Manuscript staroboredschesky "Pseudozlatoust" of the second half of XIX century from the collection Laboratory of archeographic research of the Ural Federal University
Main Article Content
Abstract
In the presented work the author studies the Old Believers hand-written collection of the second half of the XIX century, which has a very unusual structure. The author conducts the attribution of the manuscript and examines its internal structure. It is concluded that the book was compiled in the framework of one of the bespopovskih accords of the Old Believers, which determined the basic elements of its composition. In this case, the collection, apparently, was intended for a very wide range of readers, among whom could even be representatives of the priestly direction of the Old Believers. Within the framework of the work, the principles of interaction between individual content blocks of the book are established. Extensive eschatological and polemical elements of the collection are noted. The researcher concludes that the motive for placing in a compilation of a work was its archaic and authority in the eyes of "zealots of ancient piety", which led to a wide borrowing of texts from the most popular printed editions of the turn of the XVIII-XIX centuries.
Downloads
Metrics
Article Details
References
Альфа и Омега. Типография Супрасльского Благовещенского монастыря, 1788 // Соборник: электронное периодическое издание [Электронный ресурс]. — URL: http:// sobornik.ru/text/alfaiomega/alfaiomega.htm (дата обращения: 11.03.2017).
Белякова Е. В. К вопросу о первом издании Кормчей Книги // Вестник церковной истории. 2006. № 1. С. 131-150.
Бытко С. С. Структурное оформление сборника «Слово о лжепророках и лжеучителях» // Северный регион: наука, образование, культура. 2016а. № 2. С. 13-18.
Бытко С. С. Томский старообрядческий сборник назидательного характера: специфика структурного оформления // Россия будет прирастать Сибирью. Сургут, 2016б. С. 19-28.
Бытко С. С. Творчество дьякона Федора в контексте книжной культуры старообрядчества // Научные труды магистрантов, аспирантов и соискателей Нижневартовского государственного университета. Вып. 12. Нижневартовск, 2015. С. 25-29.
Вознесенский А. В. Старообрядческие издания XVIII — начала XIX века: Введение в изучение. СПб., 1996. 160 с.
Давидова М. Г. Старообрядческий синодик из Причудского собрания Пушкинского дома // Образовательный портал «Слово» [Электронный ресурс]. URL: http://www. portal-slovo.ru/art/36139.php (дата обращения: 12.03.2017).
Зеньковский С. А. Русское старообрядчество: в 2 т. М., 2009. 688 с.
Златоуст. Единоверческая типография при Свято-Троицкой Введенской церкви, 1894 // Соборник: электронное периодическое издание [Электронный ресурс]. URL: http://sobornik.ru/text/zlatoust/zlatoust.htm (дата обращения: 05.03.2017).
Зольникова Н. Д. Старообрядческий нравоучительный сборник непостоянного состава // Исторические источники и литературные памятники XVI-XX вв. Новосибирск, 2004. С. 178-202.
Кормчая, напечатанная с оригинала патриарха Иосифа. М., 1912 (1650). 1481 с.
Лаборатория археографических исследований Уральского федерального университета. XVIII. 10р/1651.
Лаборатория археографических исследований Уральского федерального университета. XVIII. 50р/1847.
Понырко Н. В., Юхименко Е. М. История об отцах и страдальцах соловецких: лицевой список из собрания Ф. Ф. Мазурина. М., 2002. 272 с.
Садовая О. Н. Старообрядческие полемические сочинения о браке XVIII — первой трети XIX в. // Источники по культуре и классовой борьбе феодального периода. Новосибирск, 1982. С.196-218.
Сморгунова Е. М. Исход староверов вчера и сегодня: уход от мира и поиски земли обетованной // История Церкви: изучение и преподавание. Екатеринбург, 1999. С. 211-219.
Сырцов И. Я. Современное состояние раскола в Тобольской епархии // Тобольские епархиальные ведомости. 1883. № 23-24. С. 481-499.
Черторицкая Т. В. Четьи сборники в составе Великих Миней Четьих митрополита Макария // Труды Отдела древнерусской литературы. Т. 46. СПб., 1993. С. 98-108.