The Last Bow by V. P. Astafyev as a Family Saga
Abstract
This article concentrates on the study of V. P. Astafyev's book The Last Bow in order to identify the style, subject matter and those features of this book that demonstrate the elements of the family saga genre and largely determine its integrity in this way. This paper studies The Last Bow through component analysis. It is shown that the concept of the family saga in this book is a thematic device used to depict specific historical events, changes in social circumstances and personal relationships, where the fate of individual characters is presented from different points of view. In addition, the use of critical analysis carried out in the context of a given theoretical approach allows us to identify those elements and characteristics that let us consider this book as a full-fledged representative of the family saga, where individual stories of family members from different generations acquire a new dimension. Thus, this study aims to show that The Last Bow is one of the best examples of the genre of family saga not only in Russian, but also in the world literature of the twentieth century.
Downloads
Metrics
References
Смирнова А. И. В. П. Астафьев и музыка // Вестник Волгоградского государственного университета. 2013 Серия 8: Литературоведение. Журналистика, № 12.
Зверев В. В. «ПОСЛЕДНИЙ ПОКЛОН» В.П. АСТАФЬЕВА И ОСНОВЫ КРЕСТЬЯНСКОГО МИРА // Крестьяноведение. 2020 vol. 5 № 4.
Колпаков А. Ю. Система концовок рассказов и образ мира в «Последнем поклоне» В. П. Астафьева // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2010 № 1.
Копытко Н. В. & Никольский Е. В. Функции жанровых признаков семейной хроники в романе Джойс Кэрол оутс «Барельеф» // Вестник Удмуртского университета. 2017 Серия «История и филология», vol. 27 № 2.
Никольский Е. В. Жанр романа семейной хроники в русской литературе рубежа тысячелетий // Вестник Адыгейского государственного университета. 2011 Серия 2: Филология и искусствоведение, № 4.
Никольский Е. В. Семейные истории в раннем творчестве Орхана Памука: идеология и поэтика// Studia Humanitatis. 2016 № 2.
Орлова Г.А. Виктор Петрович Астафьев: образы Родины // Ученые записки Новгородского государственного университета. 2019 vol. 2 № 20.
Ревенко И. В. Реализация составляющих концепта «Дом» в «Последнем поклоне» В. П. Астафьева // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2017 vol. 4 № 42.
Хрущева Д. Жанр семейной хроники в романе Ын Хигён "тайна и ложь" // Казанский вестник молодых учёных. 2018 vol. 2 № 1 (4).
Чжэн Я. «Последний поклон» В. П. Астафьева: История создания. Жанр // Вестник Московского университета. 2011 Серия 9: Филология, № 4.
Conquest R. The Harvest of Sorrow: Soviet Collectivization and the Terror-Famine. Oxford University Press, 1987.
Harris J. & Rowe E. A. Short Prose Narrative (táttr). In Mc Turk, Rory (ed.): A Companion to Old Norse-Icelandic Literature and Culture. Blackwell Publishing: Malden, Oxford & Carlton, 2005.
Stephens R. The Family Saga in the South: Generations and Destinies (Southern Literary Studies). LSU Press, 1995.
Viola L. Peasant Rebels Under Stalin: Collectivization and the Culture of Peasant Resistance. Oxford,1996.
Vliet V. J. The American Family Saga in Jeffrey Eugenides’ Middlesex and Jonathan’s Franzen’s Freedom. Oakland Journal, 2011 no. 21.
Williamson V. What is a Saga? Strategies for Defining the Genre. Introduction to The Liverpool Sagas 1974-1997. Amsterdam University Press, 2003.
Wheeler, K. H. The Family Saga Novel Deconstructed. authorkathleenhwheeler.com, 2014 URL: https://authorkathleenhwheeler.com/2014/11/21/family-saga-novel-deconstructed/ (Accessed: 12.09.2021).
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.