About crypt burials of Kazakhkstan
Main Article Content
Abstract
The article describes the Kazakh mausoleum of Torgayuly Zhuparbai, built of modern materials at the end of the 20th century for the first time. The object is located in the cemetery of the village of Sunak-Ata (Zhanakorgan region, Kyzylorda oblast of Kazakhstan). The peculiarity of the burial is the presence of a crypt. Survey data, ethnographic and archaeological materials about the crypt burials of Central Asia and Kazakhstan make it possible to attribute this mausoleum to the type of grave structures which were common during the middle Ages. The form of burial fixed here is undoubtedly a Muslim burial rite, which is known in the Central Asian region from the 11th century. In the burial rite of the
Kazakhs and other peoples of Central Asia, from the middle Ages to the beginning of the 20th century the device of underground structures for the group burial was mainly intended for the persons of noble origin. In the 20th century, most likely, with the establishment of Soviet power and the elimination of the local elite, the crypt burials become relict. Today, the Torgayuly Zhuparbay funerary structure is perhaps the only and the last mazar with a crypt — the sagana, which was built at the end of the 20th century.
Downloads
Metrics
Article Details
References
Ажигали С. Е. Архитектура кочевников — феномен истории и культуры Евразии. Алматы, 2002. 652 с.
Акатаев С. Н. Культ предков у казахов в прошлом и зороастризм // Известия АН Каз. ССР. Серия общественных наук. 1973. № 2. С. 43-49.
Армарчук Е. Мавзолей Тюрабек-ханым в Старом Ургенче: форма, функция и возраст // Татарская археология. 2001. № 1-2 (8-9). С.120-168.
Джанибеков У. Культура казахского ремесла. Алма-Ата, 1982. 144 с.
Ерзакович Л. Б., Нурмуханбетов Б., Ордабаев А. Подземное погребальное сооружение в Туркестане // Археологические исследования в Отраре. Алма-Ата, 1977. С. 59-72.
Каллаур В. Древние города Саганак (Сунак), Ашнас или Эшнас (Асанас) и другие в Перовском уезде, разрушенные Чингис-ханом в 1219 году // Протоколы заседаний и сообщений членов Туркестанского кружка любителей археологии. Историко-культурные памятники Казахстана. Туркестан, 2011. С. 204-211.
Кастанье И. А. Древности Киргизской степи и Оренбургского края. Алматы, 2007. 514 с.
Муратов С. Н., Ерзакович Л. Б. Лопатка коровы с тюркскими письменами на арабском алфавите из городища Аспара (Чуйская долина) // Эпиграфика Востока. Вып. XVIII. Л., 1967. С. 71-79.
Немцева Н. Б. Малоизученный мавзолей из ансамбля Шахи-Зинда // Общественные науки в Узбекистане. 1969. № 8-9. С. 43-50.
Немцева Н. Б., Шваб Ю. З. Ансамбль Шах-и Зинда. Историко-архитектурный очерк. Ташкент, 1979. 168 с.
Проскурин А. Склеп поселковый // Свод памятников истории и культуры Казахстана. Южно-Казахстанская область. Алматы, 1994. С. 70.
Самашев З., Кожа М. Элитный культовый комплекс Сарайчика // Вопросы истории и археологии Западного Казахстана. 2007. № 1. С. 236-257.
Сещцмбек А. Суйек косу // Мэдениет. 2006. № 1. С. 20-41 (на каз. яз.).
Семби М. К. Реликты архаических ритуалов в памятниках казахской архитектуры Сарыарки // Обычаи и обряды казахов в прошлом и настоящем. Алматы, 2001, С. 387-398.
Смагулов Е., Григорьев Ф. П., Итенов К. Очерки по истории и археологии средневекового Туркестана. Алматы, 1999. 232 с.
Табалдиев К. Курганы средневековых кочевых племен Тянь-Шаня. Бишкек, 1996, 256 с.
Тасмагамбетов И., Самашев З. Сарайчик. Алматы, 2001. 320 с.
Толеубаев А. Реликты доисламских верований в семейной обрядности казахов. Алма-Ата, 1991. 214 с.
Туякбаев М. Турюхтан сырлары. Алматы, 2000. 96 с. (на каз. яз.).
Хмельницкий С. Между саманидами и монголами. Архитектура Средней Азии. XI — начала XIII вв. Берлин ; Рига, 1996. Ч. 1. 336 с.