The nazarene rite on the Yenisei. Part I

Main Article Content

N. I. Rybakov Email: nikolayrybakov@yahoo.com

Abstract

The material of the article is one of the mysterious images engraved on the planes of the Oshkolskaya Pisanitsa. Pisanitsa objects are located 270 km North of the city of Abakan in southern Siberia. Oshkol Pisanitsa was discovered by the expedition of Dr. Aspelin (1887).


Here in the steppe landscapes along the rivers Ah-YUS and Khara-YUS was the state of the medieval Kyrgyz. The proposed monument from the materials of N. Rybakov, published for the first time, the Author interprets it as a visual reproduction of the rite-the nazorean oath. From ancient manuscripts or new Testament literature, we do not find any detailed description or iconographic evidence of the oath. Our information is too sparse and limited to fragmentary references to this rite in the religious history of antiquity. However, one of the important components in the appearance of the Yenisei characters is a twisted braid that hangs from under the tiara along the back of the head to the shoulders. This factor, without exception, is characteristic of all the characters of the Gentiles and has a convergence with the dress of the sect of the Nazarenes-Gnostics of the II-III centuries. Long hair, as an ethnographic accent, allows you to solve semantic problems more successfully. The image is part of a group of characters of clergymen in robes, which are a fact of multilayered syncretism-an alien sermon in the steppes of modern Khakassia in the Middle of the VIII century. Structural combinations of the rite state the influence of the early Christian religion of Palestine, layered on Manichaeism. Sectarian groups at one time advanced to the medieval Kyrgyz on the Yenisei.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Rybakov, N. I. (2020). The nazarene rite on the Yenisei. Part I. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 24(3), 167-198. https://doi.org/10.14258/nreur(2020)3-10
Section
RELIGIOUS STUDIES AND STATE-CONFESSIONAL RELATIONS
Author Biography

N. I. Rybakov, Russian Academy of arts Russian Academy of ARTS

independent researcher, Russian Academy of arts, Krasnoyarsk

References

Абдуманапов Р. К вопросу происхождения кыргызского племени азык // Актуальные проблемы истории Саяно-Алтая и сопредельных территорий. Абакан : Изд-во Хакасского гос. ун-та им. Н. Ф. Катанова, 2002. С. 153-157.

Ал-Бируни А. Собрание сведений для познания драгоценностей. Минералогия / пер. А. М. Беленицкого. М. : АН СССР, 1963. 521 с.

Алексанян А. Г. Манихейство в Китае (опыт историко-философского исследования). М. : Институт Дальнего Востока РАН, 2008. 164 с.

Арсланов Ф. Х., Кляшторный С. Г. Руническая надпись на зеркале из верхнего Прииртышья // Тюркологический сборник 1972. М. : Наука, 1973. С. 306-315.

Бартольд В. В. Торговые сношения с Восточным Туркестаном и Согдианой (в эпоху чаа-тас) / Институт Востоковедения РАН. Л., 1963.

Берзин А. Историческое взаимодействие буддийской и исламской культур до возникновения Монгольской империи. 1996. URL: www.berzinarchives.com /web/x/nav/group. html_1232962266.html.

Берштам А. Н. Историко-археологические очерки Центрального Тянь-Шаня и Па-миро-Алая // МИА 26 / Ин-т истории материальной культуры, Ленинградское отд. М. ; Л., 1952. 346 с.

Бичурин Н. Я. Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древние времена / Ин-т этнографии им. Н. Н. Миклухо-Маклая. М. ; Л. : Изд-во Академии наук СССР, 1950. 354 с.

Бутанаев В. Я. Бурханизм тюрков Саяно-Алтая. Абакан : Изд-во Хакасского гос. ун-та им. Н. Ф. Катанова, 2003. 260 с.

Бутанаев В. Я., Худяков Ю. С. История енисейских кыргызов. Абакан : Изд-во Хакасского гос. ун-та им Н. Ф. Катанова, 2000. 372 с.

Вадецкая Э. Б. Атрибуты служителей культа по древним погребениям Енисея // Priesthood And Shamanism in the Scythian Period. The Materials of International conference. St.-Petersburg, 1996. Pp. 46-49.

Васильева Г. П. Магическая роль украшений и некоторых видов одежды в представлениях туркмен // Среднеазиатский этнографический сборник / Институт Миклухо-Маклая. РАН. Вып. 5. Новосибирск : Наука, 2006. С. 20-33.

Воробьева-Десятовская М. Н. Фрагменты тибетских рукописей на бересте из Тувы // Страны и народы Востока. Вып. 22. М., 1980. С. 124-131.

Голден П. Религия кыпчаков средневековой Евразии // Степи Европы в эпоху Средневековья. Т. 6: Золотоордынское время. Донецк : Донецкий национальный ун-т, 2008. 513 с.

Дашковский П. К. Кыргызы на Алтае в контексте этнокультурных процессов в Центральной Азии. Барнаул, 2015. 224 с.

Дашковский П. К. Мировоззрение кочевников Саяно-Алтая и сопредельных территорий поздней древности и раннего средневековья (отечественная историография и современные исследования). Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2011. 244 с.

Дашковский П. К. Отечественная историческая наука о религиях и государственной религиозной политике у кочевых народов Саяно-Алтая и сопредельных регионов. Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2019. 246 с.

Дашковский П. К. Распространение прозелитарных религий у тюркоязычных кочевников в Южной Сибири и Центральной Азии в эпоху средневековья // Религиозный ландшафт Западной Сибири и сопредельных регионов Центральной Азии: монография / под ред. П. К. Дашковского. Т. I: Поздняя древность — начало XX в. Барнаул, 2014. С. 37-46.

Дровер Е. С. Сокрытый Адам // Мандеи: история, литература, религия / пер. Н. Н. Каменской. СПб. : Летний сад, 2002. 398 с.

Дульзон А. П. Бывшие поселения кетов. По топонимическим данным // Вопросы географии. Вып. 58. М., 1962. С. 54.

Дульзон А. П. Очерки по грамматике кетского языка. Томск, 1964. 247с.

Караев О. Арабские и персидские источники IX-XII вв. о киргизах и Киргизии. Фрунзе, 1968. 102 с.

Катанов Н. Ф. Алфавитный указатель собственных имен, встречающихся в «Образцах народной литературы тюркских племен», собранных В. В. Радловым. СПб., 1888. 84 с.

Катанов Н. Ф. О погребальных обрядах у тюркских племен Центральной и Восточной Азии. Казань, 1894. 34 с.

Килуновская М. Е. Наскальные изображения как элемент религиозно-мифологических представлений ранних кочевников // Priesthood And Shamanism in the Scythian Period. The Materials of International conference. St.-Petersburg. 1996. Pp. 149-153.

Киселев С. В. Из истории торговли енисейских кыргызов // Краткие сообщения Института истории материальной культуры. Вып. XVI. М. ; Л., 1947. С. 95-96.

Кляшторный С. Г. Историки-культурное значение Суджинской надписи // Проблемы востоковедения. Вып. 5. 1959. С. 162-169.

Кляшторный С. Г., Савинов Д. Г. Степные империи древней Евразии. СПб. : Филологический фак-т СПб ГУ, 2005. 346 с.

Кумеков Б. Е. Государство кимаков X-XI вв. по арабским источникам / АН КазССР, ИН-т истории, археологии и этнографии им. Ч. Ч. Валиханова. Алма-Ата : Наука, 1972. С. 109-112.

Кызласов Л. Р. Новая датировка памятников енисейской письменности // Советская археология. 1960. № 3. С. 93-120.

Кызласов Л. Р. История Тувы в средние века. М. : Изд-во Московского ун-та, 1969. 212 с.

Кычанов Е. И. Сирийское несторианство в Китае и Центральной Азии // Филология и история. Л., 1978. С. 83.

Малов С. Е. Енисейская письменность тюрков. Тексты и переводы. М. ; Л., 1952. 116 с. Материалы по истории киргизов и Киргизии. М. : Наука: Восточная литература, 1973. Мокеев А. М. Этнокультурные связи кыргызов с карлуками в IX-X вв. Бишкек, 1991. 131 с.

Нечаева Л. Г. Погребения с трупосожжением могильника Тора-Тал-Арты // Труды Тувинской экспедиции АН. ТТКАЭЭ. М. ; Л., 1966. Т. II.

Никитин А. Б. Христианство в Центральной Азии (древность и средневековье) // Восточный Туркестан и Средняя Азия. История. Культура. Связи. М., 1984. С. 121-137.

Окладников А. П. Новые данные по истории Прибайкалья в тюркское время // История и культура Бурятии. Улан-Удэ, 1976. С. 36-43.

Проскуряков П. С. Отчет о предварительных исследованиях Июсских пещер // Известия ВСО РГО. Иркутск, 1889. Т. 20.

Рыбаков Н. И. Материалы чужеродной религиозной традиции в иконографии Июс-ских степей // HOMO EURASICUS у врат искусства : сб. научных трудов / отв. ред. Е. А. Окладникова. СПб. : Астерион, 2009. С. 355-366.

Рыбаков Н. И. Бодхисаттва Маудгальяяна в Июсских петроглифах // Древности Сибири и Центральной Азии: сб. научных трудов / под ред. В. И. Соенова. Вып. 5 (17). Горно-Алтайск : ГАГУ, 2013. С. 148-149.

Рыбаков Н. И. Ошкольское дерево и корень зла // Религии в истории народов России и Центральной Азии : материалы II Межд. конф. Барнаул, 2014а. С. 166-170.

Рыбаков Н. И. Мировое дерево и его варианты в Июсских петроглифах // Ancient Cultures of Mongolia and Baikalian Siberian. V International conference Kyzyl, 15-19 of September, 2014b, V. 2. С. 70-74.

Рыбаков Н. И. Кыргызско-манихейский крест // Эпиграфика Востока / Институт Востоковедения РАН. Т. XXXI. 2015. С. 121-128.

Смагина Е. Б. Евангелие египтян — памятник мифологического гностицизма: вступительная статья, перевод с коптского и комментарии // Вестник древней истории. 1995. № 4.

Худяков Ю. С. Шаманизм и мировые религии у кыргызов в эпоху средневековья // Традиционные верования и быт народов Сибири. XIX — начало XX вв. Новосибирск : Наука, 1987. С. 65-75.

Худяков Ю. С. Сведения о распространении мировых прозелитарных религий и традиционных верований и погребальных обрядов среди енисейских кыргызов и кышты-мов в период раннего и развитого Средневековья // Народы и религии Евразии. 2019. № 2 (19). С. 127-143.

Abu Abdullah al-Idrisi, 1970-1984. Kitäb Nuzhat al-Mustäq fi Ixtiräq al-Äfäq/ eds. A. Bombaci et al. Naples; Leiden; Rome. Pp. 718-719.

Ahmad Ibn 'Arabsäh, 1986. Ajä'ib al-Maqdur fi Nawä'ib Tlmür/ ed. A. F. Himsi. Beirut, 135 р.

Antigaities of Zhang Zhung: A Comprehensive Inventory of Pre-Buddhist Sites on the Tibetan Upland, Residential Monuments, vl. I. Miscella neous Series — 28. 2014. Pp. 304-308.

Alpengren-Kivalo, Alt-Altaische Kunstdenkmaeler — Helsingfors, 1931. P. 58, abb. 304-308.

Vadetskaia E. B. Atributy sluzhitelei kul'ta po drevnim pogrebeniiam Eniseia [Attributes of Ministers of worship on ancient burials of the Yenisei]. Priesthood And Shamanism in the Scythian Period [Priesthood And Shamanism in the Scythian Perio]. St.-Petersburg, 1996. Pp. 46-49.

Vasil'eva G. P. Magicheskaia rol ' ukrashenii i nekotorykh vidov odezhdy v predstavleniiakh turkmen [The Magical role of jewelry and some types of clothing in the representations of Turkmens] Sredneaziatskii etnograficheskii sbornik / Institut Miklukho-Maklaia. RAN [The Central Asian ethnographic collection of the Institute of Miklukho-Maclay. RAS]. Vyp. 5.

Novosibirsk: Nauka, 2006. S. 20-33.

Vorob'eva-Desiatovskaia M. N. Fragmenty tibetskikh rukopisei na bereste iz Tuvy [Fragments of Tibetan manuscripts on birch bark from Tuva]. Strany i narody Vostoka [Countries and peoples of the East]. Vyp. 22. M., 1980. S. 124-131.

Erdy M., Manichaens, nestorians or bird costumed humans in their relations tu hunnic type cauldrons in rock carvings of the Yenisei // Eurasia Studies Yearbook. 1996. Vol. 68.

Gabain von A. Buddhistische Turkenmission // Asiatica Festscrift Friedrich Weller, zum 65. Geburtstag. Leipzig, 1954. Pp. 166, 172.

Hamayon Roberte, Shamanism in Siberia: FromPartnership in Supernature to Counter Power in Society in Shamanism. History and the State. Paris, Gallimard.1994. Pp. 78-85.

Helwig Schmidt-Glintzer, Das buddhistisch Dewand des Manichaismus // Sinkretism — Bonn. 1983. P. 79.

Lieu S. N. C. Manichaeism in Central Asia and China // Naghammadi and Manichaean Studies // Brill — Leiden. Boston-Koln. 1998. P. 55.

Overmeyer D. L., Folk Buddhism Religions: Dissentine Sects in late Traditional China. London. Cambridge, 1976. 295 p.

Rybakov Nikolay. Materials of Yenisei Manicheism // CHRONICA XI. Fourth International Conference on Medieval history of the Eurasian steppe. (januar 25-30. 2010, Cairo). University of Szeged. Hungary, 2011. Pp. 50-61.

Rybakov Nikolay. Ikonographis documents of the syncretic religion on the Yniseu VIII-IX. // Manichaean Studies News 31. 2016/17. News Bulletin // IAMS ed. Gunner Mikkelsen. 2017. P. 32.

Rybakov Nikolay, The Map of the Manichean. Routes in Central Asia: South-Nort. // CHRONICA XVIII. Medieval Nomads — Sixth International Conference on The Medieval History of The Eurasian Steppe. (November 23-25. 2016). University of Szeged. Hungary. 1918. Pp. 241-253.

Schaff P., Hippolutus, Refutatio omnium haeresium. Ed. M. Markovich. Berlin: De Gruyter, 1986; P. Wondland (GCS 26), Leipzig, 1916.

Sharaf al-Zamän Tähir Marvazi on China, the Turks and India, 1942/ ed. and trans. by V. F. Minorsky. London.

Uray Geza, Tibet's Connections with Nestorianism and Manicheism in the 8th-10th Centuries // Contributions on Tibetan Language, History and Cultury. Vol.1. Wien: 1983. C. 400.

Zakariyä al-Qazwini,. Atär al-Biläd. Beirut, 1960. 515 p.