Celestial and mysterical symbolism in zoroastrianism
Main Article Content
Abstract
This article provides an in-depth analysis of the astral and mystical symbolism inherent in Zoroastrianism and its profound influence on contemporary Iranian culture, with a particular focus on architecture. It investigates the various symbols of Mithraism that are interwoven within Iranian culture during the pre-Islamic era. The author conducts a meticulous examination of the connections between modern Iranian architectural elements and distinct historical periods, critically analyzing existing theories regarding the origins of specific symbols and images in Iranian culture while emphasizing their indigenous characteristics and uniqueness. The central thesis posits a significant relationship between Mithraic symbols and Islamic narratives, as well as their impact on the evolution of architecture following the advent of Islam.
The study suggests that during the era of the cult of Mehr and the Zoroastrian faith, Iranians possessed a sophisticated understanding of astronomy, which was extensively utilized in various artistic forms, including reliefs featuring lions with the Sun, the Sun accompanied by stars, and muqarnas, as well as in interior design and architectural practices. A key innovation of this research is the classification of Sun symbols within Mithraism, particularly those that have endured from the periods of Mithraism and Zoroastrianism to the present day. This classification encompasses a wide array of relief motifs, architectural artistry, and associated elements, notably the geographical orientation towards the “East.” Furthermore, the study explores the evolution of the Sun symbol and its integration with other motifs, such as eagles, humans, lions, stars, and bulls. The significance of the Sun is underscored by its pivotal role in determining the orientation towards the East in the construction of Mithraic temples, fire temples, and palatial structures.
Downloads
Metrics
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Кадыров Д. Х., Гадоев Д. Х. История мечети Магоки Аттар. Исторические науки // Вестник науки и образования. 2020. № 6 (84). Ч. 1. С. 25–27.
Кирилко В. П. Сталактитовые формы в архитектуре средневекового Крыма // Ис- кусство Востока / под ред. С. В. Мальцева, Е. Ю. Станюкович-Денисова, А. В. Захарова.
СПб. : НП-Принт, 2019. C. 737–866.
Конененко Е. И. Архитектура «Большой османской мечети»: истоки, формирова- ние, эволюция : дис. … д-ра искусствоведения. М. : Государственный институт искус- ствоведения, 2020. 468 с.
Куртик Г. Е. Астральная символика в Месопотамии III тыс. до н.э. // Вопросы исто- рии естествознания и техники. 1998. № 2. С. 20–44.
Моради М., Шафаги М., Сокаева Д. В., Дзапарова Е. Б. Исследование персидского фольклора: генезис, семантика, индоевропейский и иранский контекст. Тегеран; Вла- дикавказ, 2024. 375 с.
Нуржанов А. А., Терновая Г. А. Находка керамического сосуда с росписью на годище Кастек-1 в 2019 г. // Народы и религии Евразии. 2021. Т. 27. № 2. С. 7–22.
Челнокова А. Ю. Митраистические памятники и иконография культа Митры в Рим- ской империи. Всеобщая история // Вестник МГПУ. Серия: Исторические науки. 2019. № 3 (35). С. 83–89.
,веста: Гаты, Ясны] .اوستا: گاتاها، یسنا، یشت ها، ویس پ�د و خرده اوستا. نوشته و پژوهش هاشم ر ض�
Яшты, Виспарад и Маленькая Авеста. Исследователь: Хашем Рази]. ،1378 .تهران: بهجت ص 668. [Тегеран: Бахджат, 1999. 668 с. (на перс. яз.).]
,.Ардалан Н] .اردلان، نادر. بختیار، لاله. حس وحدت؛ سنت عرفا ض� در معماری ایران. ترجمه حمید شاهرخ
Бахтияр Л. Чувство единства: Мистическая традиция в Иранской архитектуре. Пере- вод: Хамид Шарох]. ص 175 ،1379 .تهران، ن ش� خاک. [Тегеран: Нашре Хак, 2000. 175 с. (на перс. яз.)].
-Акбари А. Кааба Зороаста и ис] .اکب�ی، امی�. کعبه زرشت و اهمیت تاری ض� کتیبه شاپور اول ساسا ض�
پژوهشنامه تاریــــخ. 1387. سال سوم. شماره .[.торическая важность надписи Сасанида Шапура I 29–70 یازدهم. صص. [Исследовательская работа по истории. 2017. Вып. 3, № 11. С. 29–70
، (بهار، مهرداد. پژوه ش� در اساط ی� ایران (پاره نخست و دویم
[Бахар М. Исследование иранской мифологии (первая и вторая части),]. تهران: انتشارات ص 560 ،1375 .آگاه. [Тегеран: Агах, 1996. 560 с. (на перс. яз.).] -Пурджафар, М. Р., Шахиди, М. Ш. Цер] .پورجعفر، محمدرضا، شهیدی، محمد ش�یف. معماری کلیسا ковная архитектура]. ص 168 ،1388 .تهران: سیمای دانش. [Тегеран: Симае Данеш, 2009. 168 с. (на перс. яз.)].
تنها، مرضیه. ریا ض�، نعمت اله. قرائ ت�، عبدالرسول. نقد نظریه «مرادی غیاث آبادی» درباره کاربرد نجومی بنای
کعبه زرتشت»». [Танха М., Риязи Н., Караати, А. Критика теории «Моради-Гиясабади» کنفرانس فی ض�یک ایران. 7 تا 10 شهریور .[об астрономическом использовании Каабы Зороастра -1384. ]Конференция по физике в Иране. С 29 августа по 1 сен. خرم آباد، دانشگاه لرستان، 3 ص тября 2005 г. Хоррамабад: Лорестанский университет. 3 с. (на перс. яз.).]
-Джавади Ш. Боги Солн] .جوادی، شهره. ایزدان خورشید در باور مردمان جهان. مجله ه ض� و تمدن ش�ق
ца в верованиях народов мира, Журнал «Искусство и цивилизация востока»]. .سال هشتم [.(.Вып. 8. № 30. 2019. С. 5–14. )на перс. яз] .شماره 30. زمستان 1399. صص 5–14
-Чехри М. Э. Ар] .چهری، محمداقبال. مطالعه باستان شناخ ت� نقوش الهه آناهیتا بر روی گچ بری دوره ساسا ض�
хеологическое исследование мотивов богини Анахиты на лепнине сасанидского перио-
-Археологиче] .پژوهش های باستانشناسی ایران. شماره 30، دوره یازدهم. پای ی ض� 1400. صص да[. 199–222
ские گ исследования Ирана, 30 (11). 2021. С. 222–199 (на перс. яз.).]
حاتمیان، محمدجعفر. نیستا ض�، جواد، موسوی کوهپ�، سیدمهدی. حاتم، علامعلی. تحلیل چگون�
] .استمرار معماری چهارطا ت� از دوره ساسا ض� به اسلامی در ایران با تکیه بر روش نقد کهن الگو ی�
Хатамиян М. Дж. и др. Анализ преемственности четырехарочной архитектуры от пе- риода Сасанидов до исламского периода в Иране на основе метода архетипической -Историческая социо] .جامعه شناسی تاری ض�. دوره 4، پایی ض� و زمستان 1391. صص критики.[. 173–192 логия. 4. 2013. С. 173–192 (на перс. яз.)].
.خلیلی پور، اکرم. هم ت�، اسماعیل. طاووسی، محمود. س ی� تکامل مقرنس کاری ایران از دوران تاری ض� تا صدر اسلام
[Халилипур А., Хеммати И., Тавуси М. Ход эволюции мукарнасов Ирана от историче-
فصلنامه علمی پژوه ش� ه ض�های تجسمی نقش مایه. سال هشتم. شماره .[.ского периода до начала ислама
7–19 صص .1393 زمستان .21. [Научно-исследовательский ежеквартальный журнал изобра- зительного искусства «Накш Майе», Вып. 8, № 21. 2013. С. 7–19. (на перс. яз.).]
-Дариуш Б., Ас] .دار��ش، ����. ا���رد، آن. ����ری، ��� ا���. ��ر����، ��اوم ���س ��ه در آ�����، ��اری و ���� ا��ان
гард А., Мансури С. А. Чахартаки, Преемственность горной святости в ритуалах, ар- хитектуре и ландшафте Ирана]. 64–73 �� ، (53) 12 1399 ز����ن ،���� ����. [Журнал «Манзар», 2019. 12 (53), С. 73–64 (на перс. яз.).]. .Дьёлафуа, Ж. Иран. Кальде и Шуш] .دیولافوا، ژان. ایران. کلده و شوش. ترجمه علی محمد فره و شسی -Тегеран: Теге] .تهران: دانشگاه تهران، 835 ،1385 ص .[.Перевод Али Мохаммада Фараха Ваши ранский университет, 2006, 835 с. (на перс. яз.)].
-Резазаде З., Хасан] .رضازاده، زهرا. حسن اوغلی زرنق، سویل. بررسی نقوش جانوری در آی ی ض� می ت�ائیسم
کنفرانس ب ی ض� المللی پژوهش .[Огли Зарнак С. Исследование животных мотивов в митраизме -Международная научно-исследователь] .در علوم و تکنولوژی. کوالالامپور، مالزی. 20 ،1394 ص
ская конференция в области науки и технологий. Куала-Лумпур, Малайзия. 2014, 20 с. (на перс. яз.).]
ساعدی، ام ی�. منصوری، سیما. پاکدل، مسعود. تطبیق بن مایه های اسطوره ای بینای� و دانای� در مصر و ایران با
-Саэди А., Мансури С., Пакдел М. Сопоставле] .تاکید بر شاهنامه محفوظ در بنیاد کورکیان نیویورک ние мифологических мотивов зрения и знаний в Египте и Иране на основании «Шах- ن ش�یه مطالعات ه ض� اسلامی. 1401. دوره 19. شماره 46. صص .[наме« в Фонде Куркиана в Нью-Йорке 254–273. [Журнал исследований исламского искусства. 2022. Вып. 19, № 46, С. 273–254 (на перс. яз.).].
شهبازی ش ی�ان، حبیب معرو ض� اقدم، اسماعیل. ستارنژاد، سعید. طهماسب�، فری ب�ز. مظاهر و کارکردهای آناهیتا،
-Шахба] .(الهه زن در ایران باستان (مطالعه نقش مایه های ظروف زرین و سیم ی ض� ساسا ض� حاوی نقش این الهه
зи Ш., Хабибоб. Маруфи Агдам И., Сатранджад С., Тахмасаби Ф. Символы и функции Анахиты, женской богини в древнем Иране (с изученим сасанидских золотых и кера- زن در فرهنگ و ه ض�، دوره 10. شماره мических сосудов, содержащих образы этой богини(.[. ،2 237–262 صص .1397 تابستان. [Женщины в культуре и искусстве, Вып. 10, № 2, 2017. С. 262– 237 (на перс. яз.)].
-Сафипур А., Шаа] .ص ض� پور، علی. شعبا ض�، رضا. دسته بندی ایزدان و روزهای ماه در گاه شماری زرتش ت�
бани Р. Классификация богов и дней месяца в зороастрийском календаре.]. تاریــــخ علم، دوره .[.(.17 ]Вып. 17, 2018. С. 157–185 )на перс. яз، بهار و تابستان 1398، صص 157–185
-Али] .علیپور، سارا. نصی�سلامی، محمدرضا. فلام�، محمدمنصور. تحلیل ساختار منظر ستایشگاههای مهری
пур С., Насирсалами М. Р., Фаламаки М. М. Анализ ландшафтной структуры святилищ .«Научный журнал »Баг Назар] .ن ش�یه علمی باغ نظر. 74( 16). مرداد 1398، صص Мехри[. 31–42 16 (74). 2018. С. 31–42. (на перс. яз.).]
-Омрани Б., Моради А. Кри] .عمرا ض�، بهروز. مرادی، ام ی ض�. نقدی بر ماهیت می ت�ائیسم معبد مراغه
тика сущности митраизма в храме Мараге. Археологические исследования]. مطالعات .Археологические исследования. Вып] .باستانشناسی. دوره 13، شماره 1، بهار 1400. صص 119–138 13. № 1. 2021. С. 119–138. (на перс. яз.).]
,.Фаргдан А] .فرقدان، عاطفه. هوشیار، مهران. بررسی تطبی ت� مفاهیم گل نیلوفر آب� در ایران، هند و مصر
Хушияр М. Сравнительное исследование концепций цветка лотоса в Иране, Индии
دو فصلنامه علمی — پژوه ش� ه ض�های تجسمی نقش مایه، سال سوم، شماره ششم. پایی ض� و زمستان .[.и Египте
49–58 صص .1389. [Научно-исследовательский ежеквартальный журнал изобразитель- ного искусства «Накш Майе», Вып. 3, № 6. 2019. С. 58–49 (на перс. яз.)].
.Гал'е-хани Г. Солнце в Авесте] .قلعه خا ض�، گلناز. خورشید در اوستا. در متون دوره میانه و در هند مجله مطالعات ایرا ض�. مرکز تحقیقات فرهنگ و زبان های ایرا ض�. .[В средневековых текстах и в Индии
-Журнал иранских ис] .دانشگاه شهید باه ض� کرمان. سال دوم، شماره چهارم. پایی ض� 1382. صص 169–194 следований. Центр исследования иранской культуры и языков. Керманский универси- тет Шахида Бахонара. 2012. Вып. 2, № 4. С. 169–194 (на перс. яз.)].
Голдар Ф. Чартаги: история употребления] .گلدار، فاطمه. چهارطا ت�: سابقه کاربرد واژه و صورت
. ویژه نامه آتشکده و آتشگاه های ایران. .[слов и выражений گ
دوفصلنامه تخصصی دانش مرمت و می�اث فرهن�
1–10 صص .1392. [Специализированный двухквартальный журнал по реставрации и зна- ниям о культурном наследии. Спецвыпуск о храме огня и костровых ямах Ирана. 2013. С. 1–10 (на перс. яз.).]
-Мо] .مبی ض�، مهتاب. حکیمی، رکسانا. بررسی نماد خورشید و مفاهیم مرتبط با آن در ه ض� و اساط ی� ب ی ض� النهرین
бини М., Хакими Р. Исследование символа солнца и связанных с ним концепций в ме-
دو فصلنامه دانشکده ه ض� شوش ت�. دانشگاه شهید چمران اهواز. .[сопотамском искусстве и мифологии -Ежеквартальный журнал Шуштарского факуль] .شماره پنجم. بهار و تابستان 1393. صص 57–68 тета искусств. Университет Шахида Чамрана в Ахвазе. Вып. 5, Весна и лето 2013. С. 57– 68 (на перс. яз.).].
وفصلنامه علمی — Мадхушиян-неджад М., Шишвани Х] �������ن ��اد، محمد. شیشوا ض�، هاله ,«Научный журнал »Honar] . ت�وی ب� پژوهش ه ض�. سال هفتم، شماره چهاردهم. 1396، صص. 19–33
Седьмой год, 14-й вып. 2017, С. 33–19 (на перс. яз.).]
���ادی ���ث آ��دی. ر��. ر������ ��ر���ی ��� ر��. [Моради-Гиясабади Р. Солнечная обсерватория
Накше Рустам-а.]. ص 96 ،1378 .ان: ا����رات ��و���ه���. [Тегеран: Пажуханде. 1999. 96 с. (на перс. яз.).]
Моради-Гаясабади Р. Крылатый] ،مرادی غیاث آبادی، رضا. گوی بالدار، انتشارات پژوهش های ایرا ض�
Шар, Иранские исследовательские публикации]. 34–31 .ص.، صص 94 ،1386 :تهران. [Иран- ские исследовательские публикации, Тегеран: 2007. С. 31–34 (на перс. яз.).] غ-) .Моин М. Словарь персидского языка. Т. 6] .(مع ی ض�، محمد. فرهنگ فارسی. ج 6. اعلام (غ-ی .[.(.Тегеран: Амир Кабир, 2007, 1132 с. )на перс. яз] .ی).]. تهران: انتشارات ام ی�کب ی�. 1132 ،1386 ص Абу Бакр Муҳаммад ибн Жаъфар Наршахий / Бухоро Тарихи. Тошканд: Шарқ баё- зи, 1993. 122 б. (На Тадж. языке)