Semantics of the skull in the rituals of the andronovo population

Main Article Content

I. A. Kukushkin Email: sai@ksu.kz
E. A. Dmitriev Email: yevgenii1992@mail.ru

Abstract

A special attitude to the skull (head) of the Andronovs is one of the well-known cult manifestations, which is fixed in the materials of funerary and everyday sites. Archaeological research on the settlements of Kayrakty and Lisakovskiy revealed ritual complexes with human skulls, which testify to the presence of human sacrifices in Andronovo community, closely related to the theme of fertility and cults like Attis, Adonis and Tammuz. Such rituals had wide territorial distribution and were caused by a comprehensive dependence of man on the forces of nature, which forced all means, including through sacrifice, to turn the power of the gods for himself.More numerous are the finds of human skulls conjugated with funerary complexes. They are revealed practically on the whole territory of the Andronovo cultural-historical community. Perhaps they are focused on the worship of headless deities, like Celtic and Greek, associated with death and the cult of fertility. Such, most likely, is the sacred position of ritual complexes with skulls in Andronovo rituals, where the cult significance of the skull (head) was determined by its exclusive position in the system of anthropology and cosmology.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Kukushkin , I. A., & Dmitriev , E. A. (1). Semantics of the skull in the rituals of the andronovo population. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 10(1-2), 7-14. Retrieved from http://journal.asu.ru/wv/article/view/3082
Section
RELIGIOUS FACTOR IN THE HISTORY OF ANCIENT AND MEDIUM PEOPLES OF EURASIA
Author Biographies

I. A. Kukushkin , Saryarka archaeological Institute at the Karaganda state University. аfter E. A. Buketov, Karaganda (Kazakhstan)

кандидат исторических наук, ведущий научный сотрудник 

E. A. Dmitriev , Saryarka archaeological Institute at the Karaganda state University. аfter E. A. Buketov, Karaganda (Kazakhstan)

магистр гуманитарных наук, младший научный сотрудник

References

Аванесова, 2013 — Аванесова Н. А. Бустон VI — некрополь огнепоклонников доур-банистической Бактрии. Самарканд, 2013. 640 с.

Дмитриев, 2016 — Дмитриев Е. А. Аграрный культ и человеческие жертвоприношения у носителей андроновской культуры (по материалам поселения Нижние Кайрак-ты) // Кадырбаевские чтения — 2016. Актобе, 2016. С. 95-99.

Дмитриев, 1999 — Дмитриев С. В. Тема округленной головы и политическая культура народов Центральной Азии // Стратум: структура и катастрофы. № 3. СПб., 1999. С. 212-219.

Дурылин, 1927 — Дурылин С. Н. Челябинские курганы // Сборник материалов по изучению Челябинского округа. Челябинск, 1927. С. 56-71.

Клейн, 2010 — Клейн Л. С. Время кентавров. Степная прародина греков и ариев. СПб., 2010. 490 с.

Коростовцев, 1976 — Коростовцев М. А. Религия древнего Египта. М., 1976. 336 с.

Ломан, Кукушкин, 2011 — Ломан В. Г., Кукушкин И. А. К вопросу о культе плодородия у андроновцев (федоровцев) // Археология Казахстана в эпоху независимости: итоги, перспективы. Алматы, 2011. Т. I. С. 278-280.

Максименков, 1978 — Максименков Г. А. Андроновская культура на Енисее. Л., 1978. 190 с.

Мандельштам, 1968 — Мандельштам А. М. Памятники эпохи бронзы в Южном Таджикистане // Материалы и исследования по археологии СССР. № 145. М.; Л., 1968. 184 с.

Матющенко, 2004 — Матющенко В. И. Еловский археологический комплекс. Часть 2. Еловский II могильник. Доирменские комплексы. Омск, 2004. 468 с.

Мифы народов мира, 1980 — Мифы народов мира: энциклопедия : в 2 т. М., 1980. 1366 с.

Молодин, 1984 — Молодин В. И. Особенности погребального обряда детских захоронений андроновцев Барабинской лесостепи (по материалам могильника Преобра-женка III) // Бронзовый век Урало-Иртышского Междуречья. Челябинск, 1984. С. 37-44.

Оразбаев, 1959 — Оразбаев А. М. Памятники эпохи бронзы Центрального Казахстана // Труды Института истории, археологии и этнографии АН КазССР. 1959. Т. 7.С. 59-74.

Пропп, 1998 — Пропп В. Я. Морфология волшебной сказки. Исторические корни волшебной сказки. М., 1998. 512 с.

Рубинштейн, 2000 — Рубинштейн Р. И. Египетская мифология // Мифы народов мира. Т. 1. М., 2000. С. 420-427.

Рыбаков, 1980 — Рыбаков Б. А. Язычество древних славян. М., 1980. 592 с.

Ткачева, Ткачев, 2008 — Ткачева Н. А., Ткачев А. А. Эпоха бронзы Верхнего Прииртышья. Новосибирск, 2008. 304 с.

Токарев, 1990 — Токарев С. А. Ранние формы религии и их развитие. М., 1990. 622 с.

Усманова, 2005 — Усманова Э. Р. Могильник Лисаковский I: факты и параллели. Караганда; Лисаковск, 2005. 232 с.

Усманова, Мерц, Колбина, Вентреска, 2006 — Усманова Э. Р., Мерц В. К., Колби-на А. В., Вентреска А. О некоторых сюжетах в «тексте» погребального обряда эпохи бронзы // Изучение памятников археологии павлодарского Прииртышья. Павлодар,2006. С. 70-80.

Фрэзер, 1980 — Фрэзер Д. Д. Золотая ветвь. М., 1980. 831 с.

Чернецов, 1959 — Чернецов В. Н. Представления о душе у обских угров // Исследования и материалы по вопросам первобытных религиозных верований. Т. 51. М., 1959. С. 114-156.