REGIONAL ECONOMY AND MARKETING OF TERRITORIES: THE METHODOLOGY OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH

УДК 332.1:339.138

  • V. I. Belyaev Altai State University (Barnaul, Russia) Email: belyaevvi@mail.ru
  • O. V. Kuznecova Altai State University (Barnaul, Russia) Email: olgav-kuznecova@ya.ru
  • O. N. Pyatkova Altai State University (Barnaul, Russia) Email: pyatkovaon@mail.ru
  • O. Yu. Rudakova Altai State University (Barnaul, Russia) Email: rud-oksana@yandex.ru
Keywords: methodology, methods, interdisciplinary research, regional economy, marketing the territories

Abstract

Interdisciplinary research allows to receive versatile and more profound scientific knowledge about a complex natural phenomenon or an ambiguous event of social life by using approaches and methods of diverse branches of knowledge. The main condition of using these approaches and methods of diverse branches of knowledge in one and the same research is the generality of the object and the subject, the core purpose. For example, studying the motives of labor behavior we may combine approaches and methods of economy, sociology, psychology; studying the causes of agression we may use knowledge in biochemistry of primate brain along with the rest. In every single case the researcher builds a unique and original methodology of research. Quite often interdisciplinary research are made in adjacent fields of knowledge (economic theory, labor economy, management theory). Fields of knowledge that can be called interdisciplinary are based on interdisciplinary research. Regional economy is an interdisciplinary branch of science. Its structure includes knowledge of economy, sociology, geography, geology, etc. In this article the idea of amplification the interdisciplinary branch of science “Regional economy” by methods of marketing the territories is proved. This way of regional econo

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

V. I. Belyaev, Altai State University (Barnaul, Russia)

доктор экономических наук, профессор кафедры менеджмента, организации бизнеса и инноваций

O. V. Kuznecova, Altai State University (Barnaul, Russia)

кандидат экономических наук, доцент кафедры экономики и эконометрики

O. N. Pyatkova, Altai State University (Barnaul, Russia)

кандидат экономических наук, доцент кафедры менеджмента, организации бизнеса и инноваций

O. Yu. Rudakova, Altai State University (Barnaul, Russia)

кандидат экономических наук, заведующий кафедрой менеджмента, оценки бизнеса и инноваций

References

Философия / под ред. В. Н. Лавриненко, В. П. Ратникова. 2-е изд., перераб. и доп. М., 2001. 677 с.

Ушаков Е. В. Введение в философию и методологию науки. 2-е изд., перераб. и доп. М., 2008. 592 с.

Суслов И. П. Методология экономического исследования. 2-е изд., перераб. М., 1983. 216 с.

Киселев В. Н., Нечаева Е. К. К вопросу о развитии междисциплинарных научных исследований в России // Ежегодник российского высшего образования. 2014. Т. 9. URL: https://lexed.ru/ezhegodnik-rossiyskogo-obrazovatelnogo-zakonodatelstva/book/tom9/k-voprosu-o-razvitii-mezhdistsiplinarnykh-nauchnykh-issledovaniy-v-rossii/

Сапольски Р. Биология добра и зла. Как наука объясняет наши поступки. М., 2020. 766 с.

Мескон М. Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента. М., 1992. 702 с.

Некрасов Н. Н. Региональная экономика. Теория, проблемы, методы. 2-е изд. М., 1978. 340 с.

Добрынин А. И. Региональные пропорции воспроизводства. Л., 1977. 230 с.

Шнипер Р. И. Регион: экономические методы управления. Новосибирск, 1991. 450 с.

Шнипер Р. И. Региональные предплановые исследования. Новосибирск, 1979. 367 с.

Гранберг А. Г. Основы региональной экономики. М., 2004. 495 с.

Котлер Ф. Основы маркетинга. М., 1990. 736 с.

Бейкер М. Дж. Маркетинг — философия или функция? // Маркетинг / под ред. М. Бейкера. СПб., 2002. 1200 с.

Беляев В. И., Кузнецова О. В. Методология научных исследований. М., 2023. 434 с.

Беляев В. И. Маркетинг: функция управления или философия бизнеса? // Экономика Профессия Бизнес. 2022. № 1. С. 21-28.

Беляев В. И., Пяткова О. Н. Маркетинг как функция управления бизнесом в контексте философии утилитаризма и аксиологии // Экономика Профессия Бизнес. 2022. № 2. С. 15-22.

Маркетинг территорий: методология и методы обоснования стратегических решений развития регионов / В. И. Беляев, С. Н. Бочаров, О. А. Горянинская, Р. Г. Малахов. Барнаул, 2015. 244 с.

Рудакова Т. А., Рудакова О. Ю. Стратегия развития территории: противоречия, проблемы, приоритеты // Экономика Профессия Бизнес. 2023. № 2. С. 80-88.

REFERENCES

Phylosophy / ed. V. I. Lavrinenko, V. P. Ratnikova. 2nd ed., rev. and exp. Moscow, 2001. 677 p.

Ushakov E. V. Introduction to Philosophy and Science Methodology. 2nd ed., rev. and exp. Moscow, 2008. 592 p.

Suslov I. P. Methodology of Economic Research. 2nd ed., rev. and exp. Moscow, 1983. 216 p.

Kiselev V. N., Nechaeva E. K. To the subject of Interdisciplinary research evolution in Russia. Annual of Russian higher education. 2014. Vol. 9. URL: https://lexed.ru/ezhegodnik-rossiyskogo-obrazovatelnogo-zakonodatelstva/book/tom9/k-voprosu-o-razvitii-mezhdistsiplinarnykh-nauchnykh-issledovaniy-v-rossii/

Sapolsky R. Biology of Good and Evil. How science explains our behavior. Moscow, 2020. 766 p.

Meskon M. H., Albert M., Khedowry F. Basics of Management. Moscow, 1992. 702 p.

Nekrasov N. N. Regional Economy, Theory, problems, methods. 2nd ed. Moscow, 1978. 340 p.

Dobrynin A. I. Regional proportions of Breeding. Leningrad, 1977. 230 p.

Shniper R. I. Region: economic methods of management. Novosibirsk, 1991. 450 p.

Shniper R. I. Regional pre-planned research. Novosibirsk, 1979. 367 p.

Granberg A. G. Basics of regional economy. Moscow, 2004. 495 p.

Kotler F. Basics of Marketing. Moscow, 1990. 736 p.

Baker M. G. Marketing — Philosophy or Function? St. Petersburg, 2002. 1200 p.

Belyaev V. I., Kuznetcova O. V. Methodology of Science Research. Moscow, 2023. 434 p.

Belyaev V. I. Marketing: function of management or business phylosophy? Economics Profession Business. 2022. Vol. 1. Pp. 21-28.

Belyaev V. I., Pyatkova O. N. Marketing as Management function in the context of Utilitarianism and Axiology Philosophy. Economics Profession Business. 2022. Vol. 2. Pp. 15-22.

Marketing of Territories: Methodology and Methods of Rationale of strategic decisions of regional growth / Belyaev V. I., Bocharov S. N., Goryaninskaya O. A., Malahov R. G. Barnaul, 2015. 244 p.

Rudakova T. A., Rudakova O. Yu. Strategy of Territory Development: Controversies, problems, priorities. Economics Profession Business. 2023. Vol. 2. Pp. 80-88.

Published
2023-12-08
How to Cite
1. Belyaev V. I., Kuznecova O. V., Pyatkova O. N., Rudakova O. Y. REGIONAL ECONOMY AND MARKETING OF TERRITORIES: THE METHODOLOGY OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH // Economics Profession Business, 2023. № 4. P. 14-22. URL: http://journal.asu.ru/ec/article/view/epb202349.
Section
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>