Pilgrimage to orthodox holy sites in rural areas of Western Siberia of the end of XIX — the beginnings of the XXth centuries as sociocultural

Main Article Content

R.U. Volosnov Email: volosnov-barnaul@mail.ru

Abstract

The purpose of the article is to study the phenomenon of pilgrimage to the holy places of rural areas of Western Siberia at the turn of the XIX-XX centuries. The chronological scope of the topic of the study is due primarily to the availability of major sources (pre-revolutionary secular and spiritual periodicals). The review is based on an elementary typology of pilgrimage objects divided into man-made (artificial) and natural). The study of man-made pilgrimage centers shows the priority popularization of visits to landmark places related to the constant storage or acquisition of particularly clean icons, their scale and mass content, and connection to the throne holidays. The fact of historical antiquity of the icon was not the main criterion for its inclusion in the category of the shrine. Consideration of the variety of pilgrims to natural Orthodox holy sites (keys, mountains, caves) in Western Siberia of this period shows their less mass, scale official (compared to previous ones), as well as gravity to the arrangement and patronage of foreign houses. The procedures for the official recognition by the church authorities of newly emerged shrines, primarily natural ones, were complex and meticulous.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Volosnov , R. (2019). Pilgrimage to orthodox holy sites in rural areas of Western Siberia of the end of XIX — the beginnings of the XXth centuries as sociocultural. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 21(4), 140-149. https://doi.org/10.14258/nreur(2019)4-11
Section
RELIGIOUS STUDIES AND STATE-CONFESSIONAL RELATIONS
Author Biography

R.U. Volosnov , Altai State University

кандидат искусствоведения, доцент кафедры культурологии и дизайна Алтайского государственного университета, Барнаул

References

Белоуско А. Новая женская община на Алтае // Томские епархиальные ведомости. 1913. № 7. С. 398-399.
Волоснов Р. Ю. Мемориальные иконы в сельской местности Западной Сибири конца XIX — начала XX в. // Вестник славянских культур. 2016. № 4 (42). С. 198-207.
Журналы съезда духовенства и церковных старост Томской епархии. Журнал № 66 // Томские епархиальные ведомости. 1914. № 22. С 556.
Икона святого великомученика и целителя Пантелеимона в храме села Курьинско-го, Змеиногорского уезда, Томской епархии // Томские епархиальные ведомости. 1902. № 9. С. 26-27.
Летнее обозрение епархии Его Преосвященством, Преосвященнейшим Макарием, Епископом Томским и Барнаульским // Томские епархиальные ведомости. 1905. № 15. С. 9-13.
Любимова Г. В. Сибирская традиция почитания святых мест в контексте народной исторической памяти // Studia mythologica Slavica. 2013. Т. 16. С. 27-45.
Никольский Н. Поездка учеников церковно-приходской школы села Чингизского, Барнаульского округа, в деревню Дресвянку для поклонения икон Св. Пророка Божия Илии // Томские епархиальные ведомости. 1894. № 3. С. 13-17.
Новиков И. Обозрение епархии Его Преосвященством, Преосвященнейшим Мака-рием, Епископом Томским и Барнаульским в летние месяцы 1903 г. // Томские епархиальные ведомости. 1904. № 5. С. 11-27.
Обозрение епархии Высокопреосвященнейшим Макарием Архиепископом Томским, в 1907 году (вторая летняя поездка) // Томские епархиальные ведомости. 1910. № 4. С. 173-181.
Обозрение епархии Его Преосвященством, Преосвященнейшим Макарием, Епископом Томским и Барнаульским в летние месяцы 1903 г. // Томские епархиальные ведомости. 1904. № 1. С. 15-31.
Панов Т. И. Дер. Алеус, Барн[аульского] у[езда] // Жизнь Алтая. 1911. № 152 (13 июля). С. 3.
Поездка Преосвященного Иннокентия, епископа Бийского, викария Томской епархии, для обозрения церквей благочиния № 26 и др. // Томские епархиальные ведомости. 1907. № 20. С. 16-22.
Село Ординское, Барнаульского уезда // Жизнь Алтая. 1912. № 119 (31 мая). С. 2.