Sacred images of the Tree, Animals, Goddesses and Gemini at the ancient nomads of Eurasia

Main Article Content

L. S. Marsadolov Email: marsadolov@hermitage.ru

Abstract

The article analyzes the images of the Tree with creatures standing in front of it and the thousand-year tradition of preserving the main images by the ancient nomads in the 1-st millennium BC. Products of this semantic series were found: on rock paintings; on a mirror from the barrow in Kelermes (7 century BC); on a gold belt plate with a complex composition «Riders under a Tree» from the Siberian Collection of Peter I (5-4 centuries BC); on a number of images from a headdress from the barrow Issyk in Kazakhstan (5-4 centuries BC) and others. On a felt carpet from the barrow Pazyryk-5, the Great Goddess is depicted sitting on a throne, probably with the Tree of "Life and death" in her hands, and a rider-warrior with a bow in a quiver standing in front of her on horseback.


The most complete images of the Goddess and animals standing in front of the Tree are presented on the diadem from the barrow Khokhlach in the city of Novocherkassk, which is one of the masterpieces of ancient jewelry kept in the Hermitage. This unique diadem was made of gold, with inserts of semi-precious stones in the 1-2 centuries AD and belonged to the Sarmatian queen-priestess.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Marsadolov, L. S. (2023). Sacred images of the Tree, Animals, Goddesses and Gemini at the ancient nomads of Eurasia. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 28(3), 194-217. https://doi.org/10.14258/nreur(2023)3-09
Section
RELIGIOUS STUDIES AND STATE-CONFESSIONAL RELATIONS
Author Biography

L. S. Marsadolov, The State Hermitage Museum

Doctor of Cultural Studies, Leading Researcher, Department of Archeology of Eastern Europe and Siberia, The State Hermitage Museum

References

Акишев А. К. Искусство и мифология саков. Алма-Ата : Наука, 1984. 176 с.

Акишев К. А. Курган Иссык. Искусство саков Казахстана. М. : Искусство, 1978. 132 с.

Грач А. Д. Древние кочевники в центре Азии. М. : Наука, 1980. 256 с.

Грязнов М. П. Древнейшие памятники героического эпоса народов Южной Сибири // Археологический сборник Государственного Эрмитажа. Л., 1961. Вып. 3. С. 7-31.

Грязнов М. П. Первый Пазырыкский курган. Л. : Гос. Эрмитаж, 1950. 90 с.

Дашковский П. К. Мировоззрение кочевников Саяно-Алтая и сопредельных территорий поздней древности и раннего средневековья (отечественная историография и современные исследования). Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2011. 244 с.

Емельянов В. В. Ниппурский календарь и ранняя история зодиака. СПб. : Петербургское востоковедение, 1999. 272 с.

Максимова М. И. Серебряное зеркало из Келермеса // Советская археология. М., 1954. № XXI. С. 281-305.

Марсадолов Л. С. Археологические памятники IX-III вв. до н. э. горных районов Алтая как культурно-исторический источник (феномен пазырыкской культуры) : авто-реф. дис. ... д-ра культурологии. СПб., 2000. 56 с.

Марсадолов Л. С. Большой Салбыкский курган в Хакасии. Абакан : Хакасское кн. изд-во, 2010. 128 с.

Марсадолов Л. С. Жертвоприношения на сакральных путях-направлениях у древних кочевников Саяно-Алтая // Жертвоприношение в архаике: атрибуция, назначение, цель : сборник научных трудов семинара «Теория и методология архаики». СПб. : Кунсткамера, 2012. С. 87-115.

Марсадолов Л. С. Зеркало из алтайской коллекции П. К. Фролова // Сообщения Государственного Эрмитажа. Л., 1982. Вып. 47. С. 30-33.

Марсадолов Л. С. «Зодиакальная» татуировка вождя-жреца из кургана Пазырык-2 на Алтае // Археология Северной и Центральной Азии: новые открытия и результаты междисциплинарных исследований. Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2021. С. 265-273.

Марсадолов Л. С. Исследования в Центральном Алтае (Башадар, Талда) // Саяно-Ал-тайская экспедиция Государственного Эрмитажа. СПб. : Гос. Эрмитаж, 1997. Вып. 1. 56 с.

Марсадолов Л. С. Сакральная семантика келермесского зеркала VII в. до н. э. // Ювелирное искусство и материальная культура. СПб. : Гос. Эрмитаж, 2015. С. 198-211.

Мифы народов мира. М. : Советская энциклопедия, 1980. Т. 1. 672 с.

Невский А. Н. Тангутская филология. М. : Изд-во восточной литературы, 1960. Т. 1. 604 с.

Померанцева Н. А. Лотос в Древнем Египте: миф и действительность // Природа. 1977. № 4. С. 157-160.

Руденко С. И. Культура населения Горного Алтая в скифское время. М. ; Л. : Изд-во АН СССР, 1953. 403 с.

Руденко С. И. Культура населения Центрального Алтая в скифское время. М. ; Л. : Изд-во АН СССР, 1960. 359 с.

Руденко С. И. Сибирская коллекция Петра I. Свод археологических источников (Д 3-9). М. ; Л. : Изд-во АН СССР, 1962. 52 с.

Топоров В. Н. Лотос // Мифы народов мира. М. : Советская энциклопедия, 1982. Т. 2. С. 71-72.

Шер Я. А. «Господин коней» на берегу Енисея // Петербургский археологический вестник. № 6. СПб. : Фарн, 1993. С. 17-22.