The mythological creature Lun in Chinese collective cultural memory
Main Article Content
Abstract
As one of the most important cultural symbols of the Chinese nation, the Moon should initially be studied from the perspective of its history and the mechanism of cultural exchange. The multidimensional Moon culture existing among various ethnic groups of China constantly increases its significance as an element of common cultural memory in the process of interaction and mutual influence. The Moon culture manifests itself both within the framework of official culture and in folk rituals, which reflects the strong centripetal force of the Chinese nation. The common memory of Moon worship and killing gives the Moon culture endless historical vitality. Unlike lunar mythologemes of other cultures, the Chinese tradition endows the image of the Moon with a special sublime meaning, reflecting the attitude towards harmonious interaction with nature through an optimistic worldview, characteristic of the Chinese civilization. This aesthetic and philosophical dominant is manifested in the desire for symbolic reconciliation with the natural order of things, where the Moon acts as a mediator between man and the cosmos.
Downloads
Metrics
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Ассман Я. Культурная память: Письмо, память о прошлом и политическая идентичность в высоких культурах древности / пер. с нем. М. М. Сокольской. М. : Языки славянской культуры, 2004. 368 с.
Лотман Ю. М. Избранные статьи : в 3 т. Таллин: Александра, 1992. Т. 1. 479 с.
Хальбвакс М. Коллективная и историческая память // Неприкосновенный запас. 2005. № 2-3 (40-41). С. 8-27.
Connerton P. How Societies Remember. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. 212 p.
Й“^ [Вэнь Идуо]. ^Д^ [Исследование Луна и Феникса] // ((Й“^^Ж))Ж“ Ж [первый том «Полного собрания сочинений Вэнь Идуо»].ДЖ [Шанхай]. ^ВД^ ^ [Книжный магазин Каймин]. 1948. С. 69-70 (на кит. яз.).
ЖЖ [Кан Чен]. ЖАЖЖЙЖЖЖ®# [Семиотическая интерпретация культурной памяти] // НАЖЖ [Иностранная литература]. 2018. Т. 4. С. 11-18 (на кит. яз.).
ЖШ [Кант И]. Критика суждения [^WAJ^^O] / пер. с нем. Дэн Сяомана, под ред. Ян Цзутао. ЖжС Пекин]: АЖВЖЖ [Народное издательство]. 2002. 83 с. (на кит. яз.).
Й® [Лан Ин]. ЖИЖЖАЙЖЖЖЖЖ [Сравнительно-сопоставительный анализ мифологий об убийствах Лунов в восточной и западной культурах] // ЖЙЖЖЖ ^ [Журнал Синьцзянского университета (издание философии и социальных наук)]. 1995. № 3. С. 56-61 (на кит. яз.).
ЖЖЖ [Ли Цзэхоу]. ЖЙЖ® [Путешествие красоты]. ЖЖ [Тяньцзинь]: ЖЖ [Ж ЖЖЖ1ЖВ^Ж]. Издательство Тяньцзиньской академии социальных наук, 2012. 57 с. (на кит. яз.).
ЖЖЖ [Ли Чжунъюань]. ЖВНАЖЖАЖШВАЖЙЖЖЖ — Ж^ЙЙМЖЖ [О символике орнамента Лунов в костюмах китайских этнических меньшинств — изначальном природном божестве] // ЙЖ^ЖЖЖЖЖ [Вестник Уханьского текстильного университета]. 2011. № 24 (01). С. 44-46 (на кит. яз.).
ЖЖЖ,^Ж [Ли Юнпин, Фань Вэнь]. ВНАЖЖАЖАЙЖЖЖЖжЖЖ^ [Мифология об убийстве Лунов китайского меньшинства и традиции оказания помощи при стихийных бедствиях] // ЖАЖЖЖЯ [Национальное исследование искусства]. 2018. № 36 (01). С. 48 — -59 (на кит. яз.).
пШ [Лу Мин]. ЙААЖАЙЖЖЖЖЖ^Ж [Наследие и эстетическая ценность культуры Лунов Мяо]. // ЖАХАЖЖ [Национальное исследование искусства]. 2007. Т. 3. С. 52-58 (на кит. яз.).
^ЖЖ,Ж^Ж [Лю Чжисюн, Ян Цзинжун]. АЖВВЖА [Дракон и китайская культура]. Жж [Пекин].ЖЖВЖЖ [Народное издательство]. 1992, 336 с. (на кит. яз.).
ЖЖ [Хуан Хуэй. ЖШЖЖ(“) [Комментарий Лун Хэна (“)].АЖ [Тайбэй]. ЙЖ ВАШ [Коммерческая пресса]. 1983. 1359 с. (на кит. яз.).
ЖЖЖ [Ян Чжэнцюань]. ЖИЖЖААЖА [О культуре Лунов юго-западных национальностей] // ^ЖЖАЖЖ [Юньнаньское академическое исследование]. 1997. Т. 4. С. 61-65 (на кит. яз.).