Religious identity in Kazakh culture: the limits of the chronotope
Main Article Content
Abstract
The article explores some structural characteristics of religious identity and the chronotope of traditional Kazakh culture as one of the basic organizing models of the sacred semiosphere. For cross-cultural expansion and verification of the research, not only narrative, written and ethnographic sources were used, but also archeological data. This paper shows how traditional Kazakh culture encodes space, time, and action. To prove the existence of the chronotope, not only as an analytical category of our study, but as a real life context that successfully functions in traditional culture, the article gives an example of going beyond the boundaries of the chronotope and the consequences of this exit for violating the «laws of the genre». Thus, the magic of the symbol of traditional (in our case, Kazakh) culture exists within the boundaries of the chronotope, embodied not only in body codes, rites and models of behavior, but also encodes space: architecture, artifacts and the symbolic actions surrounding them (as evidence of cross-cultural the universality of these archetypal models, we have given archaeological examples from the medieval past of settled cultures in Kazakhstan). Religious identity in Kazakh culture is a complex, multi-layered, situational ethnomethaphysical continuum of a unique and universal.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Бекмаханов Е. Казахстан в 20–40-е годы XIX века. Алма-Ата : Казахское объединённое гос. изд-во, 1947. 390 с.
Гавердовский Я. П. «Прибавление к дневным запискам доктора 7-го класса Большого» // История Казахстана в русских источниках : в 12 т. Алматы : Дайк-пресс, 2005.
Геннеп А. Обряды перехода. М. : Восточная литература, 1999. 198 с.
Геродот. История в девяти книгах / перевод и прим. Г. А. Стратановского. Л.: Наука, 1972. 600 с.
Ионов И. Н. Новая глобальная история и постколониальный дискурс // История и современность, 2009. № 2. С. 47.
Казахские чиновники на службе Российской империи: сборник документов и материалов. Алматы : Қазақ университеті, 2014. 418 с.
Мустафина Р. М. Представления, культы, обряды у казахов. Алма-Ата : Қазақ университетi, 1992. 176 с.
Нуржанов А. А. Повседневность средневекового городища Кастек в сакральных артефактах // Маргулановские чтения — 2018 : материалы Международной научно-практической конференции / Актюбинский региональный государственный университет им. К. Жубанова. 13 апреля 2018 г. Актобе, 2018. С. 85–96.
Нуржанов А. А., Терновая Г. А. К вопросу об обрядовой практике жителей Жетысу (Семиречья) в VIII–IX вв. // Труды IV (ХХ) Всероссийского археологического съезда в Казани. Казань : Отечество, 2014. С. 312–316.
Радлов В. В. Из Сибири. Страницы дневника: пер. с нем. / прим. и послесл. С. И. Вайнштейна. М. : Наука, 1989. 749 с.
Руденко С. И. Горноалтайские находки и скифы // Итоги и проблемы современной науки. М.; Л., 1952. 268 с.
Тернер В. Символ и Ритуал. М. : Наука, 1983. 277 с.
Толеубаев А. Т. Реликты доисламских верований в семейной обрядности казахов: (XIX — нач. XX в.). Алма-Ата : Гылым, 1991. 213 с.
Шварц Ф. Туркестан — ветка индогерманских народов // История Казахстана в западных источниках : в 12 т. Алматы, 2006. Т. 5. С. 175–238.