Concepts of illness and death and selkup magic healing practices

Main Article Content

O. B. Stepanova Email: stepanova67@mail.ru

Abstract

The study aimed to explore the Selkup people's beliefs regarding illness, death, and magical healing practices, a topic that remains inadequately understood, underscoring its relevance and scientific importance. The research yielded several key findings. Traditional Selkup perspectives on illness and death can be categorized into three main types. In the first type, diseases were attributed to malevolent spirits, often taking the form of worms or animals, that infiltrated the human body. Some illnesses, like smallpox and epilepsy, were believed to be caused by anthropomorphic spirits. The second type of belief posited that illness arose from spirits stealing the soul of the afflicted individual. The third type of viewpoint on illness and death emerged from a comprehensive analysis of folklore sources. According to these beliefs, sickness and, particularly, death occurred when the integrity of the human corporeal soul was compromised. This soul was perceived to encompass each organ and body part, certain bodily functions, and external objects connected to the individual. Magical, primarily shamanic, interventions were thought to hold the power to cure illnesses and even revive the deceased.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Stepanova, O. B. (2024). Concepts of illness and death and selkup magic healing practices. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 29(1), 80-90. https://doi.org/10.14258/10.14258/nreur(2024)1-06
Section
ETHNOLOGY AND NATIONAL POLICY
Author Biography

O. B. Stepanova, Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) RAS

Candidate of Historical Sciences, Senior Researcher at the Department of Siberia, Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera) of the Russian Academy of Sciences

References

Гаген-Торн Н. И. Прокофьевы в Яновом Стане // Этнографическое обозрение. 1992. № 4. С. 91-110.

Гемуев И. Н. Семья у селькупов (XIX — начало ХХ в.). Новосибирск : Наука, Сибирское отделение, 1984. 156 с.

Головнев А. В. Говорящие культуры. Традиции самодийцев и угров. Екатеринбург : УрО РАН, 1995. 605 с.

Доннер К. У самоедов в Сибири. Томск : Ветер, 2008. 176 с.

Ким А. А. Очерки по селькупской культовой лексике. Томск : Изд. НТЛ, 1997. 219 с.

Мифология селькупов. Томск : ТГУ, 2004. 380 с. (Энциклопедия уральских мифологий).

Пелих Г. И. Происхождение селькупов. Томск : Изд-во ТГУ, 1972. 421 с.

Пелих Г. И. Селькупская мифология. Томск : Изд-во ТГУ, 1998. 79 с.

Прокофьев Г. Н. Селькупский (остяко-самоедский) язык. Селькупская грамматика.

Л. : Ин-т народов Севера ЦИК СССР, 1935. Ч. 1. 131 с.

Прокофьева Е. Д. Костюм селькупского (остяко-самоедского) шамана // Сборник Музея антропологии и этнографии. М. ; Л. : Акад. Наук СССР, 1949. Т. 11. С. 335-375.

Прокофьева Е. Д. Старые представления селькупов о мире // Природа и человек в религиозных представлениях народов Сибири и Севера. Л. : Наука, 1976. С. 106-128.

Степанова О. Б. Злая или добрая: к вопросу о главном мифологическом образе селькупов // Омский научный вестник. 2006. № 8. С. 52-55.

Степанова О. Б. Отношения государства и коренных малочисленных народов Севера в начале XXI в. в Красноселькупском районе ЯНАО // Вестник угроведения. 2018. № 2. С. 365-374.

Степанова О. Б. Северные селькупы: система традиционных взглядов в зеркале одного интервью // Вестник археологии, антропологии и этнографии. 2014. № 2. С. 124-131.

Степанова О. Б. Традиционное мировоззрение селькупов: представления о круговороте жизни и душе. Сер. Etnographica Petropolitana. СПб. ; Абакан : Петербургское Востоковедение, 2010. 303 с.

Третьяков П. И. Туруханский край, его природа и жители. СПб. : Тип. Безобразова, 1871. 316 с.

Щапов А. П. Историко-географические и этнологические заметки о Сибирском населении. Собрание сочинений: дополнительный том к изданию 1905-1908 гг. Иркутск : Восточносибирское обл. изд-во, 1937. 378 с.