G.D. Grebenstchikoff's Late Autofiction: Narrative Strategies in the Story "Egorkina zhizn"
Abstract
As far as the genre of the last major work of G.D. Grebenstchikoff "Egorkina zhizn" is concerned, being an autobiographical material, it is a compromise of different trends – the aspiration to capture the world of the past as tangibly as possible, in all its details, and the need to establish literary communication with the reader. This challenged the author to use a number of narrative strategies – establishing an epic distance between the time and place of the events in the story, recurrent addressing the reader, and above all – various forms of socialization (generalization) of the personal, which is presented as an element of the self-contained and beautiful (seen from apart) harsh world of Siberian village, and – at the same time – as a way to shape a creative individual (the idea of vocation). The latter is manifested, in particular, in the abundance of literary parallels and comparisons, which form a conceptually significant overlap between literature and personal experience. On the one hand, Grebenstchikoff's experience in autobiographical genre contributes to the wealth of autobiographical prose of the XIX century, on the other hand, it is natural for such genre of modern literature as autofiction, the extreme popularity of which is associated both with the desire to abandon dated narrative strategies, and the ambition to re-examine the category of fiction.
Downloads
Metrics
References
Арнхейм Р. О позднем стиле // Арнхейм Р. Новые очерки по психологии искусства. М., 1994.
Волошинов В.Н. Марксизм и философия языка // Волошинов В.Н. Философия и социология гуманитарных наук. СПб., 1995.
Горбенко А.Ю. Жизнестроительство Г.Д. Гребенщикова: генезис, механизмы, семантика, контекст. диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук / Национальный исследовательский Томский государственный университет. Томск, 2016.
Горький М. Полное собрание сочинений. Художественные произведения в 25 т. Т. 15. М., 1972.
Полякова Т.А. Автобиографическая повесть Г.Д. Гребенщикова «Егоркина жизнь»: от реального факта к художественному вымыслу // Филоlogos. 2009. №1-2 (5).
Полякова Т.А. Путь духовного возрастания автобиографического героя в повести Г.Д. Гребенщикова «Егоркина жизнь» // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2010. №10 (90).
Успенский Б.А. Поэтика композиции // Успенский Б.А. Семиотика искусства. М., 1995.
Черняева Т.Г. «Егоркина жизнь» Г.Д. Гребенщикова: опыт реконструкции замысла // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2007. № 8 (71).
Шмид В. Нарратология. М., 2008.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.