Analogies in Plot Motifs of the Yakut Olonkho and Khakass Alyptykh Numack

  • Антонина Федоровна Корякина Научно-исследовательский институт олонхо Северо-Восточного федерального университета им. М.К. Аммосова Email: aitalilen@mail.ru
Keywords: epic, olonkho, alyptykh nymah, comparative analysis, plot motifs, girl-heroes

Abstract

The article conducts a comparative-typological study of the ancient plot motifs of the Yakut Olonkho and Khakass Alypty nymah .Based on the material of the heroic epic texts «Girl-hero Jyrybyn Jyrylyatt» and «Ai-Huuchin», analogies of plot motifs include the first creation of the world, possessions of heroes, miraculous birth of heroines, naming of heroines, main functions of heroines, beauty of heroines, departure of the hero, descriptions of the struggle of heroines with monsters, physical strength of female heroes, laboriousness, brutal massacre of the corpse of a defeated enemy, the messenger horse, help from relatives, descriptions ofmonsters – enemies,and the establishment of a peaceful life. These motifs are common and canonical for archaic epics of Turkic-Mongolian peoples about militant girl-heroes. Originating in the epic works of the ancient ancestors of the Turkic-Mongolian peoples, these ancient tales were transmitted and distributed in compliance with original epic canons. The persistent characteristics of Turkic-Mongolian traditional canons is evidence that the narrators, P.P. Yadrikhinsky and P.V. Kurbizhekov continue the epic tradition of the Turkic-Mongolian story.However, there are not only analogies, but also differences in plot motifs: thus, in the Khakass epic there are none of the archaic mythological images which are obligatory for the Yakut epic, such as the patron saints of the family and children Ieiyehsit Hotun and Aiyysyt Hotun, the spirit-empress of the Middle World Aan Alahchyn Hotun, spirit of fire Hatan Temeriei, and the sacred tree of Aal Kuduk Mas. These differences are evidence that as a result of the territorial separation of the Turk-Mongolian peoples from each other, the epic culture of each of these peoples began to develop in its own way.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Антонина Федоровна Корякина, Научно-исследовательский институт олонхо Северо-Восточного федерального университета им. М.К. Аммосова

кандидат педагогических наук, заведующая сектором «Текстология олонхо»

References

Борисов Ю.П. Особенности параллелизма в якутском олонхо «Модун Эр Соҕотох» В.О. Каратаева и хакасском эпосе «Ай-Хуучин» П.В. Курбижекова. // Сравнительное изучение тюрко-монгольских эпосов. Якутск, 2015.

Гоголева М.Т. Олонхо и хакасский героический эпос «Ай-Хуучин» // Филологические науки: вопросы теории и практики. № 1 (43): в 2-х ч. Ч. II. 2015.

Данилова А.Н. Чудесное рождение богатырки как архаический мотив в якутских олонхо о женщинах-богатырках // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 11 (65). Ч. 3.

Емельянов Н.В. Сюжеты якутских олонхо. М., 1980.

Жирмунский В.М. Тюркский героический эпос. Л., 1974.

Кузьмина Е.Н. Указатель типических мест героического эпоса народов Сибири (алтайцев, бурят, тувинцев, хакасов, шорцев, якутов). Новосибирск, 2005.

Майногашева В.Е. О хакасском героическом эпосе и алыптых нымахе «АйХуучин» // Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока. Новосибирск,1997. Т. 16.

Майногашева В.Е. Хакасский героический эпос Алыптых нымах: поиски исторических реалий и периодизация (избранные труды). Абакан, 2015.

Мелетинский Е.М. Происхождение героического эпоса: ранние формы и архаические памятники. М., 1963.

Окладников А.П. Якутский эпос (олонхо) и его связь с югом. Якутск, 2013.

Орто Халыма олоҥхолоро / В.В. Илларионов, Т.В. Илларионова. Дьокуускай, 2016. (Саха боотурдара: в 21 тт.; Т. 18) (на якут. языке).

Павлова Н.В. Сюжетно-тематическое содержание олонхо и алыптых нымаха (сравнительный анализ якутского и хакасского героических эпосов) // Якутский героический эпос олонхо: вопросы научного изучения. Якутск, 2012.

Пропп В.Я. Специфика фольклора // Труды юбилейной научной сессии Ленингр. ун-та. Секция филол. наук. Л., 1946.

Путилов Б.Н. Методология сравнительно-исторического изучения фольклора. Л., 1976.

Путилов Б.Н. Эпическое сказительство: Типология и этническая специфика. М., 1997.

Пухов И.В. Героический эпос тюрко-монгольских народов Сибири: общность, сходства, различия // Типология народного эпоса. М., 1975.

Пухов И.В. Героический эпос алтае-саянских народов и якутское олонхо. Якутск, 2004.

Саввинова Г.Е. Фольклорно-этнографические экспедиции по исследованию эпического наследия Республики Саха (Якутия). Филология и человек. 2018. № 2. DOI: 10.14258/filichel(2018)2-17

Чаптыкова Ю.И. Древнейшие мотивы в героическом эпосе «Белый жеребенок и сивый жеребенок» // Сравнительное изучение тюрко-монгольских эпосов. Якутск, 2015.

Хакасский героический эпос «Ай-Хуучин» // Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока. Новосибирск, 1997. Т. 16.

Чистобаева Н.С. Традиционные эпические мотивы в героическом эпосе хакасов // Сравнительное изучение тюрко-монгольских эпосов. Якутск, 2015.

Эргис Г.У. Очерки по якутскому фольклору. М., 1974.

Ядрихинский-Бэдьээлэ П.П. Девушка-богатырь Джырыбына Джырылыатта / запись со слов олонхосута П.Н. Дмитриева-Туутук. Якутск, 2011.

Gerasimova L.N., Lvova S.D. Structural and Functional Features of Comparison Methods in the Yakut and Khakass Epics // Journal of History Culture and Art Research. 2018. Vol. 7. No. 3. DOI: 10.7596/taksad.v7i3.1721

Published
2019-09-13
How to Cite
Корякина А. Ф. Analogies in Plot Motifs of the Yakut Olonkho and Khakass Alyptykh Numack // Philology & Human, 2019, № 3. P. 143-157 DOI: 10.14258/filichel(2019)3-11. URL: http://journal.asu.ru/pm/article/view/5659.
Section
Статьи
Bookmark and Share