J. Gaarder’s «Sofie`s World»: Peculiarities of the Novel Reception in Russia
Abstract
The paper discusses the reception of Jostein Gaarder’s «Sophie’s world» by the Russian reader. The author gives a brief overview of the main principles of reception aesthetics, which provides the theoretical framework for the analysis of the novel reviews created by the literary critics as well as common readers. Critical works and readers’ opinions published in the Internet provide the material for the analysis of major trends in the Russian reception of the Norwegian text, which are compared with the text perception aspects highlighted by Western reviewers. The analysis provides evidence for the conclusion that the reception of the novel in Russia is framed by a different cultural background compared with that of the Western reader. While Western reviews tend to consider the novel in the postmodern paradigm and, consequently, emphasize the complexity of the narrative structure and the ambiguity of the text, their Russian counterparts position the novel within the familiar frame of the traditional Bildungsroman and highlight the simplicity, intelligibility, as well as the educational and enlightening effect of the book.
Downloads
Metrics
References
Борев Ю.Б. Художественное мышление ХХ в., архетипическое и театр. [Электронный ресурс]. URL: http://www.independent-academy.net
Брауде Л.Ю. Юстейн Гордер. В вечном поиске. СПб., 2010.
Ильин И.П. Постомодернизм. Словарь терминов. М., 2001.
Интервью с Жаком Деррида // Мировое древо. Вып. 1.М., 1992.
Коровин А.В. Современная скандинавская литература // Современная Европа. 2007. Вып. 3.
Муравьев Ю. Веселая наука. [Электронный ресурс]. URL: http://www.scepsis.net
Новикова Л. Культура. Книги за неделю. [Электронный ресурс]. URL: http://www.kommersant.ru
Парандовский Я. Алхимия слова. М., 1990.
Поллен Г. Несколько слов о норвежской литературе: этапы становления норвежского литературного творчества // Иностранная литература, М., 2005. № 11.
Фрейман Н.Г. Издание современной норвежской литературы в России на примере произведений Юстейна Гордера и Эрленда Лу // Вестник Томского государственного университета. 2011. № 344.
Хализев В.Е. Теория литературы. М., 2002.
Яусс Х.Р. История литературы как провокация литературоведения // Новое литературное обозрение. М., 1995. № 12.
Gaarder J. «Sofies Verden», 1991
Hear N. Booknotes // Philosophy. 1996. Vol. 71. № 275.
«Sofies Welt» wird als Wiener Gratisbuch verteilt. [Электронный ресурс]. URL: www.wien.orf.at
Ziolkowski Th. Philosophy into fiction // The American Scholar. 1997. Vol. 66. № 4.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.