The asyks and it’s role in the worldview of the nomads

Main Article Content

U. U. Umitkaliev Email: aie.caf-317@yandex.ru
D. T. Tleugabulov Email: danchitto@mail.ru

Abstract

Kazakh children have been playing “asyk” (playing with lamb bone) from ancient times. Currently, the game still retains its value among the Kazakhs, as it is commonly played among the Turkic-Mongolian people in Eurasian Steppe. For instance, archaeologists often find “asyk” during the excavations.This paper is based on materials that researchers have received during excavations in East Kazakhstan in 2014. Researchers found about 140 “asyk” that relate to the primitive era. “Asyk” was in a stone bowl, at the feet of the deceased. Some of the “asyks’ had drilled holes. The purpose of this paper is to explore the Kazakh children’s game “asyk” and to identify common trends in the culture of the Turkic people. Also, this game marked the beginning of some modern gambling (dice). This fact speaks about its connections to all of humanity and as well has some social functions (people used it in resolving disputes). The researchers believed that the role of children’s toys is very important in the socialization of a child.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Umitkaliev, U. U., & Tleugabulov, D. T. (1). The asyks and it’s role in the worldview of the nomads. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 10(1-2), 37-44. Retrieved from http://journal.asu.ru/wv/article/view/3087
Section
RELIGIOUS FACTOR IN THE HISTORY OF ANCIENT AND MEDIUM PEOPLES OF EURASIA
Author Biographies

U. U. Umitkaliev, Eurasian national University. L. N. Gumilev, Astana (Kazakhstan)

кандидат исторических наук, доцент, заведующий кафедрой археологии и этнологии

D. T. Tleugabulov, Eurasian national University. L. N. Gumilev, Astana (Kazakhstan)

магистр гуманитарных наук, преподаватель кафедры археологии и этнологии исторического факультета

References

Абрамзон, 1949 — Абрамзон С. М. Рождение и детство киргизского ребенка // Сборник Музея антропологии и этнографии. М. ; Л., 1949. Т. 12. С. 78-138.

Артыкбаев, 2009 — Артыкбаев Ж. О. Арджаспа туралы ацыз // Казак тарихы мен эт-нологиясыныц мэселелерь Павлодар, 2009. Т II. С. 156-160.

Бабакрдар, 2000 — Бабак,¥мар Хинаят. Жауырынныц сакральды кызметшщ тари-хы — этномэдени семантикасы» // Абай — акпарат журналы. Алматы, 2000. С. 45-56.

Батболд, 2011 — Батболд Н. Хуннугийн хадны зураг // Studia Archaeologica Instituti Archaeologici Akademiae Scientiarum Mongolicae. T. XXXI. 2011. С. 26-39.

Валиханов, 1984 — Валиханов Ч. Ч. Тенкри (Бог) // Собр соч. : в 5 т. Алма-Ата, 1984. Т. 1. С. 208-215.

Олжабай, 2013 — Олжабай С. Шардара шынырауындагы Шахристан // «Жалын» Рес-публикалык эдеби-керкем жэне элеуметтж журнал. 2013. № 12. С. 72-78.

Сотникова, 2014 — Сотникова С. В. Детские погребения с наборами асыков и роль игры в обществах степного населения эпохи бронзы // Вестник археологии, антропологии и этнографии. 2014. № 2 (25). С. 26-34.

Тойшащшы, 2009 — Тойшащшы Акедш. Турж-монгол мифологиясы : монография. Алматы, 2009. 192 с.

Телеубаев, 2013 — Телеубаев Э. Т. Казак халкы этнографиясынын мэселелерь Ал-маты, 2013. Т. 2. 496 с.