Comments on Poetry in V. Shalamov’s Memoirs and Epistolary Legacy
Abstract
The article is focused at comments on poetry reflected in V. Shalamov’s memoirs and letters about purpose and essence of poetry, its moral mission, about the identity of a poet, etc. V. Shalamov speculated on these questions in his epistolary intercourse with B. Pasternak, A. Solzhenitsyn, I. Sirotinskaya, N. Mandelshtam, etc., in his memoir sketches (for example, «The 1920s», «My life is my several lives», «Moscow of the 1920s-1930s») and also in his literary and critical essays. Shalamov claims that the purpose of poetry is moral improvement of a personality, that a poet has to be an ethical sample for his contemporaries, and the essence of art is defined by the truth about the time which is expressed by an artist (as the truly talented person, in Shalamov’s opinion, is not capable to lie in his works). The article investigates Shalamov’s understanding of interrelation between life experience of an artist and his works: the essence of poetry does not lie in using some techniques or being skillful (though Shalamov did not deny the meaning of such categories), but it lies in reflecting the poet’s life experience. The only truthful source of creativity, as Shalamov believed, is the fate of an artist. The article concluded about specifics of a poet Shalamov’s creative process (in comparison with A. Akhmatova, O. Mandelshtam, A. Bely). Shalamov’s ideas, expressed in letters and memoirs of certain currents in lyrics of the 20th century, in particular, about acmeism, are investigated: according to Shalamov, acmeism was not just the trend in Russian poetry, but it was original vital doctrine, a worldview system. The article offers the explanation of seemingly obvious ‘contradiction’ between Shalamov’s statements about moral mission of literature and his late declarations that he does not believe in art.
Downloads
Metrics
References
Ахматова А. Малое собрание сочинений. СПб., 2016.
Белый А. Начало века. Воспоминания. В 3-х кн. М., 1990. Кн. 2.
Гофман Е. «Видны царапины рояля…» // Знамя. 2015. № 3.
Есипов В.В. «Вы будете гордостью России…» // Шаламов В.Т. Четвертая Вологда: повесть, рассказы, стихи. Вологда, 2017.
Есипов В.В. Шаламов. М., 2012.
Кац Б. Звук и искусство звука среди мотивов ахматовской поэзии // Анна Ахматова и музыка: исследовательские очерки. Л., 1929.
Кротова Д.В. Назначение искусства: концепция В.Т. Шаламова // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Литературоведение. Журналистика. 2016. № 1.
Мандельштам О. Малое собрание сочинений. СПб., 2016.
Московская Д.С. «Я нашел в жизни то, что искал». Судьба и наследие Н.П. Анциферова // Мир русского слова. 2017. № 2.
Шаламов В.Т. «Новая проза». Из черновых записей 70-х годов // Новый мир. 1989. № 12.
Шаламов В.Т. Собрание сочинений: в 7-и тт. М., 2013.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.