2008. 282 с.
Климчук А.С. Развитие системы мотивации труда педагогов как фактор эффективности управления образовательной организацией // Образование сегодня: векторы развития. Материалы Всероссийской научно-практической конференции. Главный редактор М.П. Нечаев. 2018. С. 188-190.
Ленская И.Ю., Казакова А.Ф. Удовлетворенность трудом как основополагающий фактор результативности педагогической деятельности // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2021. № 7 (160). С. 16-25.
Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу. – СПб.: Евразия, 1999. – 350 с.
Павлова Е. А., Е. В. Щанина Основы построения эффективной системы мотивации и стимулирования персонала // Традиционное, современное и переходное в условиях модернизации российского общества: Сборник статей Всероссийской научно-практической конференции, посвящённой 75-летию Победы в Великой Отечественной войне, Пенза, 27–28 декабря 2019 года. Пенза: Автономная некоммерческая научно-образовательная организация «Приволжский Дом знаний», 2019. С. 109–112.
Питухина А.Н. Теоретические аспекты удовлетворенности трудом педагогов образовательной организации // Материалы круглого стола, проведённого в рамках серии круглых столов «Анализ опыта деятельности образовательных комплексов в столичном регионе». Московский городской педагогический университет. 2016. С. 82–88.
Полянская Н.М. Роль преподавателя в повышении качества образовательного процесса в высшем учебном заведении // Интернет-журнал «Мир науки» 2015 No3 http://mir-nauki.com/PDF/48PDMN315.pdf (доступ свободный). Загл. с экрана. Яз. рус., англ.
Попова М.А., Щанина Е.В. Удовлетворенность трудом персонала организации как фактор роста производительности труда // Социальное неравенство и социальная справедливость в российском обществе: содержательный и коммуникативный аспекты. Сборник научных трудов. Всероссийская научно-практическая конференция. Ульяновск, 2021. С. 70-73.
Труфанова Е.В., Шалагинова К.С. Опыт организации работы с педагогами по созданию условий повышения трудовой мотивации // Международный журнал экспериментального образования. 2017. № 5. С. 80-83.
Черепанова М.И., Сафронова Е.Ю., Максимов М.Б., Илюшников К.К. Социально-экономические условия функционирования человеческого капитала в регионах России // Society and Security Insights. 2021. Т. 4. № 4. С. 31–43. DOI: 10.14258/ssi(2021)4-02.

REFERENCES
Batarshev A.V., Barabaner H.Z., Vasekha V.V. (2009). Psihologiya upravleniya personalom: uchebnoe posobie dlya specialistov, rabotayushchih s personalom [Psychology of personnel management: training manual for specialists working with personnel]. Moscow, 2009, 24 p.
Gerchikov V. I. (2008). Upravlenie personalom: rabotnik – samyj effektivnyj resurs kompanii [HR management: the employee is the most effective resource of the company]. Moscow: INFRA-M, 282 p.
Klimchuk A.S. (2018). Razvitie sistemy motivacii truda pedagogov kak faktor effektivnosti upravleniya obrazovatel'noj organizaciej [Development of the system of motivation of teachers as a factor of the effectiveness of the management of an educational organization]. Obrazovanie segodnya: vektory razvitiya. Materialy Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferencii. Glavnyj redaktor M.P. Nechaev, 188–190.
Lenskaya I.YU., Kazakova A.F. (2021). Udovletvorennost' trudom kak osnovopolagayushchij faktor rezul'tativnosti pedagogicheskoj deyatel'nosti [Job satisfaction as a fundamental factor in the effectiveness of pedagogical activity]. Izvestiya Volgogradskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, no 7 (160), 16–25.
Maslou A. (1999). Motivaciya i lichnost' [Motivation and personality], Saint-Petersburg: Evraziya, 350 p.
Pavlova E. A., Shchanina E. V. (2019). Osnovy postroeniya effektivnoj sistemy motivacii i stimulirovaniya personala [Fundamentals of building an effective system of motivation and stimulation of personnel]. Tradicionnoe, sovremennoe i perekhodnoe v usloviyah modernizacii rossijskogo obshchestva: Sbornik statej Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferencii, posvyashchyonnoj 75-letiyu Pobedy v Velikoj Otechestvennoj vojne. Penza: «Privolzhskij Dom znanij», 109–112.
Pituhina A.N. (2016). Teoreticheskie aspekty udovletvorennosti trudom pedagogov obrazovatel'noj organizacii [Theoretical aspects of satisfaction with the work of teachers of an educational organization]. Materialy kruglogo stola, provedyonnogo v ramkah serii kruglyh stolov «Analiz opyta deyatel'nosti obrazovatel'nyh kompleksov v stolichnom regione». Moscow: Moskovskij gorodskoj pedagogicheskij universitet, 82–88.
Polyanskaya N.M. (2015). Rol' prepodavatelya v povyshenii kachestva obrazovatel'nogo processa v vysshem uchebnom zavedenii [The role of the teacher in improving the quality of the educational process in higher education]. Internet-zhurnal «Mir nauki», no 3 http://mir-nauki.com/PDF/48PDMN315.pdf.
Popova M.A., Shchanina E.V. (2021). Udovletvorennost' trudom personala organizacii kak faktor rosta proizvoditel'nosti truda [Satisfaction with the work of the organization's personnel as a factor of labor productivity growth]. Social'noe neravenstvo i social'naya spravedlivost' v rossijskom obshchestve: soderzhatel'nyj i kommunikativnyj aspekty. Sbornik nauchnyh trudov. Vserossijskaya nauchno-prakticheskaya konferenciya, Ul'yanovsk, 70–73.
Trufanova E.V., SHalaginova K.S. (2017). Opyt organizacii raboty s pedagogami po sozdaniyu uslovij povysheniya trudovoj motivacii [Experience in organizing work with teachers to create conditions for increasing work motivation]. Mezhdunarodnyj zhurnal eksperimental'nogo obrazovaniya, no 5, 80–83.
Cherepanova M.I., Safronova E.YU., Maksimov M.B., Ilyushnikov K.K. (2021). Social'no-ekonomicheskie usloviya funkcionirovaniya chelovecheskogo kapitala v regionah Rossii [Socio-economic conditions of human capital functioning in the regions of Russia]. Society and Security Insights, T. 4. no 4, 31–43.