Ecological aspects of Turkmen hunting

Main Article Content

S.J. Atdayev Email: serdar-atdayev@rambler.ru

Abstract

The care of the person of the nature is traced in many aspects of economic activities, and in particular, in such trade employment, as hunting. Studying of the hunting business and its history, allows to reveal certain rules and norms, which limit immense destruction of animals. Canons of correct hunting were observed in a strict order and passed from father to son. The arch of written rules of hunters about hunting - "risale", forbade shooting of animals during the period feeding of posterities, and also having small cubs. There was such concept as «Pygamber avy» (hunting of the Prophet) which allowed to kill only such quantity of extraction which the hunter could carry away with itself. There was a hunting named fair «Armansyz aw» when the hunter avoided such receptions as: reserve and unexpectedness. Bloodless ways of hunting were often used. In one case an animal long drove, leading up it to the weakened condition. In other case widely used stone traps and networks. Hunting in vicinities of "sacred" places was forbidden. Such rules developed feeling of a measure and responsibility for the nature surrounding them at hunters.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Atdayev, S. (1). Ecological aspects of Turkmen hunting. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 9(9), 122-128. Retrieved from http://journal.asu.ru/wv/article/view/2118
Section
ТРАДИЦИОННОЕ МИРОВОЗЗРЕНИЕ И ЭТНОКОНФЕССИОНАЛЬНЫЕ ПРОЦЕССЫ В СИБИРИ И ЦЕНТРАЛЬНОЙ АЗИИ
Author Biography

S.J. Atdayev, Институт археологии и этнографии АНТ

кандидат исторических наук, ведущий научный сотрудник Института археологии и этнографии Академии наук Туркменистана, Ашхабад

References

1. Атаев К. Охота у туркмен Ахала в конце XIX -начале XX в.//Известия АН ССР. СОН. 1965. №5. С. 8-13.
Контекст: ...Охота на более семи животных за один день считалась греховной (Атаев К., 1965, с. 10).

2. Безертинов Р.Н. Древнетюркское мировоззрение «тэнгрианство». Казань, 2006. 177 с.
Контекст: ...Шаболио усмотрел в этом дурное предзнамено- вание, сильно заболел и через месяц умер (Безертинов Р.Н., 2006, с. 77).

3. Гельдыханов М. Туркменские традиционные обычаи по охране окружающей среды//Памятники Туркменистана. 1984. №2. С. 9.
Контекст: ...Если же охотник находил животное мертвым, то ни в коем случае не оставлял его брошен- ным и немедленно закапывал его (Гельдыханов М., 1984, с. 14).

4. Карутц Р. Среди киргизов и туркменов на Мангышлаке/пер. Е. Петри. СПб., 1910.
Контекст: ...Побывавший в начале прошлого столетия на полуострове Мангышлак российский исследователь Р. Карутц (1910, с. 41) по этому поводу писал, что местные жители называли загнанного зайца «сильным ртом».

5. Оразов А. Народные традиции охраны природы у туркмен//Верования, обряды и обычаи туркмен: (историко-этнографические исследования). Ашхабад, 1992. С. 10-15.
Контекст: ...Данный обычай является одной из форм ограничительных мер напрасного уничтожения промысловых животных (Оразов А., 1992, с. 13).

6. Роузен С. Уважение к жизни в мировых религиях//Вегетарианство в мировых религиях. М., 2004. С. 47-145.
7. Atdaýew S. Zamahşarynyň döredijiliginde tebigat temasy//Mahmyt Zamahşary we gundogaryň ylmy-edebi galkynyşy. Aşgabat, 2007. S. 204-205 (на туркм. яз.).
8. Hommaýew Toýly. Guş awuna çyksaň, öýdäki towugy unutma//Mugallymlar gazeti. 2014. 9 Iýun (на туркм. яз.).
9. Nakyllar we atalar sözi. Aşgabat, 1961. 126 с. (на туркм. яз.).
Контекст: ...По этому поводу существует пословица: авын муне йетсе, омпа щтурар («если убитое охотником число животных превысит тысячу, то жертва падает на задние ноги») (Nakyllar, 1961, с. 126).