Water in the traditional worldview of the khakases: image and symbol (late XIX — mid XX century)

Main Article Content

V.A. Burnakov Email: venariy@ngs.ru

Abstract

The aim of the article is to characterize the image of water in the traditional worldview of the khakas. The chronological framework of the work is limited to the end of the XIX — the middle of the XX century. The choice of the specified time limits is due to the capabilities of the source base. The main sources are folklore and ethnographic materials, as well as data from the khakas language. Separate archival ethnographic information is introduced into scientific circulation. Leading in the study is the principle of historicism. The work uses historical and ethnographic methods: remnants (relic) and semantic analysis.


The article reconstructed and analyzed the ideological complex of khakases associated with water — Su^. It is proved that in the religious and mythological representations of the people water was given one of the main places. Her image was endowed with diverse symbolism and high semiotic status. In the traditional consciousness, it was perceived as the fundamental element that laid the foundation for life on earth. Water / river conceptualized as a world axis permeating all spheres of the universe. Acting as a road-way to other worlds, water simultaneously embodied the idea of the border between being and other being. At the same time, the image of water was steadily identified with the female fertile principle. In this connection, water semantically converges with another analogue of the mother's womb and womb — the earth. In the khakas worldview, the image of the earth-water served not only as an expression of the idea of their sacred-functional unity — the symbol of motherhood, but also became the personification of their homeland.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Burnakov, V. (2019). Water in the traditional worldview of the khakases: image and symbol (late XIX — mid XX century). NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 20(3), 86-100. https://doi.org/10.14258/nreur(2019)3-06
Section
ETHNOLOGY AND NATIONAL POLICY
Author Biography

V.A. Burnakov, Institute of Archaeology and Ethnography of the Russian Academy of Sciences

кандидат исторических наук, старший научный сотрудник Института археологии и этнографии СО РАН

References

Аверинцев С. С. Вода // Мифы народов мира. М., 1987. Т. 1. С. 240.
Александров М. О религиозном миросозерцании Минусинских инородцев // Енисейские епархиальные ведомости. 1888. № 15. С. 216-218.
Алексеев Н. А. Ранние формы религии тюркоязычных народов Сибири. Новосибирск, 1980. 320 с.
Архив Музея археологии и этнографии Сибири Томского государственного университета (АМАЭС ТГУ) № 682-3: Этнографическая экспедиция в Хакасию, лето 1976 г. Дневник вели М. С. Усманова и Н. И. Чаптыкова. 78 л.
Бурнаков В. А. Духи Среднего мира в традиционном мировоззрении хакасов. Новосибирск, 2006. 197 с.
Бурнаков В. А. Путешествие в «мир мертвых»: мистерия хакасского шамана Макара Томозакова // Проблемы истории, филологии, культуры, 2008. № 22. С. 607-617.
Бурнаков В. А. Атмосферные явления в традиционных представлениях хакасов // Вестник Новосибирского государственного университета. 2013. Т. 12, вып. 3. С. 254-266.
Бурнаков В. А. Традиционные представления хакасов о Нижнем мире (конец XIX — середина XX вв.) // Религиоведение. 2014. Т. 2. С. 30-44.
Бутанаев В. Я. Топонимический словарь Хакасско-Минусинского края. Абакан, 1995. 268 с.
Бутанаев В. Я. Хакасско-русский историко-этнографический словарь. Абакан, 1999. 240 с.
Бутанаев В. Я. Традиционный шаманизм Хонгорая. Абакан, 2006. 254 с.
Вода, горы и лес по воззрениям турецких племен Алтайско-Саянского нагорья // Дыренкова Н. П. Тюрки Саяно-Алтая. Статьи и этнографические материалы. СПб., 2012. С. 131-188.
Дьяконова В. П. О значении реки и воды в культуре тюркоязычных народов Сая-но-Алтая // Реки и народы Сибири: сборник научных статей. СПб., 2007. С. 127-150.
Ермолова Н. В. Река в трех мирах эвенкийской вселенной // Реки и народы Сибири: сборник научных статей. СПб., 2007. С. 87-127.
Катанов Н. (священник). Шаманский бубен и его значение // Енисейские епархиальные ведомости. 1889. № 6. С. 112-114.
Катанов Н. Ф. Наречия урянхайцев (сойотов), абаканских татар и карагасов: (Образцы народной литературы тюркских племен, изданные В. В. Радловым). СПб., 1907. Т. 9. 640 с.
Клеменц Д. А. Из поездки в Качинскую степь // Восточное обозрение. 1886. № 47. С. 10-12.
Кононов А. Н. Семантика цветообозначений в тюркских языках // Тюркологический сборник-1975. М., 1978. С.159-179.
Мелетинский Е. М. Поэтика мифа. М., 1995. 408 с.
Орфеев Н. Место обитание душ умерших людей — подземное царство, духи, управляющие им и наказания грешников, по сказаниям минусинских инородцев (Материалы для изучения инородческих вероучений) // Енисейские епархиальные ведомости. 1887. № 15-16. С. 175-181.
Павлинская Л. Р. Реки Сибири // Реки и народы Сибири: сборник научных статей. СПб., 2007. С. 18-55.
Поплинский Ю. К. Вместо предисловия. Речные культуры и становление цивилизации // Реки и народы Сибири: сборник научных статей. СПб., 2007. С. 5-18. Потапов Л. П. Алтайский шаманизм. Л., 1991. 320 с.
Соломатина С. Н. Река в мифо-ритуальной традиции тувинцев // Реки и народы Сибири: сборник научных статей. СПб., 2007. С. 158-182.
Сунчугашев Р. Д. Топонимия Хакасии. Абакан, 2009. 198 с.
Тадина Н. А. Река как образ родины у алтайцев // Реки и народы Сибири: сборник научных статей. СПб., 2007. С. 151-158.
Топоров В. Н. Река // Мифы народов мира. Т. 2. М., 1988. С. 374-376.
Традиционное мировоззрение тюрков Южной Сибири: Пространство и время. Вещный мир. Новосибирск, 1988. 224 с.
Усманова М. С. Жертвоприношение земле и воде у северных хакасов // Из истории Сибири. Вып. 19. Томск, 1976. С. 240-243.
Хакасско-русский словарь. Новосибирск, 2006. 1114 с.
Шаманство и шаманы // Нива. 1871. № 4. С. 58-62.
Элиаде М. Очерки сравнительного религиоведения. М., 1999. 488 с.