Lazurite in jewelry from monuments of the Basandaika culture

Main Article Content

L.M. Pletneva Email: tspu_hae@mail.ru

Abstract

The Basandaika culture (11th — 13th centuries) occupied Tomsk and Novosibirsk Ob Regions, Kuznetsk Depression, and part of the forest-steppe Altai.


In order to study the stated problem, the authors have taken grave goods from seven burial grounds: Anikin Kamen (1), Basandaika burial mound, a burial ground at the mouth of the Malaya Kirgiska river, Konevo, Osinka and Sanatorny burial grounds (1) and Tashara-Karyer burial ground (2), in which lazurite pendants, bronze and silver earrings with lazurite rings and triangular plates, as well as individual beads were found among other grave goods and jewelry. The author examines in detail the mutual occurrence of lazurite jewelry with carnelian, amber, crystal, coral and glass beads. There are 49 graves with lazurite (25 intact and 24 robbed) out of total 399 graves in the above burial grounds. Graves have also been identified by sex and age as far as possible: there are 10 children and 24 adults (in the Osinka burial ground, only women were found among adults). In the Konevo burial ground, there was a girl of 8–10 years old. In other burial grounds, only a few graves were anthropologically identified. There are four graves with both adults and children, and one grave with an adolescent. Localization of jewelry on buried bodies suggests that the population of the Basandaika culture used them in headdresses and removable pieces (necklaces and other neck jewelry) and could sew them on clothes (some pieces were found around the neck and on a belt). There could be also belt garters.


Jewelry preserved in traditional cultures until the 20th century and thereafter among peoples of the Volga Region, Siberia and Central Asia, especially in the Turkic Muslim world, can help to determine both purpose and significance of jewelry in archaeological cultures. Although researchers find their description in written sources of the Kimak and Kipchak peoples, these sources are extremely scarce. In the author’s opinion, lazurite, amber, coral and nacre jewelry were symbols of prestige and status in pre-Mongolian and partly Mongolian societies. At the same time, they were associated with their beliefs.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Pletneva , L. (2019). Lazurite in jewelry from monuments of the Basandaika culture. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 20(3), 34-58. https://doi.org/10.14258/nreur(2019)3-03
Section
ARCHAEOLOGY AND ETNO-CULTURAL HISTORY
Author Biography

L.M. Pletneva , Tomsk State Pedagogical University

доктор исторических наук, старший научный сотрудник кафедры археологии и этнологии Томского государственного педагогического университета

References

Абдумананов Р. А. Кипчаки в истории кыргызов. Бишкек, 2015. 200 с.
Адамов А. М. Новосибирское Приобье в X–XIV вв. Тобольск ; Омск, 2000. 256 с.
Арсланова Ф. Х. Языческая символика в обрядовой женской одежде кимаков и кыпчаков // Вторые Грязновские чтения. Омск, 1992. Ч. II. С. 83–86.
Бутанаев В. Я. Хакасы // Тюркские народы Сибири. М., 2006. С. 533–630.
Валеев Ф. А., Томилов Н. А. Татары Западной Сибири: история и культура. Новосибирск, 1996. 224 с.
Гаген-Торн А. Женская одежда народов Поволжья (материалы к этногенезу). Чебексары, 1960.
Гаман А. Д., Плетнева Л. М. Погребения XI–XIII вв. из курганного могильника Аникин Камень 1 // След на песке: материалы и исследования по археологии. Томск ; Северск, 2010. С. 102–131.
Глушкова Т. Н. Определение тканей из Астраханцевского и Басандайского курганных могильников // Томское Приобье в начале II тыс. н. э. по археологическим источникам. Томск, 1997. С. 143–145.
Гриневич К. Э. Археологические исследования урочища Басандайки близ гор. Томска, проведенные в 1944–1946 гг. объединенной экспедицией Томского государственного университета имени В. В. Куйбышева и Томского государственного педагогического института. Ч. 5: Раскопка курганного могильника // Труды ТГУ им. В. В. Куйбышева Т. 98: Басандайка. Сборник материалов и исследований по археологии Томской области. Томск, 1947. С. 19–49.
Дульзон А. П. Дневники раскопок курганного могильника на Басандайке // Труды ТГУ им. В. В. Куйбышева Т. 98: Басандайка. Сборник материалов и исследований по археологии Томской области. Томск, 1947. С. 68–115.
Илюшин А. М. Курганы поздних кочевников близ устья Ура. Кемерово, 2012. 188 с.
Илюшин А. М. Курганы кыштымов в долине Ура. Кемерово, 2014. 216 с.
Львова Э. Л., Октябрьская И. В., Сагалаев А. М., Усманова М. С. Традиционное мировоззрение тюрков Южной Сибири. Новосибирск, 1988. 225 с.
Маракуев А. В. Китайские бронзы из Басандайки // Басандайка. Томск, 1947. С. 167–174.
Плетнева Л. М. Томское Приобье в начале II тыс. н. э. по археологическим источникам. Томск, 1997. 350 с.
Ожередов Ю. И., Плетнева Л. М., Масусото Т. Металлические зеркала в музее археологии и этнографии им. В. М. Флоринского ТГУ: формирование и исследование собрания // Сборник музея археологии и этнографии Сибири им. В. М. Флоринского. Вып. 2. Культуры и народы северной Азии и сопредельных территорий в контексте междисциплинарного изучения. Томск, 2008. С. 136–158.
Савинов Д. Г., Новиков А. В., Росляков С. Г. Верхнее Приобье на рубеже эпох (басандайская культура). Новосибирск, 2008. 424 с.
Сазонова М. В. Украшения узбеков Хорезма // Традиционная культура народов Передней и Средней Азии: сборник МАЭ. Т. XXVI. Л., 1970. С. 113–142.
Суслова С. В. Головные украшения китаянок и их символика // Одежда народов Зарубежной Азии / Сборник МАЭ. Т. XXXII. Л., 1977. С. 230–247.
Суслова С. В. Женские украшения казанских татар середины XIX — нач. XX в. М., 1980. 128 с.
Суслова С. В. Женская одежда приуральских нагайбаков: компонентный историко-этнографический анализ // Этнография Алтая и сопредельных территорий: материалы Международной научной конференции, посвященной 25‑летию центра истории и этнографии лаборатории исторического краеведения Алтайского государственного педагогического университета (Барнаул, 28–30 октября 2015 г.). Вып. 9. Барнаул, 2015. С. 217–223.
Смирнова Е. Ю. Ювелирные украшения курдакско-саргатских татар // Интеграция археологических и этнографических исследований. Владивосток; Омск, 2000. С. 177–182.
Тюхтенева С. П. Алтайцы. Социальная организация и семейная обрядность // Тюркские народы Сибири. Алтайцы. М., 2006. С. 392–428.
Шуман В. Мир камня: в 2 т. Т. 2: Драгоценные и поделочные камни. М., 1986. 263 с.