Text Fragmentation in the novel “Troubled Blood” by Robert Galbraith
Abstract
The article examines specifics of fragmentation in contemporary works of fiction. Identifying elements that connect heterogeneous episodes or fragments can reshape readers’ experience and serve as a key for interpretation. The analysis of the detective novel “Troubled Blood” by R. Galbraith has demonstrated that fragmentation is realized at different text levels and in different compositional and stylistic forms, namely, within the categories of temporality and locality, in the development of plot lines, within the categories of description and reasoning, in dialogues, polylogues, internal monologues. The category of intertextuality plays a special role in the fragmentation of the novel under study. Non-linear narrative, intended lack of chronological and psychological sequence serve to effectively introduce the main focus of detective fiction – suspense and puzzle-solving; these literary devices also contribute to its unique narrative perspective.
Downloads
Metrics
References
Антонова Н.А. Полистилистика романа А.С. Байетт «Обладание»: автореф. дисс. канд. филол. наук. Воронеж, 2008.
Владимирова Н.Г. Фрагментарность и целостность текста (роман Грегори Норминтона «Корабль дураков») // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. 2014. № 5.
Жиличева Г.А. Нарративные стратегии в жанровой структуре романа (на материале русской прозы 1920–1950-х гг.). Новосибирск, 2013.
Лушникова Г.И. Специфика интертекстуальных отношений в литературной пародии // Вестник Челябинского гос. ун-та. 2008. Вып. 25. № 26 (127).
Пестерев В. Фрагментарная форма романа Ж.-Ф. Туссена «Фотоаппарат» // Балтийский филологический курьер. 2004. № 4.
Тюпа В.И. Очерк современной нарратологии // Критика и семиотика. 2002. № 5.
Хайнади З. Фрагментарная целостность. Роман «Герой нашего времени» М.Ю. Лермонтова // Вестник Волгоградского государственного университета. 2018. № 1 (17).
Elias С. The Fragment: Towards a History and Poetics of a Performative Genre. Bern, 2004.
Short M.H., Leech G.N. Style in Fiction: A Linguistic Introduction to English Fictional Prose. London, 2007.
The Poetics of Fragmentation in Contemporary British and American Fiction, ed. by V. Guignery, W. Drag. Malaga, 2019.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.