Concerning the sacred meaning of ceramic artifacts from the clay altars in the dwellings of the land along the Syr-Darya river

Main Article Content

E.A. Smagulov Email: az_sultan2015@mail.ru

Abstract

The paper is dedicated to the publication of a unique ceramic artifact from the house floor shrine in a house, excavated while clearing the X-XI centuries layer of the ancient settlement of Kultobe in Turkestan. A horseshoe-shaped ceramic item had special stops that most likely served to install it over a special hole with coals of a small round fireplace for burning herbal substances. This artifact increases the repertoire of ceramic attributes used at the home shrine. Usually during archaeological excavations only calcined areas with holes on the floor remain. Only in exceptional cases such as the ruins of Oguz dwellings of the lower reaches of the Syr Darya river there were found ceramic items in the form of double protoma at the shrine.


These findings put an end to the interpretations at the mundane level of the so-called «barbecue area», which despite of the diversity of forms had constructive and semantic unity. It is interesting that such a ceramic fireplace/shrine attributes have been known since the Early Iron Age. They are common to «Scythian» dwellings from Siberia to Crimea. Since the Saka-Sarmatian age such figures in different religious contexts have served as important amulets the goodness of which could have an impact both on personal and public spheres.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Smagulov, E. (2019). Concerning the sacred meaning of ceramic artifacts from the clay altars in the dwellings of the land along the Syr-Darya river. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 19(2), 61-74. https://doi.org/10.14258/nreur(2019)2-04
Section
ARCHAEOLOGY AND ETNO-CULTURAL HISTORY
Author Biography

E.A. Smagulov, Institute of archaeology named after A. H. Margulan

кандидат исторических наук, главный научный сотрудник Института археологии им. А. Х. Маргулана

References

Ахатов Г. А., Смагулов Т. Н. Археологические исследования городища Жанкент // Отчет об археологических исследованиях по государственной программе «Культурное наследие» 2008 года. Алматы, 2008. С. 117-222.

Берлизов Н. Е., Каминский В. Н. Аланы, Кангюй и Давань // Петербургский археологический вестник. 1993. № 7. С. 94-112.

Богомолов Г. И., Алимов К. А. Очажные подставки с Эгар и Куруктепае (к вопросу о зооморфных подставках Чача) // История материальной культуры Узбекистана. Вып. 27. Самарканд, 1996. С. 161-166.

Брыкина Г. А. Юго-Западная Фергана в первой половине I тыс. нашей эры. М., 1982. 194 с.

Буряков Ю. Ф. Археологические материалы к этнической истории бассейна Средней Сырдарьи в древности и Средневековье // Материалы к этнической истории населения Средней Азии. Ташкент, 1986. С. 50-56.

Буряков Ю. Ф. Генезис и этапы развития городской культуры Ташкентского оазиса. Ташкент, 1982. 210 с.

Григорьев Г. В. Каунчитепа (раскопки 1935 г.). Ташкент, 1940. 44 с.

Гуревич Л. В. К интерпретации пянджикентских «капелл» // Культурные связи народов Средней Азии и Кавказа. М., 1990. С. 67-89.

Дарменов Р. Т., Тажекеев А. А. Ритуальные очаги на городище Жанкент // Народы и религии Евразии. 2018. № 4 (17). С. 109-122.

Дашевская О. Д. Поздние скифы в Крыму // Свод археологических источников. Вып. Д. 1-7. М., 1991. 140 с.

Древнейшие государства Кавказа и Средней Азии. М., 1985. 494 с.

Зиливинская Э. Д. Очаги жилого комплекса на городища Жанкент // Известия НАН РК. Серия общественных и гуманитарных наук. 2013. № 3. С. 100-107.

Кабанов С. К. Культура сельских поселений Южного Согда III-VI вв. Ташкент, 1981. 127 с.

Левина Л. М. Керамика Нижней и Средней Сырдарьи в I тысячелетии н. э. // Труды Хорезмской Археолого-Этнографической Экспедиции. М., 1971. Т. VII. 248 с.

Левина Л. М. Джетыасарские склепы // Низовья Сырдарьи в древности. Вып. 2: Дже-тыасарская культура. Склепы. М., 1993. Ч. 1. 282 с.

Левина Л. М. Керамика и вопросы хронологии памятников джеты-асарской культуры // Материальная культура народов Средней Азии и Казахстана. М., 1966. С. 45-90.

Левина Л. М. Среднеазиатские связи джетыасарской культуры в первом тысячелетии н. э. // Культура и искусство Древнего Хорезма. М., 1981. С. 170-177.

Левина Л. М. Этнокультурная история восточного Приаралья. М., 1996. 395 с.

Максимова А. Г., Мерщиев М. С., Вайнберг Б. И., Левина Л. М. Древности Чардары. Алма-Ата, 1968. 260 с.

Пугаченкова Г. А. Древности Мианкаля. Из работ Узбекистанской искусствоведческой экспедиции. Ташкент, 1989. 203 с.

Пугаченкова Г. А. Очажные подставки из Булакбаши (к идеологии древнего скотоводческого населения Самаркандского Согда) // Общественные науки в Узбекистане (ОНУ). 1986. № 5. С. 34-37.

Смагулов Е. А «Шашлычницы» Алтынтобе // Известия HAH PK. Серия общественных наук. 2004. № 1. С. 90-108.

Смагулов Е. А. Из истории кангюйской архитектуры: здания крестообразной планировки // Гуннский форум. Проблемы происхождения и идентификации культуры евразийских гуннов. Челябинск, 2013. С. 495-520.

Смагулов Е. А. К истории происхождения и развития жилища «отрарского типа» // Известия НАН РК. 2014. № 1 (274). С. 70-91.

Смагулов Е. А. Комплекс ритуальных атрибутов из Отрарского оазиса // Археологические исследования в Казахстане. Алма-Ата, 1992. С. 34-43.

Смагулов Е. А. Сидакский культовый центр в системе межрегиональных связей // Древняя и средневековая урбанизация Евразии и возраст города Шымкент : материалы Международной конференции. Шымкент, 2008. С. 378-408.

Филанович М. И. Ташкент: зарождение и развитие города и городской культуры. Ташкент, 1983. 230 с.

Шульц П. Н. Позднескифская культура и её варианты на Днепре и в Крыму // Проблемы скифской археологии // Материалы и исследования по археологии СССР. № 177. М., 1971. С. 127-142.