The historical stages of the legends about Belovodye of Old Believers of Altai: a historiographical aspect of research

Main Article Content

K.S. Matytsin Email: cyril.matytsin@gmail.com

Abstract

XX centuries. In the minds of the Old Believers Belovodye was located in various territories — from Bukhtarma to China and Japan. Thus, each stage was distinguished based on changes in ideas about the territorial location of Belovodye. The article also focuses on the religious aspects of the legend, thanks to which it was determined that in the XVIII century the legend about Belovodye, adopted by the Siberian Old Believers, first formed the basis of the ideology of the ethnographic group of the Altai "kamenschiks", and then spread among the Old Believers of the Urals and the European part of Russia. It was also noted that the distribution and transformation of the legend of Belovodye was significantly influenced by political events in the Russian Empire, such as the transfer of the Kolyvano-Voskresensky factories to the Cabinet and the repressive actions carried out in relation to the Old Believers under Nicholas I. Thus, thanks to the dynamic, multilateral and non-linear changes inside the old believers XIX — beg. XX centuries the legend of Belovodye does not appear as a general picture.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Matytsin, K. (2019). The historical stages of the legends about Belovodye of Old Believers of Altai: a historiographical aspect of research. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 21(4), 115-127. https://doi.org/10.14258/nreur(2019)4-09
Section
RELIGIOUS STUDIES AND STATE-CONFESSIONAL RELATIONS
Author Biography

K.S. Matytsin, Altai State University

аспирант, лаборант-исследователь лаборатории этнокультурных и религиоведческих исследований Алтайского государственного университета, Барнаул

References

Балашов Д. М. Поездка за рукописями в Печорский район Коми АССР в 1960 г. // Труды Отдела древнерусской литературы. М. ; Л., 1962. Т. 18. С. 420-425.
Беликов Д. Н. Томский раскол (Исторический очерк от 1834 по 1880 годы) // Известия Императорского Томского ун-та. Томск, 1900. Вып. 16. С. 1-247.
Белослюдов А. Н. К истории «Беловодья» // Записки ЗСО ИРГО. 1916. Т. XXXVIII. С. 32-35.
Бухтарминские старообрядцы. Вып. 17. Л. : АН СССР, 1930. 464 с.
Герасимов Б. Г. В долине Бухтармы (Краткий историко-географический очерк с 3 таблицами цифр) // Записки Семипалатинского подотдела ЗСО ИРГО. 1911. Вып. V. С. 1-125.
Государственный архив Алтайского края. Ф. 2. Оп. 2. Д. 14.
Гуляев С. И. Алтайские каменщики // Санкт-Петербургские ведомости. Прибавление. 1845.
Данилко Е. С. Патриарх из Беловодья: новые исследования старообрядческой утопии // Религия в истории народов России и Центральной Азии : материалы II Международной научной конференции. Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2014. С. 21-23.
Дутчак Е. Е. Из «Вавилона» в «Беловодье»: адаптационные возможности таежных общин староверов-странников (вторая половина XIX — начало XXI в.). Томск : Изд-во Томск. ун-та, 2007. 414 с.
Ильин В. Н. Политика государственной власти и официальной церкви в отношении старообрядцев на территории Томской губернии в 1832-1905 гг. Барнаул : Азбука, 2014. 167 с.
Клибанов А. И. Народная социальная утопия в России: Период феодализма. М. : Наука, 1977. 335 с.
Кудрявцев И. М. Описание собрания Е. В. Барсова (ф. 17). М., 1974.
Лобанов В. Ф. Новый список «Путешественника» инока Михаила // Сибирское источниковедение и археография. Новосибирск, 1980. С. 208-211.
Малышев В. И. Усть-цилемские рукописные сборники XVI-XVII вв. Сыктывкар : Коми кн. изд-во, 1960. 214 с.
Мамсик Т. С. Крестьянское движение в Сибири. Вторая четверть XIX в. Новосибирск : Наука, 1987. 270 с.
Матыцин К. С. Старообрядческий список «Путешественника» из коллекции Соло-нешенского музея (Алтай) // Народы и религии Евразии. 2019. № 1 (18). С. 91-103.
Мельников П. И. Исторические очерки по истории поповщины. СПб., 1864. Ч. 1.
Покровский Н. Н. Антифеодальный протест урало-сибирских крестьян-старообрядцев в XVIII в. Новосибирск : Наука, 1974. 397 с.
Потанин Г. Н. Юго-западная часть Томской губернии в этнографическом отношении // Этнографический сборник. СПб., 1864. С. 150-151.
Принтц А. А. Каменщики, ясачные крестьяне Бухтарминскй волости Томской губернии и поездка в их селения и в Бухтарминский край в 1863 г. // Записки ИРГО по общей географии. 1867. Т. 1. С. 543-582.
Рыков Ю. Д. Ярославский список «Путешественника» Марка Топозерского // Книжная культура Ярославского края — 2014. Ярославль, 2015. С. 11-57.
Савоскул С. С. Н. К. Рерих и легенда о Беловодье // Советская этнография. 1983. № 6. С. 88-101.
Сморгунова Е. М. Исход староверов вчера и сегодня: уход от мира и поиски земли обетованной // История церкви: изучение и преподавание. Екатеринбург, 1999. С. 211-219.
Сперанский М. Н. Сказание об Индийском царстве // Известия АН СССР по русскому языку и словесности. М. : АН СССР, 1930. Т. 3, кн. 2. С. 282-283.
Трефолев Л. Н. Странники. Эпизод из истории раскола. Ярославль, 1866. 114 с.
Трусов В. А. Три списка с рукописи «Путешественника» Марко Топозерского // Старообрядчество: история, культура, современность. М., 2007. Т. 2. С. 234-241.
Хохлов Г. Т. Путешествие уральских казаков в «Беловодское царство». СПб.: Герольд, 1903. 112 с.
Чистов К. В. Легенда о Беловодье // Вопросы литературы и народного творчества. Вып. 35. Петрозаводск, 1962. С. 116-181.
Чистов К. В. Русская народная утопия. СПб. : Дмитрий Буланин, 2003. 539 с.
Чистов К. В., Чувьюров А. А. Список «Путешественника» из Рязанской губернии // Старообрядчество в России (XVII-XX вв.). Вып. 3. М. : ГИМ, 2004. С. 251-256.
Чувьюров А. А. «Путешественник Марка Топозерского»: география бытования рукописных сборников // Фольклор и этнография. К девяностолетию со дня рождения К. В. Чистова. СПб. : МАЭ РАН, 2011. С. 218-232.
Щапов А. П. Земство и раскол. Вып. 1. СПб.: Общественная Польза, 1862. 161 с.
Ядринцев Н. М. Раскольничьи общины на границе Китая. Земледелец — дипломат и воин // Сибирский сборник. Приложение к «Восточному Обозрению». СПб. : Тип. И. Н. Скороходова, 1886. Кн. 1. С. 21-47.