The ethnic mixing in the nomad empires (the case of marriage unions)

Main Article Content

D. P. Shulga Email: alkaddafa@gmail.com

Abstract

During the Liao and Jin dynasties, the Khitans and Jurchens shared many similarities in their marriage systems and customs, including the encouragement of mixed marriages between ethnic groups. This article will delve into the historical background that underpins these communities” practices. The study of ancient and medieval “ethnic groups” draws upon a range of sources, each with its own strengths and limitations. Archaeological data provides insights into the shared material culture development and artistic forms across different population groups. Narrative sources, such as written texts and epigraphs, often use “politonyms” instead of specific nationalities when describing foreigners, focusing on the potential consequences of interactions rather than distinct features (for example, the people of the Northern Black Sea Region were referred to as “Scythians” in Late Roman and Byzantine sources, regardless of their actual ethnicity). Therefore, first-hand accounts play a crucial role in capturing individuals” own perceptions of ethnicity. This study focuses on the histories of the Liao (established by the Mongol-speaking Khitans) and Jin (founded by the Tungusspeaking Jurchens) Empires, drawing analogies from Chinese records of the early Middle Ages to showcase the complexities of “national politics” in northern China. By examining factors such as marriage regulations based on social hierarchies, we can gain a more nuanced understanding of the relationships between ancient communities in Eurasia. Keywords: Northern China, Xianbei, Khitans, Jurchens, Rongs, Marriage Policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Shulga, D. P. (2024). The ethnic mixing in the nomad empires (the case of marriage unions). NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 29(1), 55-66. https://doi.org/10.14258/10.14258/nreur(2024)1-04
Section
ETHNOLOGY AND NATIONAL POLICY
Author Biography

D. P. Shulga, Siberian Institute of Management, RANEPA

Professor of the International Relations and Humanitarian Cooperation Department, Siberian Institute of Management — Branch of the RANEPA

References

Барфилд Т. Дж. Опасная граница: кочевые империи и Китай (221 г. до н. э. — 1757 г. н. э.). СПб. : Нестор-История, 2009. 488 с.
Кляшторный С. Г., Савинов Д. Г. Степные империи древней Евразии. СПб. : Филоло- гический факультет Санкт-Петербургского государственного университета, 2005. 346 с.
Комиссаров С. А., Шульга Д. П. Аварские древности как возможная основа для вы- деления археологических памятников жужаней // Вестник Новосибирского государ- ственного университета. Серия: История, филология. 2009. Т. 8, № 5. С. 186–188.
Кочевые империи Евразии: особенности исторической динамики / Институт мон- головедения, буддологии и тибетологии СО РАН; Институт истории, археологии и эт- нографии народов Дальнего Востока ДВО РАН. М. : Наука, Вост. лит., 2019. 503 с.
Кычанов Е. И. Кочевые государства от гуннов до маньчжуров. М. : Восточная лите- ратура РАН, 1997. 319 с.
Пиков Г. Г. Место ментальности в культуре империи Ляо (907–1125) // Вестник Ке- меровского государственного университета. 2014. № 3–2 (59). С. 86–90.
Шукуров Р. М. Тюрки в византийском мире (1204–1461). М. : Изд-во Московского ун-та, 2017. 631 c.
Шульга Д. П. Китайская византинистика: особенности используемых наименова- ний // Византийский временник. 2021. Т. 105. С. 127–140.
Шульга Д. П. Основные тенденции становления «кочевых» государств Северного Китая в V в. до н. э. — III в. н. э. // Stratum Plus. Археология и культурная антрополо- гия. 2017. № 4. С. 81–88.
Шульга Д. П. Особенности погребального обряда на севере империи Хань // Сибир- ская археология и этнография: вклад молодых исследователей: материалы LVI Россий- ской археолого-этнографической конференции студентов и молодых учёных. Чита : Изд-во Забайкальского гос. ун-та, 2016. С. 163–164.
Шульга Д. П., Шульга А. А. Северокитайские порубежные царства периода Восточ- ного Чжоу как зона межкультурных контактов // Вестник Музея археологии и этногра- фии Пермского Предуралья. 2017. № 7. С. 34–37.
Шульга Д. П. Проблема определения этнической принадлежности ранних кочевни- ков Северного Китая // Вестник Новосибирского государственного университета. Се- рия: История, филология. 2014. Т. 13. № 7. С. 61–67.
Шульга Д. П., Мерзликин А. А. «Вертоград полководца» Чжугэ Ляна на стыке дис- циплин. Новосибирск : Омега-принт, 2016. 147 с.
Шульга Д. П., Шульга П. И. Некоторые вопросы истории царства Чжуншань // На- роды и религии Евразии. 2023. Т. 28, № 1. С. 44–58.
Элита в истории древних и средневековых народов Евразии: коллективная моногра- фия / отв. ред. П. К. Дашковский. Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2015. 330 с.
Bi Wei. The First Contacts between China and Poland in History // Nowa Polityka Wschodnia. 2020. № 4 (27). P. 15–33.
Di Cosmo, N. Ancient China and Its Enemies The Rise of Nomadic Power in East Asian History. Cambridge: Сambridge University Press. 369 p.
Harl, Kenneth W. Empires of the Steppes: A History of the Nomadic Tribes Who Shaped Civilization. New York: Hanover Square Press, 2023. 576 p.
Liveri A. Fu-lin Dances in Medieval Chinese Art — Byzantine or imaginary? // Zbornik radova Vizantološkog instituta. 2019. Vol. 56. P. 69–94.
Жэнь Иминь. Юаньдай цзунцзяо чжэнцэ люэ лунь [任宜敏。元代宗教政策略论 // 文 史哲2007年第4期] Краткое обсуждение религиозной политики династии Юань // Жур- нал литературы, истории и философии. 2007. № 4. С. 96–102.
И Линьчжэнь. Илиньчжэнь Мэнгусюэ вэньцзи [亦邻真前揭文,《亦邻真蒙古学文 集》,内蒙古人民出版社,2001 年] Собрание сочинений И Линьчжэня по монголо- ведению. Хух-хото: Нэймэнгу жэньминь чубаньшэ, 2001. 963 с.
Ли Чжуюп. «Туцзюэ» и цы цзай мэнгу диго цзети хоу чжун я дицюй хуанцзинь цзя- цзу хэ темуэр цзяцзу чжэнцюань цзин ин данчжун дэ ши юн [«突厥»一词在蒙古帝国 解体后中亚地区黄金家族和帖木儿家族政权精英当中的使用 // Central Asiatic Journal 2016 年1期] Употребление слова «тюрк» среди правящих элит Чингизидов и Тиму- ридов в Средней Азии после распада Монгольской империи // Central Asiatic Journal. 2016. № 1. 20–37.
Линь Дань. Цун дунвэй жужу гунчжу мучжун чжи цзиньби кань бэйчао байчжань-
тин цзиньби дэ люжу [林丹。从东魏茹茹公主墓中之金币看北朝拜 占庭金币的流入// 魅力中国2010年第11期] От золотых монет в могиле жужаньской принцессы эпохи Восточная Вэй до анализа импорта византийских солидов в Китай // Charming China. 2010. № 11. С. 58–61.
Линь Ин. Шилунь тандай сиюй дэ кэса ханьго [林英。试论唐代西域的可萨汗国 // 中山大学学报 (社会科学版) 2000 年第 1 期] О хазарском каганате к западу от империи Тан // Journal of Sun Yatsen University. 2000. № 1. С. 14–21.
Пекинский городской институт культурного наследия. Цзюньдушань муди: Хулу- гоу юй Силянгуан [北京市文物研究所编。 军都山墓地:.葫芦沟与西梁洸] Могиль- ники в горах Цзюньдушань: Хулугоу и Силянгуан. Пекин: Вэнь У чубаньшэ, 2010. 850 с.: 114 табл.
Ся Юйсюй, Чжао Вэйбинь. Ляо Цзинь цидань нюйчжэнь хунь чжи хуньсу чжи би-
цзяо [夏宇旭,赵玮彬。辽金契丹女真婚制婚俗之比较//吉林拜范大学学报 (人文社会
科学版) 第3期2007年6月] Сравнение брачной системы и брачных обычаев у киданей и чжурчжэней в эпохи Ляо и Цзинь // Journal of Jilin Normal University (Humanities and Social Science Edition). 2007. № 3. С. 76–78.
Сян Лили. Хацзаэр яньцзю [向丽丽。哈扎尔研究。桂林:广西师范大学。2006] Ис- следование хазар. Гуйлинь: Педагогический университет Гуанси. 2006. 63 с.
Цю Ихао. Халахэлин чэнли шикао [邱軼皓。哈剌和林成立史考 // 西域歷史語言研 究集刊2012年五輯] История создания Каракорума // Сиюйлиши юйянь яньцзю (Ис- следования по истории и языку западных регионов). 2012. Вып. 5. С. 269–323.
Цю Цзяннин. Шисань-шисы шизци «сычоу чжилу» дэ та тун юй «чжунго синсян дэ шицзе жэнь чжи [邱江宁。13–14世纪”丝绸之路”的拓通与”中国形象”的世界认知 // 江苏社会科学2019年4期] Распространение «Шелкового пути» и восприятие «обра- за Китая» в мире XIII–XIV вв // Цзянсу шэхуэй кэсюэ (Общественные науки в Цзян- су). 2019. № 4. С. 200–212.
Ян Цзюнь. Сяньбэй жэнь чжун байчжунжэнь лайюанькао [杨军。鲜卑人中白种人 来源考 //辽宁师范大学学报 (社会科学版) 。第30 卷第6期2007年11月] Исследование источников, повествующих о европеоидах среди сяньби // Journal of Liaoning Normal University (Social Science Edition). 2007. Vol. 30, No. 6. C. 108–111.