REORGANIZING HIGHER ECONOMIC EDUCATION: EMBRACING PERSONALISM AND MOVING BEYOND THE BOLOGNA PROCESS IN METHODOLOGY AND THEORY

УДК 378:33

  • V. I. Kryshka Altai State University (Barnaul, Russia) Email: kryshka@mail.ru
  • V. I. Belyaev Altai State University (Barnaul, Russia) Email: belyaev@mail.ru
Keywords: individualism, holism, personalism, transformation, domestic higher economic education

Abstract

The article presents an evaluation of the current state of economic education’s theoretical “core” and proposes a shift towards a personalistic approach in response to the emergence of a multipolar world in politics. Drawing on research supported by the Russian Foundation for Basic Research (RFBR), the article identifies four types of reproduction in the market economic system as the “core” of national economic education: goods, people, man, and knowledge. The adoption of a personalistic approach within these types of reproduction can provide a balance between Western individualism and Eastern holism associated with socialism and communism.

Downloads

Metrics

PDF views
106
Mar 16 '23Mar 19 '23Mar 22 '23Mar 25 '23Mar 28 '23Mar 31 '23Apr 01 '23Apr 04 '23Apr 07 '23Apr 10 '23Apr 13 '233.0
|

Author Biographies

V. I. Kryshka, Altai State University (Barnaul, Russia)

кандидат экономических наук, доцент кафедры экономики и эконометрики

V. I. Belyaev, Altai State University (Barnaul, Russia)

доктор экономических наук, профессор кафедры менеджмента, организации бизнеса и инноваций

References

Крышка В. И. «Ядро» и «защитные» экономического знания в науке и высшем образовании // Экономика Профессия Бизнес. 2017. № 4. С. 32-41.

Евразийская политическая экономия: учебник / под ред. И. А. Максимцева, Д. Ю. Миропольского, Л. С. Тарасевича. СПб., 2016. 767 с.

Лакатос И. Избранные произведения по философии и методологии науки. М., 2008. 475 с.

Соловьев В. С. Спор о справедливости: сочинения. М., 1999. 864 с.

Бердяев Н. А. Самопознание: сочинения. М., 1997. 624 с.

Федоров Н. Ф. Философия общего дела. М., 2008. 752 с.

Лосский Н. О. Чувственная, интеллектуальная и мистическая интуиция. М., 1995. 400 с.

Булгаков С. Н. Философия хозяйства / отв. ред. О. Платонов. М., 2009. 464 с.

Гегель Г. Энциклопедия философских наук. Т. 1. Наука логики. М., 1975. 452 с.

Гегель Г. Феноменология духа. Философия истории. М., 2007. 880 с.

Фихте И. Г. Философские произведения. М., 2013. 503 с.

REFERENCES

Krishka V. I. “Core” and “protective” economic knowledge in science and higher education // Economy. Profession. Business. 2017. No. 4. Pp. 32-41.

Eurasian political Economy: textbook / edited by I. A. Maksimtsev, D. Yu. Miropolsky, L. S. Tarasevich. St. Petersburg, 2016. 767 p.

Lakatos I. Selected works on philosophy and methodology of science. M., 2008. 475 p.

Solovyov V. S. Dispute about justice: essays. M., 1999. 864 p.

Berdyaev N. A. Self-knowledge: essays. M., 1997. 624 p.

Fedorov N. F. Philosophy of common cause. M., 2008. 752 p.

Lossky N. O. Sensual, intellectual and mystical intuition. M., 1995. 400 p.

Bulgakov S. N. Philosophy of Economy / ed. O. Platonov. M., 2009. 464 p.

Hegel G. Encyclopedia of Philosophical Sciences. Vol. 1. Science of Logic. M., 1975. 452 p.

Hegel G. Phenomenology of the spirit. Philosophy of History. M., 2007. 880 p.

Fichte I. G. Philosophical works. M., 2013. 503 p.

Published
2023-03-15
How to Cite
1. Kryshka V. I., Belyaev V. I. REORGANIZING HIGHER ECONOMIC EDUCATION: EMBRACING PERSONALISM AND MOVING BEYOND THE BOLOGNA PROCESS IN METHODOLOGY AND THEORY // Economics Profession Business, 2023. № 1. P. 52-58. URL: http://journal.asu.ru/ec/article/view/epb202306.
Section
ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ

Most read articles by the same author(s)