On the question of understanding the symbol of the serpent in archaic ideas about the afterlife
Main Article Content
Abstract
The article analyzes the forms of unique stone steles in the valleys of the Chandyr and Sumbar rivers (Western Kopetdag, Turkmenistan). They have long attracted the attention of scientists (F. A. Mikhailov, A. P. Potseluevskii, M. E. Masson, S. P. Polyakov, D. Stronach). Various versions were put forward about their purpose and origin, but most often, scientists came to the conclusion that the tombs have their roots back to a highly stylized image of a person and display an anthropomorphic image.
Contrary to these conclusions, another basic image embedded in these steles is justified. Consistently stated arguments that allow us to say that this is the image of a snake. The main characteristics of snake features are highlighted: the spearlike shape of the top — the head of the snake, the thin base of the stele — the tail of the snake, the bends of the stele — a characteristic feature of the snake's body. Analysis of the complex of these and additional characteristics allows you to identify the front side and orientation of monuments.
The author justifies the validity of this view. Various interpretations of the snake image as a well-known and one of the oldest mythological images are discussed.
It is proposed to interpret the meaning of the rhombus figure as the head of a snake that opens the entrance to the other world. The image of the serpent is the conductor of the soul of the deceased in the underground world of Mother earth, whose task was to receive, conduct and transmit the soul to the heavenly world.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Аманов Х. Фертовые намогильники Западного Туркменистана // Культурные ценности : международный ежегодник. 1995. СПб. : Европейский дом, 1997. 144 с.
Атаниязов С. Этнонимы в туркменском языке. Ашхабад : Ылым, 1994. 228 с.
Бибиков С. Н. Поселение Лука-Врублевецкая // МИА. 1953. № 38. 205 с.
Граков Б. Н. Скифы. М. : Изд-во Московского ун-та, 1971. 200 с.
Грач А. Д. Древне-тюркские изваяния Тувы. М. : Изд-во восточной литературы, 1961. 95 с.
Грач А. Д. Каменные изваяния Западной Тувы // Сборник Музея антропологии и этнографии. 1955. Т. XVI. С. 401-431.
Губаев А. Изображения животных на археологических находках и их связь с народными верованиями // Памятники Туркменистана. 1990. № 2 (50). С. 24-26.
Джикиев А. Очерк этнической истории и формирования населения Южного Туркменистана. Ашхабад : Ылым, 1977. 168 с.
Джикиев А. Туркмены Юго-Восточного побережья Каспийского моря. Ашхабад : Ылым, 1961. 156 с.
Евсюков В. В. Мифы о мироздании. Вселенная в религ.-миф. представлениях. М. : Политиздат, 1986. 112 с.
Есин Ю. Н. Тайна богов древней степи. Красноярск : Поликор, 2009. 184 с.
Кузнецов В. И. К вопросу об изготовлении мегалитических намогильников долины Чендыра // Великий шелковый путь: от древности до современности. Ашхабад, 2018. С. 24-27.
Кузнецов И. В. Образ змеи в каменных намогильниках долины Чендыра // Великий шелковый путь: от древности до современности. Ашхабад, 2018. С. 28-41.
Леонтьев Н. В., Капелько В. Ф., Есин Ю. Н. Изваяния и стелы Окунёвской культуры. Абакан : Хакасское книжное издательство, 2006. 236 с.
Маккалоу Д. У. Вечная тайна лабиринта. М. : КоЛибри, 2008. 352 с.
Мамедов М. А. Генезис образа драконов в искусстве Центральной Азии // Культурные ценности : международный ежегодник. 2002-2003. СПб. : Европейский дом, 2004. 260 с.
Массон М. Е. О происхождении некоторых каменных намогильников Южного Туркменистана // Материалы ЮТАКЭ. Вып. 1 Ашхабад : Туркменский филиал АН СССР, 1949. С. 42-56.
Массон М. Е. Силуэты Сумбарского района // Туркменоведение. 1931. № 3-4. С. 53-56.
Миронова Е. А. Ромбический орнамент, как признак древнейших евразийских миграций // Россия и Китай: история и перспективы сотрудничества. Благовещенск : Изд-во Благовещенского гос. пед. ун-та, 2019. С. 172-191.
Михайлов Ф. А. Древние кладбища по Сумбару и Чандырю // Протоколы заседаний и сообщений членов Закаспийского кружка любителей археологии и истории Востока. Вып. I. Асхабад, 1915. С. 12-18.
Овезов Д. М. Население долины Чандыра и среднего течения Сумбара. Ашхабад : Ылым, 1976. 232 с.
Поляков С. П. Этническая история Северо-Западной Туркмении в средние века. М. : Изд-во Московского ун-та, 1973. 200 с.
Пославский И. Т. Из поездки на р.Атрек и р.Гюрген // ПТКЛА. 1900. Т. V. С. 191-192.
Поцелуевский А. П. Наскальные изображения в долине реки Чандыр // Известия ТФАН СССР. 1948. № 1. С. 6-9.
Прокина Т. П. Народное искусство. Мордва: историко-культурные очерки. Саранск : Мордовское кн. изд-во, 1995. 65 с.
Пропп В. Я. Исторические корни волшебной сказки. М. : Лабиринт, 2000. 336 с.
Русанова И. П., Тимощук Б. А. Языческие святилища древних славян. М. : Ладо-га-100, 2007. 229 с.
Сарианиди В. И. Змеи и драконы в глиптике Бактрии и Маргианы // Восточный Туркестан и Средняя Азия в системе культур Древнего и Средневекового Востока. М. : Наука, 1986. 253 с.
Сарианиди В. И. Тайны исчезнувшего искусства каракумов. М. : Наука, 1967. 108 с.
Скленаж К. За пещерным человеком. М. : Знание, 1987. 272 с.
Федоров-Давыдов Г. А. Искусство кочевников и Золотой Орды: очерки культуры и искусства народов Евразийских степей и золотоордынских городов. М. : Искусство, 1976. 228 с.
Хлопин И. Н. Эпоха бронзы Юго-Западного Туркменистана. СПб. : Петербургское Востоковедение, 2002. 336 с.
Церен Э. Лунный бог. М. : Наука, 1976. 381 с.
Элиаде М. Очерки сравнительного религиоведения. М. : Ладомир, 1999. 488 с.
Эппель Г. В. Древний памятник на границе с Персией (близ Сангудака) // ПТКЛА. 1905. Т. Х. 22 с.
Эсенов А. История архитектуры Туркменистана. Ашхабад : Рух, 2001. 603 с.
Stronach D. Standing stones in the Atrek region: the Halat Nabi cemotry // Iran (British Institute of Persian Studies). 1981. P. 147-150. (на англ. яз.).