English Verbal and Prepositional Constructions in the Anthropocentric Paradigm Context
Abstract
The article studies the sematic constituent peculiarities of the English verbal and prepositional constructions. The article objective is to study the semantic potential of the verbal and prepositional constrictions while describing a person. The author specifies the studied construction notion distinguishing its key characteristics. In the process of this construction study, the following aspects were distinguished: a space component, ethnocultural potential, subjective and contextual aspects. The conducted research can be put into both scientific and general cultural contexts. Language empathy formation study in the learners of English as a second language and usual expression of different ideas in speech are possible due to the consistent study of the considered constructions. They objectify complex personality aspects of the human’s subjectivity in the language space. The article may present interest for specialists in syntax, morphology, linguoculturology and cognitive semantics.
Downloads
Metrics
References
Алисова Т.Б. Очерки синтаксиса современного итальянского языка. М., 1971.
Гулыга Е.В., Шендельс Е.И. Грамматико-лексические поля в современном немецком языке. М., 1969.
Исаакян И.Л. Пространственные предлоги и альтернативные миры человека // Логический анализ языка. Образ человека в культуре и языке. М., 1999.
Козлова Л.А. Проблемы функционального сближения частей речи в современном английском языке. Барнаул, 1997.
Козлова Л.А. Этнокультурный потенциал грамматического строя языка и его реализация в грамматике говорящего. Барнаул, 2009.
Кочкинекова А.В. Когнитивные основания предложных конструкций с именами антропоцентрической семантики в современном английском языке: автореф. дис. … канд. филол. наук. Барнаул, 2012.
Ларина Т.В. Категория вежливости и стиль коммуникации. Сопоставление английских и русских лингвокультурных традиций. М., 2009.
Петренко В.Ф. Психосемантические исследования мотивации // Вопросы психологии, 1983.
Сосновский Б.А. Способности в психологической структуре личности. М., 2011.
Фурс Л.А. Когнитивная основа синтаксической репрезентации. Иркутск, 2009.
Шаховский В.И. Категоризация эмоций в лексико-семантической системе языка. Воронеж, 1987.
Шмелев А.Г. Об устойчивости факторной структуры личностного семантического дифференциала // Вестник Московского университета. 1982. № 2.
Щерба Л.В. Избранные работы по языкознанию и фонетике. Л., 1958.
Bronte Ch. Jane Eyre. Wordsworth, 2011.
Clarke M.A.H. For the Term of His Natural Life. Adamant Media Corporation, 2001.
Dickens Ch. Oliver Twist. Wordsworth, 2000.
Dickens Ch. Dombey and Son. Wordsworth, 2014.
Dixon R.M.W. Where Have All Adjectives Gone? // Studies in Language. 1977. Vol. I. No. 4.
Dostoevsky F.M. The Possessed. [Электронный ресурс]. URL: http://www.gutenberg.org/files/8117/8117-h/8117-h.htm
Doyle A.C. The Hound of the Baskervilles. Penguin. 2003.
Eliot G. Daniel Deronda. [Электронный ресурс]. URL: http://www.gutenberg.org/files/7469/7469.txt
Fitzgerald F.S. This Side of Paradise. Dover, 2011.
Lawrence D. Women in Love. Wordsworth, 1999.
Osgood Ch., Susi C.J., Tannenhaum P.H. The measurement of Meaning. Urbana, 1957.
Osgood Ch. Studies on generality of affective meaning system // Amer, 1962.
Osgood Ch., Miron M.S., May W.H. Cross-cultural universals of affective meaning. Urbana, 1975.
SOED: The Shorter Oxford English Dictionary of Historical Principles. Oxford, 1973.
Stowe H.B. Uncle Tom’s Cabin. Harpercollins, 2011.
Woolf V. Jacob’s Room [Электронный ресурс]. URL: http://www.gutenberg.org/cache/epub/5670/pg5670-images.html
Yates J. The Ins and Outs of Prepositions: A Guide Book for ESL Students Barron's Educational Series, 1999.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.

