Cult karluk-nestoriyantsev from settlement Kaste
Main Article Content
Abstract
Cult ceramics with zoomorphic signs is important historical — cultural significance. Vessels not only a carrier of information about the shape of the decorative design and manufacturing technology, but also provide a unique opportunity to get ideas about the religious outlook of the urban population. Nestorian Christianity had a considerable number of followers among the settled population of the medieval Zhetysu and had a certain influence on the cultural development of the peoples of the region. In recent years, archaeological research has been conducted on a number of new monuments related to the Christian cult: cave monasteries, churches, wineries with Christian symbols. In addition to strength, indestructibility, the cross, apparently, also symbolized the intersection, where the world's ways converge. In contrast to the rules adopted by world religions, temples built temples in honor of deities or ancestral spirits with one inner room intended only for the preservation of their symbols. According to the views of ancient Turks, deities and spirits visited temples only during religious festivals.
Downloads
Metrics
Article Details
References
Байпаков, 1994 — Байпаков К. М. Христианство Казахстана в средние века // Из истории древних культов Средней Азии. Христианство. Ташкент, 1994. 123 с.
Байпаков, Терновая, 2001 — Байпаков К. М., Терновая Г. А. Женские божества Казахстана на Великом шелковом пути // Известия МОН РК. Серия общественных наук. Алматы, 2001. № 1. 226 с.
Бойс, 1988 — Бойс М. Зороастрийцы. Верования и обычаи. М., 1988. 76 с.
Гаджиев, 1991 — Гаджиев Г. А. Доисламские верования и обряды народов Нагорного Дагестана. М., 1991. 214 с.
Древе, 1923 — Древе А. Миф о Христе. М., 1923. 325 с.
Дашковский, 2011 — Дашковский П. К. Мировоззрение кочевников Саяно-Слтая и сопредельных территорий поздней древности и раннего средневековья (отечественная историография и современные исследования). Барнаул, 2011. 244 с.
Дробышев, 2012 — Дробышев Ю. И. Тэнгрианство и буддизм в средневековой Монголии // Мировоззрение населения Южной Сибири и Центральной Азии в исторической ретроспективе. Вып. V. Барнаул, 2012. С. 79-93.
Записки Восточного отделения., 1854 — Записки Восточного отделения Русского археологического общества. СПб., 1852. Ч. 4.
Кляшторный, 1959 — Кляшторный С. Г. Историко-культурное значение согдийской надписи // Проблемы Востоковедения. 1959. № 5. 168 с.
Мифологический словарь, 1991 — Мифологический словарь // гл. ред. Е. М. Меле-тинский. М., 1991. 36 с.
Никитин, 1984 — Никитин А. Б. Христианство в Центральной Азии (древность и средневековье). Восточный Туркестан и Средняя Азия. М., 1984. 123 с.
Нуржанов, 2011 — Нуржанов А. А. Средневековое городище Кастек-1 // Материалы международной конференции. Институт Археологии МОН РК. Алматы, 2011. 80 с.
Нуржанов, Муратова, 2015 — Нуржанов А. А., Муратова С. Е. Религиозная толерантность как система взаимоотношений мировых религий на территории средневекового Казахстана (VI-XIII вв.) // Мировоззрение населения Южной Сибири и Центральной Азии в исторической ретроспективе. Вып. VIII. Барнаул, 2015. С. 79-93.
Религии мира, 1996 — Религии мира. Энциклопедия. М., 1996. Т. 6. 213 с.
Томас, 1998 — Томас М. Крест и распятие // Энциклопедия Британника. М., 1998. 714 с.
Фрезер, 1980 — Фрезер Дж. Дж. Золотая ветвь. Исследование магии и религии. М., 1980. 832 с.
Фергюсон, 1998 — Фергюсон Дж. Христианский символизм. М., 1998. 444 с. Jordan, 1941 — Jordan M. Renenutet // Dictionary of Gods and Goddesses. New York. 1941. 265 p. (на англ. яз.)