The image of a camel in Pre-Islamic art of Transoxiana (cultural and religious aspect)

Main Article Content

T. I. Gyul Email: gyultair@yandex.ru

Abstract

The image of a camel can be traced in the visual arts of Central Asia since the Bronze Age. This large, powerful animal, which had a high value in the economy of the nomadic tribes of desert — the semi-desert zones of the Great Steppe, occupied a solid niche in their religious beliefs. It embodied such qualities as power, belligerent ferocity, fecundity. With the development of Indo-Iranian religious beliefs, the Bactrian image evolved from totemistic to cosmogonic ideas; in the first world religion — Zoroastrianism (Mazdeism), in the image of this animal it has been displayed a series of deities with similar notable qualities.


The article attempts to trace the elaboration of the cult-religious image of the Bactrian camel in pre-Islamic Central Asia on the example of the monuments of the fine art of Khorezm and Sogd. Particular attention paid to the Sogdian monuments of the early Middle Ages — a period when the cultural and historical areas of the region experienced one of the brightest stages of its heyday. With the advent of Islam in the region, the old cults lose their significance, but the image of a camel still retains its sacred, magical and protective meaning in popular belief and art.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Gyul , T. I. (2020). The image of a camel in Pre-Islamic art of Transoxiana (cultural and religious aspect). NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 22(1), 117-129. https://doi.org/10.14258/nreur(2020)1-09
Section
RELIGIOUS STUDIES AND STATE-CONFESSIONAL RELATIONS
Author Biography

T. I. Gyul , The Institute of history of the Academy of Science of the republic of Uzbekistan, Tashkent (Uzbekistan)

doctoral candidate (PhD) of the Institute of History of the Academy of Sciences of the Republic of Uzbekistan, Tashkent (Uzbekistan)

References

Авеста / пер. и комм. И. М. Стеблин-Каменского. Душанбе : Адиб, 1990. 176 с.
Акишев А. К. Образ верблюда в легендах Центральной Азии // Этнография народов Сибири. Новосибирск : Наука, 1984. С. 69–76.
Альбаум Л. И. Живопись Афрасиаба. Ташкент : Фан, 1975. 160 с.
Беленицкий A. M., Маршак Б. И. Черты мировоззрения согдийцев VII–VIII вв. в искусстве Пенджикента // История и культура народов Средней Азии: Древность и средние века. М. : Наука, 1976. С. 75–89.
Бичурин Н. Я. Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древние времена. М. ; Л.: изд. АН СССР, 1950. Т. II. 338 с.
Вайнберг Б. И. Монеты древнего Хорезма. М. : Наука, 1977. 223 с.
Вайнберг Б. И. Этногеография Турана в древности (VII в. до н. э. — VIII в. н.э.). М.: Восточная литература, 1999. 358 с.
Горячева В. Д. Кыргызстан // Религии Центральной Азии и Азербайджана. Т. II: Зороастризм и верования маздеистского круга. Самарканд : МИЦАИ, 2017. С. 76–134.
Дорошенко А. Р. Зороастрийцы в Иране (Историко-этнографический очерк). М.: Наука, 1982. 133 с.
Дьяконова Н. В., Смирнова О. И. К вопросу о культе Наны (Анахиты) в Согде // Советская археология. 1967. № 1. С. 74–83.
Зеймаль Е. В. Монеты Великих Кушан в собрании Государственного Эрмитажа // Труды Гос. Эрмитажа. Т. IX. Л. : Советский художник, 1967. С. 55–86.
Калалы-гыр 2. Культовый центр в Древнем Хорезме IV–II вв. до н. э. / отв. ред. Б. И. Вайнберг. М. : Восточная литература, 2004. 300 с.
Кой-крылган-кала — памятник культуры древнего Хорезма (IV в. до н. э. — IV в. н.э.) // ТХАЭЭ V / отв. ред. С. П. Толстов, Б. И. Вайнберг. М. : Наука, 1967. 350 с.
Кошеленко Г. А. Булла с изображением двугорбого верблюда с городища Гебеклы // Российская археология. 2004. № 3. С. 144–146.
Кулакова Л. Памятники монументального искусства с городища Варахша // Собрание государственного Эрмитажа. Ч. I (VIII). Ташкент : Zamon press info, 2017. С. 210–215.
Мифологический словарь / глав. ред. Е. М. Мелетинский. М. : Советская энциклопедия, 1991. Т. I. 422 с.
Оськин А. В. Символика небесных светил в петроглифах внутренних Кызылкумов // Культура и искусство древнего Хорезма. М. : Наука, 1981. С. 111–120.
Пугаченкова Г. А. Ремпель Л. И. Очерки искусства Средней Азии. Древность и средневековье. М. : Искусство, 1982. 288 с.
Ремпель Л. И. Фрагмент бронзовой статуи верблюда из Самарканда и крылатый верблюд Варахши (к вопросу о природе согдийского искусства) // Средняя Азия в древности и средневековье. История и культура. М. : Наука, 1977. С. 95–101.
Сарианиди В. И. Тайны исчезнувшего искусства Каракумов. М. : Наука, 1967. 109 с.
Сарианиди В. И. Гонур-депе. Город царей и богов. Ашхабад: Turkmendöwlethabarlary, 2005. 327 с.
Смирнова О. И. Сводный каталог согдийских монет. Бронза. М. : Наука, 1981. 550 с.
Средняя Азия в древности и средневековье. История и культура. М. : Наука, 1977. 190 с.
Средняя Азия и Дальний Восток в эпоху средневековья. Средняя Азия в раннем средневековье. М. : Наука, 1999. 378 с.
Тревер К. В. Сэнмурв-Паскудж, собака-птица. Л. : Изд-во Гос. Эрмитажа, 1937. 74 с.
Толстов С. П. По древним дельтам Окса и Яксарта. М. : Восточная литература, 1962. 322 с.
Филанович М. И. Древняя и средневековая история Ташкента в археологических источниках. Ташкент : Узбекистан, 2010. 311 с.
Шишкин В. А. Варахша. М. : изд. АН СССР, 1963. 265 с.
Шкода В. Г. Б. И. Маршак и живопись Пенджикента (метод исследователя) // Согдийцы, их предшественники, современники и наследники. Труды государственного Эрми-тажа LXII. СПб. : Изд-во Гос. Эрмитажа, 2013. С. 147–158.