State-confessional relations in the Caucasus in the nineteenth and early twentieth centuries
Main Article Content
Abstract
The confessional history of the peoples of the Russian Federation in modern conditions has not only a purely historical and analytical aspect, but also a significant practical significance in the context of the need to use the positive experience of the past in the harmonization of interethnic and confessional relations. Russia, as a state-civilization, has been formed for a long time, but this process has not yet been properly studied both due to certain class imperial preferences in the pre-revolutionary time, and class stereotypes that dominated society in the Soviet era. The Russian state and the Orthodox Church were in many respects united until the Soviet decree of V. I. Lenin on the separation of church and state. With regard to other traditional religions and beliefs, a tolerant policy was carried out, which made it possible not only for Orthodox Christians to occupy major government positions and receive the highest military ranks. In the 20th century, the peoples of the Caucasus were legally part of the Russian Empire and, in addition to the general imperial legislation, their life was also regulated by local acts, which, unlike the legislation of other empires of those years, guaranteed them the preservation of freedom of conscience. The author does not agree with the statement that the imperial and Soviet authorities destroyed the traditions of real Christianity, Islam and folk beliefs in Ossetia by terror. Based on the analysis of the materials of the peoples of the Caucasus, the article characterizes the state-confessional relations in the mainstream of the country's domestic policy, emphasizes the historical continuity of the humanistic policy of the central Russian government in the national regions of the country.
Downloads
Metrics
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Акаев В. Х. Толерантность в религиозно-философской системе Кунта-Хаджи Ки-шиева // Диалог культур как социальный императив межнационального взаимодействия : материалы Международной научной конференции. Владикавказ, 2012. С. 50-53.
Алборов Б. А. Некоторые вопросы осетинской филологии. Владикавказ : Издательско-полиграфическое предприятие им В. А. Гассиева, 2005. 412 с.
Владикавказские епархиальные ведомости (ВЕВ). 1894. № 1.
Владикавказскиеепархиальные ведомости (ВЕВ). 1895. № 1.
Владикавказские епархиальные ведомости (ВЕВ). 1896. № 2.
Владикавказские епархиальные ведомости (ВЕВ). 1897. № 10.
Владикавказские епархиальные ведомости (ВЕВ). 1897. № 12.
Владикавказские епархиальные ведомости (ВЕВ). 1898. № 15.
Владикавказские епархиальные ведомости (ВЕВ). 1901. № 14.
Владикавказские епархиальные ведомости (ВЕВ). 1902. № 22.
Владикавказские епархиальные ведомости (ВЕВ). 1905. № 2.
Владикавказские епархиальные ведомости (ВЕВ). 1905. № 19.
В-Н-Л. Переходное состояние горцев Северного Кавказа. Тифлис : тип. П. К. Коз-ловского,1896. 41 с.
Дегоев В. В. Генерал Муса Кундухов: история одной иллюзии // Звезда. 2003. № 11. С. 12-89.
Джикаев Ш. Свет правды и добра // Антология осетинской поэзии. Переводы. Орджоникидзе: Ир, 1984. С. 5-45.
Джумагулова А. Т. Переселение в Стамбул // Современная наука и инновации. 2014. № 2 (6). С. 36-41.
Дзагуров Г. А. Переселение горцев в Турцию. Материалы по истории горских народов. Ростов-на-Дону, 1925. С. 18-32.
Дзеранов Т. Е. Религия осетин и русская культура. Владикавказ : СОИГСИ им. В. И. Абаева ВНЦ РАН, 2006. 260 с.
Елхот. Исторический очерк. Владикавказ : Ир, 1999. 142 с.
Калоев Б. А. Осетины. М. : Наука, 1967. 340 с.
Конституция РФ. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_28399/ (дата обращения 29.07.2024.).
Кундухов М. А. Мемуары. URL: https://bookscafe.net/book/kunduhov_mussa-memuary-145326.html (дата обращения: 24.07.2024).
Кундухов М. А. Мемуары. Владикавказ : Издательско-полиграфическое предприятие им. В. Гассиева, 2013. 92 с.
Никольский Н. М. История русской церкви. М. : Политиздат, 1985. 445 с.
Об утверждении Основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовно-нравственных ценностей : Указ Президента Российской Федерации от 09.11.2022 № 809. URL: http: //publication.pravo.gov.ru/Document/ View/0001202211090019#:~: text. (дата обращения: 23.07.2024).
Осетины. М. : Наука, 2012. 606 с.
Полное собрание законов Российской империи. Собр. 1. СПб. : Тип. 2-го Отд. Собств. Е.И.В. канцелярии, 1830. Т. 22. 1168 с.
Сокаева Д. В., Канукова З. В., Марзоев И. Т., Дзапарова Е. Б, Дзлиева Д. М. Комплексная экспедиция по изучению осетинской диаспоры в Турции // Вестник Российского гуманитарного научного фонда. 2016. № 1 (82). С. 201-206.
Торкунов А. В., Дегоев В. В. Русская история: государство, цивилизация, внешний мир. М. : Аспект Пресс, 2024. 687 с.
Чеджемов С. Р. Конфессиональная политика Российской империи в середине XIX в. (на примере переселения народов Кавказа, исповедовавших ислам, в Турцию) // Народы и религии Евразии. 2018. № 1 (14). С. 108-116.
Чеджемов С. Р. Религиозный фактор в системе политико-правового состояния общества: на примере Республики Северная Осетия-Алания // Народы и религии Евразии. 2022. Т. 27, № 4. С. 142-153.
Шершнева Е. А., Дашковский П. К. Мусульманские мечети Енисейской губернии в правовом поле Российской империи во второй половине XIX — начале XX в. // Вестник археологии, антропологии и этнографии. 2024. № 1 (64). С. 179-188.