Rite of asking for rain from turkmens

Main Article Content

S. J. Atdaev Email: serdar63atdayev@gmail.com

Abstract

The historical past convincingly shows us that humanity is highly dependent. One of the elements of such a connection for many hundreds and thousands of years has been water. The arid climate of Turkmenistan intensified human dependence on water. The few mountain rivers of the foothill zone could not satisfy the needs of the early farming culture that arose here back in the late Neolithic. In such an environment, water becomes the most important and valuable wealth of man. The shortage of irrigated agriculture begins to be compensated by the collection and careful storage of heavenly precipitation, that is, the development of rainfed agriculture begins. The image of life-giving moisture is recorded in the spiritual and material cultural past of society. The materials presented in the article give us the opportunity to take a more conscious look and understand the value of this natural gift. Realizing his dependence on nature, a person begins to address his prayers to divine powers and offer sacrifices, thereby developing certain ceremonies and rituals. The activities of professional «rain seekers'were practiced until the beginning of the 20th century. Nevertheless, until the annual day when spring ritual traditions and songs were preserved, which are an integral part of the spiritual culture of the Turkmen people.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Atdaev, S. J. (2020). Rite of asking for rain from turkmens. NATIONS AND RELIGIONS OF EURASIA, 24(3), 83-97. https://doi.org/10.14258/nreur(2020)3-05
Section
ETHNOLOGY AND NATIONAL POLICY
Author Biography

S. J. Atdaev, Institute of History and Archeology Turkmen Academy of Sciences Ashgabat

candidate of historical Sciences, leading researcher of the sector of ethnography of the Institute of history and archeology of TAS, Ashgabat

References

Атдаев С. Дж. Бахаведдин Нагшбенди — образец нравственности и добродетельности // Возрождение. Ашхабад, 2011. № 12. С. 20-21.

Байрамсахатов Н. Неджмеддин Кубра // Ашгабат. 1995. № 6. С. 132-138.

Бартольд В. В. Собрание сочинений. Т. VIII. М. : Наука, 1973. 724 с.

Бируни. Абу Рейхан Бируни. Избранные произведения. Т. I: Памятники минувших поколений. Ташкент : Фан, 1957. 486 с.

Бичурин Н. Я. (Иакинф). Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древние времена. Т. 1. М. ; Л. : Изд-во Акад. наук СССР, 1950. 381 с.

Брусина Н. И. Ставропольские туркмены. Этнокультурное развитие, социальные обычаи, процессы адаптации и интеграции // Исследования по прикладной и неотложной этнологии. Вып. 202. М. : ИЭА РАН. 2008. 42 с.

Ибн аль-Факих. Извлечения из «Китаб ахбар ал-Булдан» по Мешхедской рукописи // Материалы по истории туркмен и Туркмении. М. ; Л. : Изд-во Акад. наук СССР, 1939. Т. I. С. 151-155.

Карутц Р. Среди киргизов и туркменов на Мангышлаке. СПб. : изд. А. Ф. Деврие-на, 1910. 196 с.

Кляшторный С. Г., Султанов Г. И. Государства и народы Евразийских степей. Древность и средневековье. СПб. : Петербургское Востоковедение, 2009. 432 с.

Лессар П. М. Заметки о Закаспийском крае и соседних странах (Поездка в Персию, Южную Туркмению, Мерв, Чарджуй и Хиву) // Записки Кавказского отдела Императорского Русского исторического общества. Кн. XIII. 1884. 365 с.

Малов С. Е. Шаманский камень «яда» у тюрков Западного Китая // Советская этнография (СЭ). 1947. № 1. С. 151-160.

Махмуд ал-Кашгари. Диван лугат ат-Турк. Алматы : Дайк-Пресс, 2005. 1288 с.

Мовсес Каланкатуаци. История страны алуанк. Ереван : Матенадаран,1984. 258 с.

Насави. Шихаб ад-Дин Мухаммад ибн Ахмад ан-Насави. Сират ас-султан Джалал ад-Дин Манкбурны: (Жизнеописание султана Джалал ад-Дина Манкбурны). М. : Восточная литература, 1996. 798 с.

Овезов Д. М. Население долины Чандыра и среднего течения Сумбара. Ашхабад : Ылым. 1976. 193 с.

Рукописный фонд № 840. Институт языка, литературы и национальных рукописей имени Махтумкули АН Туркменистана.

Рукописный фонд № 1171. Р. Гылыджов. Институт языка, литературы и национальных рукописей имени Махтумкули АН Туркменистана.

Рукописный фонд № 1216, папка № 9. Н. Атдаев, А. Мулькаманов. Институт языка, литературы и национальных рукописей имени Махтумкули АН Туркменистана.

Самойлович А. Н. Очерки по истории туркменской литературы // Туркмения. Л., 1929. Т. 1. С. 123-167.

Усманова А. Р. Межэтнические связи в праздничной культуре и фольклоре тюрко-язычных групп Астраханского края // Межэтнические связи в фольклоре: материалы V Международной Школы молодых фольклористов. СПб., 2016. С. 189-207.

Magtymguly. Eserler yygyndysy I jilt. A.: Turkmenistanyn Ylymlar akademiyasynyn Milli golyazmalar instituty, 2012a. 556 с. (на туркменском языке).

Magtymguly. Eserler yygyndysy II jilt. A.: Turkmenistanyn Ylymlar akademiyasynyn Milli golyazmalar instituty, 2012b. 361 с. (на туркменском языке).

Yahya ibn Muhammet. Yagmyr dasy // Turkmen dunyasy — 2007. № 19 (на туркменском языке).