Secular and religious humanism: history and current state

Main Article Content

V. V. Sleptsova Email: leka.nasonova@gmail.com

Abstract

The term "humanism" is quite controversial and ambiguous. It seems more successful to use it in the narrow sense — as a movement of people of the Renaissance, who united by an interest in Antiquity, studying and commenting on monuments of Ancient classical, mainly Latin literature. However, it is obvious that the term became fixed and began to be actively used in the environment of free-thinkers in the beginning of the 20th century in a broader interpretation. It means now a person-centered worldview that does not share the theistic position or even completely rejects the supernatural. The term "religious humanism" as it is presented in the First Humanist Manifesto, refers not to the philosophical characteristics of the followers. It refers to a method of formalizing humanistic ideas. "Religious humanism" was created as an alternative to existing traditional religions that meets the needs of the times. If we accept belief in the supernatural as the main feature of religion, then we can't label religious humanism as religion, since it is oriented towards the exclusion of the supernatural. At the same time, however, in religious humanism rituals and institutions are preserved in the reinterpreted form. Secular humanism can be considered as quasi-religion. But in this case, it will not have any specificity in comparison with the movements of the free-thinking. The division of humanism into "religious' and "secular" seems unsu ccessful. As we have seen, the difference between them in fact lies only in particulars, while the key points are the same. It relates to a non-religious worldview and includes methodological naturalism, scientism, skepticism and the desire to promote the common good. The Russian Humanist Society is the most famous organization of free-thinkers in Russia. It organized in the 1990s as one of the branches of the humanistic organization of Paul Kurtz and a while back it took part in the discussion of the problem of whether humanism was a religion.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Sleptsova, V. V. (2021). Secular and religious humanism: history and current state. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 26(1), 160-172. https://doi.org/10.14258/nreur(2021)1-09
Section
RELIGIOUS STUDIES AND STATE-CONFESSIONAL RELATIONS
Author Biography

V. V. Sleptsova, Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences, Moscow

candidate of philosophical Sciencies, research fellow of the department of Philosophy of Religion of the Institute of Philosophy, RAS, Moscow

References

Борзенко И. М., Кувакин В. А., Кудишина А. А. Человечность человека: основы современного гуманизма. 2-е изд., испр. и доп.. М. : РГО, 2005. 390 с.

Вороницын И. П. История атеизма. М. : Атеист, 1927-1929. Т. 5. 908 с.

Иванеев С. В., Тажуризина З. А. Свободомыслие и атеизм: идеи и лица. М. : Академический проект, 2018. 270 с.

Исполком РГО Что такое РГО? // Здравый смысл. 2006. № 3 (40). С. 7-10.

Коростиченко Е. И. Эволюционный гуманизм и религия в интерпретации Михаэля Шмидта-Саломона // Вестник ПСТГУ. Сер.1: Богословие. Философия. Религиоведение. 2018. Вып. 79. С. 56-73.

Коростиченко Е. И. Организации гуманистов России и Германии и их влияние на духовную культуру общества // Пространство и время. 2018. № 3-4 (33-34). С. 39-55.

Кувакин В. А. Твой рай и ад. Человечность и бесчеловечность человека: Философия, психология и стиль мышления гуманизма. СПб. ; М. : Алетейя, 1998. 360 с.

Кувакин В. А. Гуманизм: единое на потребу // Здравый смысл. 2002-2003. № 1 (26). С. 44-46.

Кудишина А. А. Современный гуманизм как феномен культуры: философско-куль-турологический анализ : дис. ... д-ра филос. наук. М., 2007. 359 с.

Куртц П. Что такое светский гуманизм. М., 2008. URL: http://www.humanism.ru/ biblioteka/62-kurz/428-secular-humanism.html (дата обращения: 28.01.2020).

Куртц П. Искушение потусторонним. М. : Академический Проект, 1999. 601 с.

Куртц П. Мужество стать. Добродетели гуманизма. М. : РГО, 2000. 160 с.

Куртц П. Запретный плод. Этика гуманизма. М. : РГО, 2002. 222 с.

Куртц П. Утверждения. Жизнь, полная радости и творчества. М. : РГО, 2005а.117 с.

Куртц П. Новый скептицизм. Исследование и надежное знание. М. : Наука, 2005б. 360 с.

Межуев В. М. Гуманизм // Новая философская энциклопедия, 2018. URL: https:// iphlib.ru/library/collection/newphilenc/document/HASH0186d768b46fa93beb4e2d86 (дата обращения: 28.01.2020).

Сметанин Е. К. Размежевание // Здравый смысл. 1997. № 1 (5). С. 85-87.

Сухов А. Д. Свободомыслие и атеизм в древности, средние века и в эпоху Возрождения. М. : Мысль. 1986. 285 с.

Тажуризина З. А. Из истории свободомыслия. Очерки разных лет. М. : Академический проект, 2017. 523 с.

Трофимова З. П. Гуманизм, религия, свободомыслие. М. : Изд-во МГУ, 1992. 128 с.

Трофимова З. П. Английское свободомыслие в XX веке. М. : Социально-политическая мысль, 2006. 94 с.

Трофимова З. П. Эволюционный гуманизм Джулиана Хаксли. М. : Социально-политическая мысль, 2008. 68 с.

Трофимова З. П. Метатеория современного англо-американского свободомыслия // Религиоведческий альманах. № 1 (3). 2017. С. 96-119.

Эрайзер Т. Гуманизм и религия // Здравый смысл. 1997. № 1 (5). С. 87-88.

Blankholm J. Secularism, Humanism, and Secular Humanism: Terms and Institutions // The Oxford Handbook of Secularism, 2017. P. 690-705 (на англ. яз.).

Floyd-Thomas J. The Origins of Black Humanism in America: Reverend Ethelred Brown and the Unitarian Church. New York: Palgrave Macmillan. 2008. 268 p. (на англ. яз.).

Flynn T. Secular Humanism Defined. URL: https://secularhumanism.org/what-is-secular-humanism/secular-humanism-defined/ (дата обращения: 28.01.2020) (на англ. яз.).

Flynn T. Why Is Religious Humanism? // Free Inquiry, 1996, Vol. 16, No.4. URL: https:// secularhumanism.org/1996/10/why-is-religious-humanism/ (дата обращения: 09.12.2019).

Free Religious Association Proceedings. Boston: Free Religious Association. 1894. 102 p. (на англ. яз.).

Friess H. Humanist Responsibilities // Kurtz P. (ed.) The Humanist Alternative. London: Pemberton Books; Buffalo, NY: Prometheus Books, 1973. 190 p. (на англ. яз.).

Holyoake G. J. The Origin and Nature of Secularism. London: Watts. 1896. 136 p. (на англ. яз.).

Humanist Manifesto I, 1933. URL: https://web.archive.org/web/20111107221355/http:// www.americanhumanist.org/who_we_are/about_humanism/Humanist_Manifesto_I (дата обращения: 28.01.2020) (на англ. яз.).

Kitcher, P. Life After Faith: The Case for Secular Humanism. New Haven, Conn.: Yale University Press. 2015. 200 p. (на англ. яз.).

Lamont C. The Philosophy of Humanism. Amherst, NY: Humanist Press, 1997. 371 p. (на англ. яз.).

Madigan T. J. Deliver Us from Religion (Vol.16, No.4) // Free Inquiry, 1996, Vol. 16, No.4. URL: https://secularhumanism.org/1996/10/deliver-us-from-religion/ (дата обращения: 09.12.2019) (на англ. яз.).

Noebel D. A. The Religion of Secular Humanism // Free Inquiry, 1996, Vol. 16, No.4 URL: https://secularhumanism.org/1996/10/the-religion-of-secular-humanism-2/ (дата обращения: 09.12.2019) (на англ. яз.).

Olds M. What Is Religious Humanism? // Free Inquiry, 1996, Vol. 16, No.4. URL: https://secularhumanism.org/1996/10/what-is-religious-humanism/ (дата обращения: 09.12.2019) (на англ. яз.).

Ruse M. Is the New Atheism a Religion? 2011. URL: http://www.huffingtonpost.com/ michael-ruse/is-new-atheism-a-religion_b_837758.html (дата обращения: 09.12.2019) (на англ. яз.).

Smith J. E. Humanism As a Quasi-Religion // Free Inquiry, 1996, Vol. 16, No.4. URL: https://secularhumanism.org/1996/10/humanism-as-a-quasi-religion/ (дата обращения: 09.12.2019) (на англ. яз.).

Smith J. E. Quasi-Religions: Humanism, Marxism and Nationalism. NY: Macmillam Education, 1994. 154 p. (на англ. яз.).

Whitehead J. W., and Conlan J. 1978. The Establishment of the Religion of Secular Humanism and Its First Amendment Implications. Texas Tech Law Review 10 (1). Pp. 1-66 (на англ. яз.)