Buddhism in the Jin Empire: the boundaries of the spread of Buddhism in the jurchen territories (in the Amur River basin)

Main Article Content

A.P. Zabiyako Email: sciencia@yandex.ru
W. Jun Zheng Email: junzhengbj@163.com

Abstract

Buddhism is one of the world religions. About a thousand years after its origin in India, Buddhism reached the territories of modern North-East China and Primorye. Here it was spread in the state of Bohai and later in the Liao Empire. The Song Empire and Koguryo had a great influence on the development of Buddhism in this region. After the formation of the Jin state (1115), Buddhism became one of the religions of the founders of this state, the Jurchens. The Jin state system acts as an important basis for the establishment of Buddhism among the Jurchens and on their ancestral lands. In this article, based on archaeological data and written sources, the northern and north-eastern borders of Jurchen Buddhism are determined, as well as the dynamics of their formation. The earliest signs of the emergence of Buddhism among the Jurchens were recorded in the lower reaches of the Middle Amur (the mouth of the Ussuri River) by a figurine from the Korsakov burial ground (second half of the 10th century, the prestate period of the Jurchen history). During the state period, the center of Buddhism during the first decades was the Upper Capital, Jinshanjing. Jinshanjing was located on the Ashihe River, a tributary of the Sungari in its middle reaches (the Sungari River is a right tributary of the Amur). The Upper Capital housed the first and most important temples for the ruling elite. The northern and north-eastern periphery of Buddhism ran in the state of Jin on the middle Amur from the mouth of the Zeya River to the mouth of the Ussuri and Sungari rivers. It is possible that the Buddhist temple (joy house) was located on the Tyrsky cliff (the mouth of the Amur), marking the extreme northeastern end of the spread of Buddhism in the Jin state in the late period of its existence. According to archaeological and written sources, Buddhist temples and Buddhist artifacts are found in both the center and on the periphery of the state. In the Amur basin, Buddhism first appeared in the state of Bohai. During the Bohai period, Buddhist temples existed in the Upper Capital (Mudanjiang River) and in the Sungari River basin. During the Jin period, Buddhism became widespread in the Amur basin. Buddhism became an important component on the religious landscape of the left and right banks of the Amur region.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Zabiyako , A., & Jun Zheng, W. (2024). Buddhism in the Jin Empire: the boundaries of the spread of Buddhism in the jurchen territories (in the Amur River basin). NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 29(4), 188-210. https://doi.org/10.14258/nreur(2024)4-10
Section
RELIGIOUS STUDIES AND STATE-CONFESSIONAL RELATIONS
Author Biography

A.P. Zabiyako , Амурский государственный университет

DSc (Philosophy), Full Professor, Head of the Laboratory of Archaeology and Anthropology, Amur State University

References

Артемьев А. Р. Буддийские храмы XV в. в низовьях Амура. Владивосток : К и Партнеры, 2005. 202 с.

Артемьев А. Р., Артемьева Н. Г. История изучения буддийских храмов в Тыре (материалы Международного симпозиума) // Российская археология. 2008. № 1. С. 146-152.

Ван Цзюньчжэн. Дорожно-транспортные системы на северной пограничной территории империи Цзинь // Социальные взаимодействия, языки и ландшафты в Сибири и Китае (эвенки, эвены, орочоны и другие группы) : труды Третьей международной междисциплинарной Тунгусской конференции. Благовещенск : Одеон, 2019. С. 81-98.

Ван Цзюньчжэн. Возникновение и начальное развитие буддизма в Северо-Восточном Китае (по материалам сяньбэй и Когурё) // Россия и Китай на дальневосточных рубежах. Народы и культуры Северо-Восточного Китая. Вып. 13. Благовещенск : АмГУ, 2020. С. 197-211.

Ван Цзюньчжэн. Государственность чжурчжэньской империи Цзинь по археологическим материалам: администрация, города, дороги и границы // Россия и Китай на дальневосточных рубежах. Вып. 14. Благовещенск : Изд-во Амурского госунивер-ситета, 2022. С. 116-132.

Ван Цзюньчжэн. Возникновение и тенденции развития буддизма в культурах народов Амура (до первой половины XIII в.) // Религиоведение. 2023. № 1. С. 29-39.

Головачев В. Ц. Значение тырских стел и храма «Юннин» в оценках мировой историографии // Россия и АТР. 2010. № 3 (69). С. 123-132.

Головачев В. Ц., Ивлиев А. Л., Певнов А. М., Рыкин П. О. Тырские стелы XV века: перевод, комментарии, исследование китайских, монгольского и чжурчжэньского текстов. СПб. : Наука, 2011. 318 с.

Дашковский П. К. Мировоззрение кочевников Саяно-Алтая и сопредельных территорий поздней древности и раннего средневековья (отечественная историография и современные исследования) : монография. Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2011. 244 с.

Дашковский П. К. Распространение прозелитарных религий у тюркоязычных кочевников Южной Сибири и Центральной Азии в эпоху средневековья // Религиозный ландшафт Западной Сибири и сопредельных регионов Центральной Азии : коллективная монография. — Барнаул, 2014. Т. I: Поздняя древность — начало XX в. С. 37-46.

Дашковский П. К. Некоторые итоги изучения эволюции религиозного ландшафта Западной Сибири и сопредельных регионов Центральной Азии // Религиоведение. 2018. № 4. С. 26-36.

Забияко А. П. Ранний чжурчжэньский текст наскальных изображений на реке Архаре в Приамурье (история, результаты исследования и новые данные) // Археология, этнография и антропология Евразии. Т. 47. № 3. 2019. С. 94-103.

Забияко А. П. Ранний чжурчжэньский текст на скале реки Архары в контексте истории чжурчжэней в Приамурье // Россия и Китай на дальневосточных рубежах. Народы и культуры Северо-Восточного Китая : материалы XIV Международной научнопрактической конференции. Благовещенск : АмГУ, 2020. С. 33-48.

История Золотой империи. Новосибирск : Изд-во Института археологии и этнографии СО РАН, 1998. 288 с.

Медведев В. Е. О буддизме на территории Приамурья // Интеграция археологических и этнографических исследований : сб. научн. трудов. Одесса ; Омск : Омский филиал Института археологии и этнографии, 2007. С. 366-370.

Медведев В. Е. О чжурчжэньской государственности в Российском Приамурье // Россия и Китай на дальневосточных рубежах. Народы и культуры Северо-Восточного Китая : материалы XIV Международной научно-практической конференции. Благовещенск : АмГУ, 2020. С. 7-20.

Окладников А. П. Первые известия об археологических памятниках нижнего Амура (к 300-летию открытия Тырских памятников, 1655-1955) // Известия Всесоюзного географического общества. 1955. Вып. 4. Т. 87. С. 335-344.

Окладников А. П., Медведев В. Е. Буддийская статуэтка с острова Уссурийского // Пластика и рисунки древних культур (Первобытное искусство). Новосибирск : Наука, 1983. С. 117-121.

Пермикин Г. М. Путевой журнал плавания по реке Амуру от Усть-Стрелочного караула до впадения ее в Татарский пролив // Записки Сибирского отдела Императорского Русского географического общества. Кн. 2. Отд. 1. СПб. : Типография Э. Праца, 1856. С. 3-78.

Поносов В. В. Предварительное сообщение о разведке развалин Дунцзин-чэна // Восточноазиатское археологическое общество. Дунцзинчэн. Раскопки и обследования городища Верхней столицы государства Бохая. Харбин, 1939. C. 1-10.

Ernst George Ravenstein. The Russians on the Amur. London: Trubner, 1861. — 467 с. (in English).

Атлас древностей Цзиньюань / под отв. ред. Бао Хайчунь, Ван Юйлан. Харбин : Харбин чубаньшэ. 2001. 418 с. (МЖ#, Ж^ЖФ^. «Ж»Ж ^&:^&Ш Ш±, 2001. — 418 Ж) (In Chinese).

Ван Дэпэн. Об историческом происхождении буддизма в династии Цзинь // Ланьчжоуский вестник. 2018. № 9. С. 56-66. (Ж.ЖВД. Ж^^^^ЙЖЖ'МЖ // й^'1'l^flj. 2018. № 9. Ж 56-66) (In Chinese).

Ван Юйлан, Се Чуньхэ. Исследование цзиньской печати Департамента Управления из городища Сигоу г. Хэйхэ // Вестник Харбинского университета. 2017. № 10. С. 1-7. (т ж#я. // ^к^^<

2017. № 10. 1-7 Ж) (In Chinese).

Восточноазиатское археологическое общество. Дунцзинчэн. Раскопки и обследования городища Верхней столицы государства Бохая. 1939. 90 с. (ЖЖЖАЖ^. ЖФ'Ж. 1ВВШШЙШЙ. Ж^^А^А^ (ЖЖЖ), 1939. 90 Ж) (In Chinese).

И Баоли. Обзор некоторых памятников построек и гробниц вокруг Верхней столицы // Альманах исторической географии в Северо-восточном Китае. Харбин, 2002. С. 391-402 («Л. ШШШйШШВ/ МЖ#, £S&A< Ж ^^АЖЯ^А. ^^: ^^ШШ±, 2002. 391-402Ж) (in Chinese).

Институт археологии Китайской академии общественных наук. Гора Людиншань и посёлок Бохай: аристократические могильники и столичный памятник государства Бохай династии Тан. Пекин: Изд-во энциклопедии Китая, 1997. 257 с. (ФН^4^ЖЖ ИЖАЖ^Ж. АШШ^ЖШ — Ж^»НИЖ«№ЖЖ». «: Ф НЖЖЖЖШШ±, 1997. 257 Ж) (In Chinese).

Линь Юн. Крепость Македонского, Стела Юань и кирпичная пагода Ляо-Цзинь — Изложение археологической истории храма Юннин // Альманах исторических памятников Хэйлунцзяна. 1982. № 1. С. 83-89. (#fe. Ж^ШЙЙ, Л^^Ж^^^ — ЖЖ ЖЖЖЖЖ£ // МЖЖ^ЖЖ. 1982. №. 1. С. 83-89) (In Chinese).

Лян Чуньюй. Дискуссия Хулигайлу в династии Цзинь // Вестник общественных наук Цзямусыского университета. 2003. № 2. С. 70-71. (Ж#Ж. Й^^^^ЖЙ^ // ЖЖ ЖЖЖЖЖЖЖЖЖ. 2003. № 2. С. 70-71 Ж) (In Chinese).

Медведев В. Е. Городища Нижнего Амура // Забияко А. П., Зайцев Н. Н., Медведев В. Е. Древние и средневековые городища Приамурья / пер. на кит. Ван Цзюньчжэн. Пекин: Изд-во КАОН, 2024. С. 236-286. (А. П. ЖЖЖЖ Н. Н. ЖЖЖЖ, В. Е. ЙШ ^ЖЖ<,ЖЖЖЖЖЙЖ:ШЖЖдаЖИ(»Ю^Ж№КЖЙЖЖ Ш,ЖЖ:ЖНЖЖЖЖЖШ±, 2024. 236-286 Ж) (in Chinese).

Няньчан. История Будды в ряде династий (Фоцу лидай тунцай). Т. 20. Пекин: Шуму Вэньсянь чубаньшэ, 1990. (ЖЖ.ВЖЖЖЖа (^-+). ft*: Ж0£МШШ±, 1990) (In Chinese).

Редколлегия Справочника по городскому уезду Бэйань. Справочник по уезду Нинъ-ань. Бэйань, 1994. 835 с. (ЖЖЖЖЖЖ^^Ж. ft^MX ft$, 1994Ж. 835 Ж) (In Chinese).

Собрание и сверка эпиграфических текстов всей династии Цзинь. Чанчунь: Цзилинь вэньши чубаньшэ. 2012. 670 с. (ЖЖЖШЙ. Ж^Ж^ЖШЙ. Ж#: ЖЖЖЖ М, 2012. 670 Ж) (In Chinese).

Сюй Цзыжун. Исследование Надписи о захоронении наставника Сюаньвэй (Фасин) храма Шакьямуни в Цзиньшанцзин // Северные исторические памятники. 1989. № 3. С. 38-42. (ЖЖЖ. ЖЖЖ#ЖЖ1|Ш«ЙШЖЖШ4^ЙЖ# // ЖЖЖШ 1989. №. 3. 38-42 Ж) (In Chinese).

Тории Рюдзо. Поиск и посещение Северо-Восточной Азии / пер. на кит. Тан Эрхэ. — Шанхай: шанъу иньшу гуань, 1926. 265 с. (ДЖЖЖ ЖЖЖЖ1ЖЖЙ. 'ЖЖЖЖ Ж Ж: Й#ЖЖЖ, 1926. 265 Ж) (In Chinese).

Тории Рюдзо. Исследование Нурган дусы // Яньцзинский вестник. № 33. 1947. С. 7-76. (ДЖЖЖ. ЙЛЖ^ЖЖ // ^ЖЖЖ. № 33. 1947. 7-76 Ж) (на кит. яз.).

Торияма Киити. Обзор отчёта об обследования храмов Дунцзинчэна. Чанчунь. 1943. 44 с. (ДШ<“. ЖЖ^ЖЖЖ»ЖЖ. Ж#:Ш'1ЖЙЖ^ЖЙЖМЖЖ>ЖЖ Ш^> 1943. 44 Ж) (In Chinese).

Хао Сыдэ, Чжан Пэн. Городища на территории Хэйхэ пров. Хэйлунцзян // Северные исторические памятники. 1991. № 1. С. 26-31. (ЖШШ, ^Ж. ^ЖЖЖ^ИЙК ЖМА^Ж // ЖЖЖЖ 1991. №. 1. 26-31 Ж) (In Chinese).

Хун Хао. Сунмо Цзивэнь. Книжная серия Чанбай (Первый выпуск. Чанчунь: Цзилинь вэньши чубаньшэ. 1986. С. 9-50. (ЖЙд. ЖЖЖ||. ЖЖИЖ^, ЖЖ^^ШЙ. ЖЙЖЖ(ЖЖ). Ж#: Ж#ЖЖЖШ±, 1986. 9-50 Ж) (In Chinese).

Цзинь ши. Пекин: Чжунхуа шуцзюй. 1975. 2906 с. (ЖЖ. — ЖЖ: ЖЖЖЖ, 1975. — 2906 Ж) (In Chinese).

Чжан Хуэйюй, Ван Юйлан. Обзор системы административно-территориальных делений на территории Хэйлунцзян в империи Цзинь // Вестник Харбинского педагогического колледжа. 2000. № 4. С. 80-84. (Ж^^, IS^. ^^^^?Х№КЙ^ТЙ^ ftJM // ^«ffi^$. 2000. №. 4. 80-84 Ж) (In Chinese).