Collection of iltakhan from the Selitrennoehill fort

Main Article Content

E. M. Pigarev Email: pigarev1967@mail.ru

Abstract

For fifteen years of researching Selitrennoehillfort (city Saray (al-Machrusa, al-Jedyd), the capital of Ulus Djuchi) was assembled big collection of findings, characterizing civilization of Golden Horde as in some of themaspects. But knownextremely small quantitythings which connected with Turcoman-Mongolian nomadic world, from this place. The development of the city falls for a while of ruling khan Uzbek (1313-1341), during which was took place a big influx of Muslim population from the Khorezm and Transcaucasia to the Lower Volga. The policy of active islamization of nation and, at first, khan domain in the Lower Volga, is not questioned. Nevertheless, in base of research some thing, we can make assumption about quality and stage of Islam pervasion in Golden Horde cities.


This study devoted to attribution series of archeological finds — bronze human's statuettes, who was faund in the Selitrennoehillfort. Better part of researches guesses that statuettes is "Iltakhan" — symbols of spirit-protector and spirit-assistant, who was esteemed Turcoman and Mongolian people. Similar finds indicate in despite activepolicyofislamization, the part of Turcoman and Mongolian population was adhered traditional religion.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Pigarev , E. M. (1). Collection of iltakhan from the Selitrennoehill fort. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 12(3-4), 34-42. Retrieved from http://journal.asu.ru/wv/article/view/3491
Section
RELIGIOUS FACTOR IN THE HISTORY OF ANCIENT AND MEDIUM PEOPLES OF EURASIA
Author Biography

E. M. Pigarev , Mari State University, Yoshkar-Ola (Russia)

Кандидат исторических наук, начальник Учебно-научного археолого-этнологического центра Марийского государственного университета, г. Йошкар-Ола (Россия)

References

Бартольд В. В. Работы по истории и филологии тюркских и монгольских народов // Сочинения. Т. V. М. : Наука, 1968. 720 с.

Басилов В. Н. Кафтан с хвостом, «корона» с рогами [Электронный ресурс]. URL: http://costumer. narod. ru/text/sibir/shaman. Htm/ (дата обращения 15.07.2016).

Васильев Д. В. Ислам в Золотой Орде: Историко-археологическое исследование. Астрахань : ИД «Астраханский университет», 2007. 192 с.

Глухов А. А. Археологические исследования отряда «Гюлистан» в 2007 г. // Нижневолжский археологический вестник. 2008. Вып. 9. С. 310-311.

Иванов С. В. Материалы по изобразительному искусству народов Сибири XIX — начала XX в. М. ; Л. : Изд-во АН СССР, 1954. 838 с.

Кочкина А. Ф., Сташенков Д. А. Находки предметов религиозных культов на памятниках Самарской Луки // Краеведческие записки. Вып. XII. Самара, 2005. С. 107-117.

Масловский А. Н. Раскопки в г. Азове в 2002 году // Историко-археологические исследования в Азове и на Нижнем Дону в 2002 г. Вып. 19. Азов, 2004. С. 76-90.

Пигарёв Е. М. Отчет о разведках в Харабалинском районе Астраханской области в 2001 году // Архив АГОИАМЗ, НВ 14565. 78 с.

Пигарёв Е. М. Бронзовые фигурки человека с Селитренного городища // РА. 2011. № 2. С. 161-162.

Полубояринова М. Д. Русские люди в Золотой Орде. М. : Наука, 1978. 136 с. Путешествия в восточные страны Плано Карпини и Гильома де Рубрука. Алматы, 1993. 248 с.

Фёдоров-Давыдов Г. А. Бронзовые фигурки человека из средневековых памятников Поволжья // Новое в советской археологии. М., 1965. С. 275-277.

Фёдоров-Давыдов Г. А. Золотоордынские города Поволжья. М. : Наука, 1994. 232 с.

Фёдоров-Давыдов Г. А. Религия и верования в городах Золотой Орды // Историческая археология. М., 1998. С. 28-39.

Юрченко А. Г. Элита Монгольской империи: время праздников, время казней. СПб. : Евразия, 2013. 432 с.