Hierocrat's ethnoconfessionalism and "academic profane's" universalism: characterization of epistemological discourse in politary society
Main Article Content
Abstract
The aim of this paper is to analyze the socio-cultural situation, which was the background for the deployment of epistemological discourse in the politary society (ancient Egypt, ancient India and China, the medieval Arab-Muslim world, etc.). Strained and conflict relationship between "academic profanes", who enthusiastically and altruistically reveal the mysteries of the universe, and dignitary hierocrats, who yearn for total control over the processes and results cognitive studies of all kinds, is in the center of attention. As primary sources used, mainly texts of scientists-encyclopedists, worked in the Muslim countries of the Middle East, and especially Abu Rayhan Al-biruni" ones. The conflict above cognitive trends is seen through the prism of the conceptual opposition "the ethnoconfessional — the universal". Ethnic and confessional limitations which differ politary hierocracy, make it immune to serious epistemological innovations and make see the danger in any attempt to adjust the dominant religious worldview. On the contrary, common objects of study (some fragments of the universe), the universal empirical and theoretical methods used by scientists of various countries contribute to overcoming the ethnic and confessional barriers and form sinhronic and diachronic commonwealths intellectuals on the model of the "Republic of scholars' or "Invisible College"
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Бируни А. Р. Об определении хорд в круге посредством свойств ломаной линии в нем // Избранные произведения. Ташкент, 1987. Т. VII. С. 25-77.
Бируни А. Р. Памятники минувших поколений // Избранные произведения. Ташкент, 1957. Т. I. 488 с.
Васечко В. Ю. Ученый в политарном обществе: альтернативы нравственного выбора // Virtus. 2017. № 18. С. 15-21.
Васечко В. Ю. «Онтика» и «онтология»: естественнонаучный дискурс против иеро-кратического прессинга в политарном обществе // Virtus. 2018. № 26. С. 17-20.
Володарский А. И. Ариабхата: к 1500-летию со дня рождения. М., 1977. 112 с.
Еремеев В. Е. Картина мира традиционной китайской науки // Метафизика. 2012. № 1 (3). С. 60-68.
Максудов Ф. Г., Мамедбейли Г. Д. Мухаммед Насирэддин Туси: к 780-летию со дня рождения. Баку, 1981. 104 с.
Омар Хайям [Первый алгебраический трактат] // Историко-математические исследования. М., 1963. Вып. XV. С. 445-472.
Омар Хайям. Рубайят // Родник жемчужин. М., 1982. С. 167-241.
Омар Хайям. Трактат о доказательствах задач алгебры и алмукабалы // Омар Хайям. Трактаты. М., 1961. С. 69-112.
Розенфельд Б. А., Рожанская М. М., Соколовская З. К. Абу-р-Райхан ал-Бируни, 9731048. М., 1973. 272 с.
Сагадеев А. В. Ибн-Сина (Авиценна). М., 1980. 240 с.
Семенов Ю. И. Политарный («азиатский») способ производства: сущность и место в истории человечества и России. М., 2011. 376 с.
Стучевский И. А. Научная мысль в Древнем Египте // Культура Древнего Египта. М., 1976. С. 250-278.
Султанов Ш. З., Султанов К. З. Омар Хайям. М., 2007. 320 с.
Халидов А. Б., Эрман В. Г. Предисловие // Бируни А. Индия: репринт с изд. 1963. М., 1995. С. 5-53.
Шидфар Б. Я. Ибн Сина. М., 1981. 184 с.
Эбрахими Т. А. И геолог, и алхимик ... // Загадки старой Персии [Электронный ресурс]. URL: http://rulibs.com (дата обращения: 19.06.2018).