Ceramics with zoomorphic and anthropomorphic features from Kastek-1 settlement

Main Article Content

A. A. Nurzhanov Email: arnabai@mail.ru
G. A. Ternovaya Email: galina-ternovaya@yandex.ru

Abstract

Archaeological researches of the medieval settlement Kastek-1 situated in the Zhetysu territory are being gone since 2011. During this period, the group of cult ceramics of VIII–IX and X–XI centuries was picked up. In 2019 the collection was refilled. There are some interesting finds as the fragment of jar with its anthropomorphic ears settled under whisk and altar vessel with a tightly attached lid and a trapezoidal opening on the body. Zoomorphic pictures are presented with the images of snake, ram, wolf, duck (murgobi). The finds reveal peculiar features in the worldview of Kastek-1 residents. The jars used during calendar holidays and could also be used in everyday practice in connection with the rites of purification, magical actions that provide fertility, protection from evil spirits. The ceremonies of the general meal were of ritual significance. Their goal was to unite the believers, to confirm their isolation from other religions. The dishes seemed to be a receptacle of food, like a body as a receptacle of the soul, with its appearance it was supposed to resemble a person and animals. In determining the meaning and significance of things, various studies and analogies were involved in determining the meaning and significance of things.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Nurzhanov , A. A., & Ternovaya , G. A. (2020). Ceramics with zoomorphic and anthropomorphic features from Kastek-1 settlement. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 22(1), 07-28. https://doi.org/10.14258/nreur(2020)1-01
Section
ARCHAEOLOGY AND ETNO-CULTURAL HISTORY
Author Biographies

A. A. Nurzhanov , A. Kh. Margulan Institute of archaeology, Almaty (Kazakhstan)

candidate of historical sciences, leading researcher at the Institute of Archeology named after O. H. Margulan Committee of Science, Ministry of Education and Science of the Republic of Kazakhstan, Almaty (Kazakhstan)

G. A. Ternovaya , Centre for the Rapprochement of Cultures under the auspices of UNESCO, Almaty (Kazakhstan)

candidate of historical sciences, leading researcher at the Center for the Rapprochement of Cultures under the auspices of UNESCO of the Ministry of Culture and Sports of the Republic of Kazakhstan, Almaty (Kazakhstan)

References

Андреев М. С. По поводу процесса образования примитивных среднеазиатских древних цехов и цеховых сказаний (рисаля) // Этнография. 1927. № 2. С. 323–326.
Антонова Е. В. К исследованию сосудов в картине мира первобытных земледельцев // Восточный Туркестан и Средняя Азия в составе культур древнего и средневекового Востока. М., 1986. С. 35–65.
Ардзинба В. Г. Ритуалы и мифы древней Анатолии. М., 1982. 252 с.
Байпаков К. М. Антропоморфный сосуд из Талгара // Археологические открытия 1973 года. М., 1974. С. 466–467.
Байпаков К. М. Культ барана у сырдарьинских племен // Археологические исследования древнего и средневекового Казахстана. Алма-Ата, 1980. С. 32–45.
Байпаков К. М., Ерзакович Л. Б. Керамика средневекового Отрара. Алма-Ата, 1991. 212 с.
Байпаков К. М., Подушкин А. Н. Памятники земледельческо-скотоводческой культуры Казахстана (I тыс. н. э.). Алма-Ата, 1989. 160 с.
Байпаков К. М., Терновая Г. А. Маски, личины и мотив «сердечка» в коллекции ременной гарнитуры средневекового города Невакет // Тюркская цивилизация и казахи: материалы научной конференции, посвященной 1400-летию Западно-тюркского каганата. Көкшетау, 2003. С. 5–32.
Байпаков К. М., Терновая Г. А. Религии и культы средневекового Казахстана (по материалам городища Куйрыктобе). Алматы, 2005. 236 с.
Байпаков К. М., Терновая Г. А., Горячева В. Д. Художественный металл городища Красная Речка (VI — начало XIII вв.). Алматы, 2007. 304 с.
Байпаков К. М., Терновая Г. А. Казахстан // Зороастризм и культы маздеисткого круга. Самарканд, 2017. Т. II. С. 8–75.
Байпаков К. М., Ерофеева И. В., Казизов Е. С., Терновая Г. А. История религий в Казахстане. Древность и средневековье. Алматы, 2018. 552 с.
Басилов В. Н. Культ святых в исламе. М., 1970. 144 с.
Бируни А. Избранные произведения. I: Памятники минувших поколений. Ташкент, 1957. 487 с.
Брагинский И. С. Древнеиранская литература // История всемирной литературы: в 9 т. Т. 1: Литература Древнего мира. М., 1983. С. 262–271.
Вишневская Н. Ю. Ремесленные изделия Джигербента (IV в. до н. э. — начало XIII в. н.э.). М., 2001. 175 с.
Вишневская Н. Ю. Хорезм во времена Ибн Фадлана // Путешествие Ибн Фадлана: Волжский путь от Багдада до Булгара. М., 2016. С. 156–185.
Вишневская Н. Ю. Кувшин // Путешествие Ибн Фадлана: Волжский путь от Багдада до Булгара. М., 2016а. С. 155. Кат. 97.
Гаджиев Г. А. Доисламские верования и обряды народов Нагорного Дагестана. М., 1991. 184 с.
Иностранцев К. А. Сасанидские этюды. III. Сасанидский праздник весны. СПб., 1909. С. 2–109.
Иностранцев К. А. О домусульманской культуре Хивинского оазиса // Журнал Министерства народного просвещения. СПб., 1911. № 2. С. 304–316.
Кармышева Д. Х. Земледельческая обрядность у казахов // Древние обряды, верования и культы народов Средней Азии. М., 1986. С. 47–70.
Кызласов Л. Р., Король Г. Г. Декоративное искусство средневековых хакасов как исторический источник. М., 1990. 216 с.
Лившиц В. А. Общество Авесты // История таджикского народа. М., 1963. Т. 1. С. 140–141.
Лившиц В. А. Хорезмийский календарь и эры древнего Хорезма // История, культура, языки народов востока. М., 1970. С. 5–16.
Лившиц В. А. Зороастрийский календарь // Бикерман Э. Хронология древнего мира: Ближний Восток и античность. М., 1975. С. 320–331.
Литвинский Б. А. Кангюйско-сарматский Фарн (к историко-культурным связям племен Южной России и Средней Азии). Душанбе, 1968. 119 с.
Лобачева Н. П. К истории календарных обрядов у земледельцев Средней Азии // Древние обряды, верования и культы народов Средней Азии. М., 1986. С. 6–27.
Маршак Б. И. Историко-культурное значение согдийского календаря // Мировая культура: традиции и современность. М., 1991. С. 183–197.
Нуржанов А. А. Культовые сосуды карлуков-несторианцев из городища Кастек // Народы и религии Евразии. Барнаул, 2017. №. 1–2. С. 14–22.
Нуржанов А. А., Терновая Г. А. Находка культового сосуда на городище Кастек-1 в 2013 году // Религия в истории народов России и Центральной Азии: материалы 2-й Международной конференции. Барнаул, 2014. С. 153–157.
Нуржанов А. А., Терновая Г. А. К вопросу об обрядовой практике жителей Жетысу (Семиречья) в VIII–IX веках // Труды IV (XX) Всероссийского археологического съезда в Казани 2014 г. Казань, 2014а. Т. III. С. 308–311.
Нуржанов А. А., Терновая Г. А. Двухступенчатый алтарь в помещении архитектурного комплекса VIII–IX вв. на городище Кастек-1 // Материалы республиканской научно-практической конференции «VI Оразбаевские чтения». Алматы, 2014. С. 94–100.
Пещерева Е. М. Гончарное производство Средней Азии. М. ; Л., 1959. 396 с.
Рак И. В. Зороастрийская мифология. Мифы древнего и раннесредневекового Ирана. СПб., 1998. 560 с.
Розенфельд Б. А., Юшкевич А. П. Омар Хайам. М., 1965. 192 с.
Сарианиди Б. И. Змеи и драконы в глиптике Бактрии и Маргианы // Восточный Туркестан и Средняя Азия в системе культур древнего и средневекового Востока. М., 1986. С. 66–71.
Сенигова Т. Н. Средневековый Тараз. Алма-Ата, 1972. 218 с.
Сенигова Т. Н. Орнаментальные узоры на керамических сосудах VI–IX вв. // В глубь веков. Алма-Ата, 1974. С. 119–142.
Снесарев Г. П. Реликты домусульманских верований и обрядов у узбеков Хорезма. М., 1969. 236 с.
Сосуд — олицетворение неолитической Богини Небес. URL: https://mazayka-urza.livejournal.com/1927.html (дата обращения: 01.11.2019).
Терновая Г. А. Керамика Таласской долины // Известия НАН РК. Сер. обществ. наук. № 5. Алматы, 1993. С. 137–144.
Терновая Г. А. Функциональное использование ритуальной керамики с зоо- и антропоморфными признаками // Известия МН — АН РК. Сер. обществ. наук. № 1 (209). Алматы, 1997. С. 60–69.
Терновая Г. А. Образы искусства как источник по мировоззрению городского населения Южного Казахстана и Семиречья VI–XII вв. (по материалам археологии): автореферат дис. … канд. ист. наук. Алматы, 1998. 26 с.
Терновая Г. Храмы, обряды и праздники Южного Казахстана и Семиречья (I–XII вв.). Saarbrücken, Germany, 2014. 164 c.
Тревер К. В., Луконин В. Г. Сасанидское серебро. Собрание Государственного Эрмитажа. Художественная культура Ирана III–VIII вв. М., 1987. 155 с.
Филанович М. И. О назначении зооморфных сосудов из Ташкента // Общественные науки Узбекистана. № 5–8. Ташкент, 1995. С. 78–82.
Хайям Омар. Науруз-наме. Трактаты. М.; Ашхабад, 1994. 200 с.
Чуйская долина. Труды Семиреченской археологической экспедиции. М.; Л., 1950. 158 с.
Ghirshman R. Perse. Proto-iraniens. Mèdes. Achéménides. Paris, 1963. 444 p.
Melikian-Chirvani A. S. The Iranisn Wine Horn from Pre-Achaemenid Antiquity to the Safavid Age. // Bulletin of the Asia Institute. New Series. № 10. Bradway USA, 1996. 85–139 pp.
Sims-Williams N., de Blois F. The Bactrian Calendar // Bulletin of the Asia Institute. New Series. № 10. Bradway Bld, USA, 1996. Рр. 149–165.