The diffusion of Islam in the eastern Dasht-i-Kipchak according to the materials from Bozok

Main Article Content

М. К. Khabdulina Email: mk_khabdulina@mail.ru
G. D. Bilyalova Email: gulzat_84@inbox.ru
G. L. Bonora Email: eclglbonora@gmail.com

Abstract

The article provides historical reference on the stages of Islam's diffusion into Dasht-i Kypchak. Already in 8th — 10th centuries Central Kazakhstan was bordering with states of Islamic culture and ideology. The main centres for the spread of Islam toward Dasht-i Kipchak were the Bulgaria Region along the Volga river and the Muslim states of Central Asia.


Considering the absence of written sources focusing on the spiritual culture of the medieval Saryarka, the archaeological findings are of crucial importance. Then the historical reconstruction is supported by concrete archaeological material from the ancient settlement of Bozok, dated back from the 8th till the 15th centuries. Archaeological evidences of islamisation are here presented: the growth of cities, the construction of mausoleums, and the standardisation of the funeral rite according to the muslim cultural tradition. Sixty-two muslim burials were excavated in the ancient settlement of Bozok. Details of the rite reveal the degree of islamisation of the population who lived in eastern part of the Dasht-i Kipchak in the Middle Ages. With precise references to the Sharia, the regulations and requirements for burial rituals and their implementation in specific graves of the Bozok town are set out. Also are here presented a typology and classification of the burials according to the Muslim burial grounds of the Volga region, where large-scale excavations were carried out in the past. Moreover, the article provides a brief description of some mausoleums, the remains of which were excavated at Bozok. On account of their architectural layouts and details of the funeral rite, these funerary constructions are dated to the 13th — 14th centuries. These mausoleums set then the northern borders of the Islamic world in the 13th — 14th centuries.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
KhabdulinaМ. К., Bilyalova, G. D., & Bonora, G. L. (1). The diffusion of Islam in the eastern Dasht-i-Kipchak according to the materials from Bozok. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 14(1), 16-30. https://doi.org/10.14258/nreur(2018)1-02
Section
RELIGIOUS FACTOR IN THE HISTORY OF ANCIENT AND MEDIUM PEOPLES OF EURASIA
Author Biographies

М. К. Khabdulina, L.N. Gumilyov Eurasian National University

кандидат исторических наук, доцент кафедрыархеологии и этнологии Евразийского национального университета им. Л. Н. Гумиле-ва, директор НИИ археологии им. К. А. Акишева, Астана

G. D. Bilyalova, L.N. Gumilyov Eurasian National University

магистр археологии, докторант PhD по специальности 6D020800 «Археология и этнология», научный сотрудник НИИ археологии им. К. А. Акишева, Астана

G. L. Bonora, International Association of Mediterranean and Oriental Studies

доктор археологии и антропологии, профессор Международной ассоциации средиземноморских и восточных исследований, Рим

References

Акишев К. А., Хабдулина М. К. Результаты пятилетних раскопок городища Бозок //Бозок в панораме средневековых культур Евразии : материалы Международного полевого семинара. Астана, 2008. С. 25–40.
Ахинжанов С. М. Кыпчаки в истории средневекового Казахстана. Алма-Ата, 1989.293 с.
Байпаков К. М., Смагулов Е. А., Ахатов Г. А. Средневековое городище Жайык. Алматы, 2005. 220 c.
Бартольд В. В. Хазары // Соч. М., 1968. Т. V. 752 с.
Бисембаев А. А., Ахатов Г. А. Городища эпохи Золотой Орды на территории Западного Казахстана // Диалог городской и степной культур на Евразийском пространстве.
Историческая география Золотой Орды : материалы Седьмой международной конференции, посвященной памяти Г. А. Федорова-Давыдова. Казань ; Ялта ; Кишинев, 2016.
С. 74–76.
Васильев Д. В. Ислам в Золотой Орде: историко-археологическое исследование. Астрахань, 2007. 192 с.
Дашковский П. К. Мировоззрение кочевников Саяно-Алтая и сопредельных территорий поздней древности и раннего средневековья (отечественная историография
и современные исследования). Барнаул, 2011. 244 с.
Дашковский П. К. Распространение прозелитарных религий у тюркоязычных кочевников в Южной Сибири и Центральной Азии в эпоху средневековья // Религиозный ландшафт Западной Сибири и сопредельных регионов Центральной Азии : монография под ред. П. К. Дашковского. Т. I: Поздняя древность — начало XX в. Барнаул, 2014. С. 37–46.
Дашковский П. К. Кыргызы на Алтае в контексте этнокультурных процессов в Центральной Азии. Барнаул, 2015. 224 с.
Иванов В. А., Кригер В. А. Курганы кыпчакского времени на Южном Урале (XII–XIV вв.). М., 1988. 250 с.
Керимов Г. М. Шариат и его социальная сущность. М., 1978. 222 c.
Кожа М. Б. Изображение Тенгри и Умай на резном дереве из Отрарского оазиса // Мировоззрение населения Южной Сибири и центральной Азии в исторической ретроспективе. Вып. VIII. Барнаул, 2017. С. 34–47.
Король Г. Г. Мотивы летящей птицы и крылатой богини в средневековой торевтике и традиционное наследие народов Саяно-Алтая // Мировоззрение населения Южной Сибири и центральной Азии в исторической ретроспективе. Вып. VIII. Барнаул,2015. С. 47–63.
Кумеков Б. Е. Государство кимаков IX–XI вв. по арабским источникам. Алма-Ата,1972. 156 с.
Кумеков Б. Е. О триаде этнополитических объединений Кыпчакского мира по мусульманским источникам // Древнетюркская цивилизация: памятники письменности.
Алматы, 2001. С. 156–163.
Маргулан А., Басенов Т., Мендикулов М. Архитектура Казахстана. Алма-Ата, 1959. 173 с.
Маргулан А. Х. Из истории городов и строительного искусства древнего Казахстана. Алма-Ата, 1950. 122 с.
Маргулан А. Х. Остатки оседлых поселений в Центральном Казахстане // Археологические памятники Казахстана. Алма-Ата, 1978. С. 3–37.
Могильников В. А. Курганы с сырцовыми выкладками на юге Западной Сибири // Вестник археологии, антропологии и этнографии. Тюмень, 1999. Вып. 2. С. 64–68.
Нуржанов А. А. Мусульманское денежное отношение Средней Азии и Казахстана в эпоху Средневековья (VII–XVIII вв.) // Мировоззрение населения Южной Сибири
и Центральной Азии в исторической ретроспективе. Вып. VI. Барнаул, 2013. С. 50–62.
Нуржанов А. А. Культовый сосуд карлуков-несторианцев из городища Кастек // Народы и религии Евразии. Вып. 1–2 (10–11). Барнаул, 2017. С. 14–22.
Рыбаков Н. И. Дополнительные материалы о религии кыргызов Енисея: VIII–X вв. // Мировоззрение населения Южной Сибири и Центральной Азии в исторической ретроспективе. Вып. VIII. Барнаул, 2015. С. 93–101.
Рыбаков Н. И. Петроглифы горы Чуртаг и ее окрестностей // Мировоззрение населения Южной Сибири и Центральной Азии в исторической ретроспективе. Вып. IX.
Барнаул, 2016. С. 135–159.
Рыбаков Н. И. Дипломатические контакты карлуков Семиречья и кыргызов Енисея: начало IX в. // Народы и религии Евразии. Вып. 1–2 (10–11). Барнаул, 2017. С. 56–66.
Смаилов Ж. Е. Памятники археологии Западной Сары-Арки (Средневековые городища и поселения). Балхаш, 1997. 63 с.
Тизенгаузен В. Г. Сборник материалов, относящихся к истории Золотой Орды. Т. 1: Извлечения из сочинений арабских. СПб., 1884. 560 с.
Тизенгаузен В. Г. Сборник материалов, относящихся к истории Золотой Орды. Т. 2: Извлечения из персидских сочинений. М. ; Л., 1941. С. 15–16.
Трепалов В. В. Сарайчук: переправа, некрополь, столица, развалины // Тюркологический сборник. 2001: Золотая Орда и ее наследие. М., 2002. С. 225–243.
Тулибаева Ж. М. Персоязычные источники по истории казахов и Казахстана XIII–XIX вв. Астана, 2006. 256 с.
Хабдулина М. К. Мавзолеи средневекового городища Бозок (р. Ишим) // Археология Нижнего Поволжья: проблемы, поиски, открытия : материалы III Международной Нижневолжской археологической конференции. 18–21 октября 2010 г. Астрахань, 2010. С. 384–391.
Халикова Е. А. Мусульманские некрополи Волжской Булгарии X — начала XIII вв. Казань, 1986. 160 с.
Шиврина Н. В. Культовая обрядность и архитектура Северного Казахстана XVII–XIX вв. // Историко-политическая роль Астаны : доклады научно-практической конференции. Астана, 2005. С. 53–61.