Millenarian beliefs and state-confessional relations in Altai (turn of the XIX–XX centuries): continuity and contradictions

Main Article Content

A. A. Nasonov Email: nasonov@rgisi42.ru

Abstract

The article discusses the specifics of the spread of millenarian views in the context of changes in state-confessional relations. The author closes the subject field of research through the analysis of theoretical aspects and the history of the study of the problem. Attention is focused on the peculiarities of the use of millenarian ideas in the preaching tactics of adherents of the directions of Christian doctrine and the interpretation of these views among the indigenous population of Altai at the turn of the 19th-20th centuries. Based on archival sources, it was revealed that the activation of millenarian views occurred during the periods of wars (the Russo-Japanese War of 1904-1905, the First World War of 1914-1918) and the revolutionary events of 1905-1907 and 1917. The actions of state authorities at the local level were aimed at maintaining a stable situation and preventing unrest, and there was also a refusal to use extreme measures. The religious situation changed dramatically in the conditions of the formation of the Burkhanism movement in 1904. The initial harsh reaction in the form of dispersal of collective prayers and the trial of the leaders was replaced by the actual recognition of the new dogma.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Nasonov, A. A. (2022). Millenarian beliefs and state-confessional relations in Altai (turn of the XIX–XX centuries): continuity and contradictions. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 27(4), 165-175. https://doi.org/10.14258/nreur(2022)4-10
Section
RELIGIOUS STUDIES AND STATE-CONFESSIONAL RELATIONS
Author Biography

A. A. Nasonov, Altai State University; Branch of Russian State Institute of Performing Arts in Kemerovo — Siberian Higher School of Music and Theatrical Art

candidate of historical sciences, docent, senior researcher of research and development support department, Altai State University, Barnaul (Russia); deputy director for educational and scientific work of the Branch of Russian State Institute of Performing Arts in Kemerovo — Siberian Higher School of Music and Theatrical Art, Kemerovo (Russia)

References

Государственный архив Алтайского края. Ф. 11. Оп. 4. Д. 2.

Государственный архив Алтайского края. Ф. 164. Оп. 1. Д. 55.

Государственный архив Алтайского края. Ф. 164. Оп. 1. Д. 100.

Государственный архив Алтайского края. Ф. 164. Оп. 1. Д. 157.

Государственный архив Томской области. Ф. 3. Оп. 12. Д. 688.

Григоренко А. Ю. Эсхатология старообрядцев: социальный дискурс // Религия. Церковь. Общество. Исследования и публикации по теологии и религии. 2014. № 3. С. 83-96.

Данилин А. Г. Из истории национально-освободительного движения на Алтае в 1916 году // Борьба классов. 1936. № 9. С. 36-44.

Доронин Д. Ю. Огонь, потоп и война с Востока: культурный трансфер в современных эсхатологических представлениях на Алтае // Studia Litterarum. 2018. Т. 3, № 3. С. 278-303.

Златкин И. Я. Русские архивные материалы об Амурсане // Филология и история монгольских народов. Памяти академика Б. Я. Владимирцова. М. : Изд-во восточной литературы, 1958. С. 289-313.

Знаменский А. А. «Белая вера» в Горном Алтае: тибетский буддизм, Монголия и ойротское пророчество (1880-е — 1920-е гг.) // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2020. № 1 (38). С. 123-151.

Иванов К. Ю. Алтайская духовная миссия: старообрядцы и инородцы (по миссионерским отчетам) // Этнография Алтая и сопредельных территорий : материалы научно-практической конференции. Барнаул : Изд-во БГПУ, 1998. С. 233-234.

Куприянова И. В. Старообрядцы Алтая в системе этнокультурных связей // Мир науки, культуры, образования. 2013. № 2 (39). С. 191-196.

Лиморенко Ю. В. Фольклорный сюжет и его исторические основы: сохранение представлений об исторической личности в народной памяти // Языки и фольклор коренных народов Сибири. 2017. № 1 (32). С. 67-74.

Мамет Л. П. К вопросу о сущности бурханизма // Революционный Восток. 1929. № 7. С. 211-232.

Мовлева Н. С. Малый православный толковый словарь. М. : Рус. яз. Медиа, 2005. 527 с.

Ойноткинова Н. Р. Эсхатологические повествования в фольклоре алтайцев // Традиционная культура. 2017. № 1 (65). С. 101-110.

Первая записка департамента полиции царю от 19 июня 1904 г. // Бурханизм — Ак Jанг: документы и материалы. Горно-Алтайск : Юч-Сюмер — Белуха, 2004. С. 27-28.

Покровский Н. Н., Зольникова Н. Д. Освоение Сибири и старообрядчество // ЭКО. 2011. № 2 (440). С. 168-184.

Потапов Л. П. Очерки истории алтайцев. Новосибирск : ОГИЗ, 1948. 506 с.

Протокол допроса свидетеля Д. Н. Бидиекова о распространении писем о пришествии Царя-Амыр-Сана от 4 июня 1917 г. // В составе Томской губернии. История Республики Алтай в документах Государственного архива Томской области. XIX — начало XX в. Горно-Алтайск, 2004. С. 362.

Шерстова Л. И. Вхождение Горного Алтая в состав России: событие, отраженное в легендах // Развитие территорий. 2016. № 1 (4). С. 14-22.

Шерстова Л. И. Эсхатология раннего бурханизма: из опыта реконструкции традиционного этнического самосознания // Вестник Томского государственного университета. История. 2013. № 3 (23). С. 181-185.

Jacquemoud C. Altaj-Buucaj, heros epique de l'entre-deuz siecles // Etudes mongoles et siberiennes, centrasiatiques et tibetaines. 2014. Vol. 45. URL: https://journals.openedition.org/ emscat/2292 (дата обращения: 20.08.2022).