Religious orientations of student's youth of provincial capital (the city of Barnaul as an example): from theory to practice

Main Article Content

M.V. Kashchayeva Email: mirra2407@mail.ru
O.V. Pirogova Email: mirra2407@mail.ru

Abstract

The religious situation of modern Russia, as researchers show, is characterized by two trends. On the one hand, in comparison with the end of the 20th century, one may observe the numerical growth of the population referring itself to any religious tradition. On the other hand, researchers have noted sharp opposition of religious consciousness and cult behavior among the believing population. As a result of this dissonance one can observe the fact, that from 75% of the respondents identifying themselves as Orthodox, only 8-9% subordinate the way of life to requirements of religious dogma. In practice, not only scientific researches, but also remarks of representatives of church, say that the core membership of permanent members of church is the share of women. Mostly middle-aged and elderly. The objective of this research is the studying of the relation to religion of the student's youth of the city of Barnaul. The present research is based on materials of a prospecting sociological research. The main hypothesis of this research is the provision that the studied group of the studying youth is mostly low religious and a poorly churched persons. The authors analyze the practice of studying the problem of churching in Russian science.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Kashchayeva, M., & Pirogova, O. (2019). Religious orientations of student’s youth of provincial capital (the city of Barnaul as an example): from theory to practice. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 19(2), 112-126. https://doi.org/10.14258/nreur(2019)2-08
Section
RELIGIOUS STUDIES AND STATE-CONFESSIONAL RELATIONS
Author Biographies

M.V. Kashchayeva, Altai State University

кандидат исторических наук, доцент кафедры политической истории, национальных и государственно-конфессиональных отношений Алтайского государственного университета

O.V. Pirogova, Altai State University

магистрант Алтайского государственного университета

References

Богатова О. А. Религиозная самоидентификация и воцерковленность в секулярном обществе (Региональные аспекты) // Религиоведение. 2011. № 1. С. 135-143.

Бранденбург В. Я. К размышлению над религиозной ситуацией в современной России // Известия Иркутского университета. Серия: Политология. Религиоведение. 2012. № 2 (9). С. 165-172.

Грашевская О. В. Религиозная ситуация в Мурманской области // Проблемы развития территории. 2013. № 6. С. 90-97.

Емельянов Н. Н. Парадокс религиозности: откуда берутся верующие? // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2018. № 2. С. 32-48.

Кублицкая Е. А. Особенности религиозности в современной России // Социологические исследования. 2009. № 4. С. 96-107.

Маркин К. В. Между верой и неверием: непрактикующие православные в контексте российской социологии религии // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2018. № 2. С. 274-290.

Новые церкви, старые верующие — старые церкви, новые верующие // Религия в постсоветской России. М. ; СПб., 2007. 400 с.

Осьмачко С. Г. Православная самоидентификация населения современной Российской Федерации // Ярославский педагогический вестник. 2014. № 2. Т. I. С. 86-91.

Перепелкин Л. С., Стэльмах В. Г. Человек верующий: Религия и идентичность // Вопросы социальной теории. 2010. Т. IV. С. 373-394.

Синелина Ю. Ю. Динамика процесса воцерковления православных // Социологические исследования. 2006. № 11. С. 89-97.

Синелина Ю. Ю. О критериях определения религиозности населения // Социологические исследования. 2001. № 7. С. 89-96.

Чеснокова В. Ф. Тесным путем: Процесс воцерковления населения в России в конце XX века [Электронный ресурс]. URL: http: // http://yakov.works/history/20/1990/ chesnokova_01.htm/ (дата обращения: 04.12.2018).