Creative Heritage of A.S. Pushkin in the Literary Courses of Chinese Schools and Universities.
Abstract
The article is devoted to the creative heritage of A.S. Pushkin in the practice of teaching literature in China. In modern Pushkin studies, the teaching of the poet's works in the literary courses of schools and universities has not been given enough attention, and the study of the practice of teaching his poetic, prosaic and dramatic works in China is being carried out for the first time. Based on the information collected in the article, it was revealed that Pushkin's teaching in Chinese educational institutions took place in several stages. This allows us to trace the evolution of the study of topics, issues, and the ideological content of the poet's works included in the curriculum. At the turn of the 20th-21st centuries. Chinese primary and middle school students are accessible to Pushkin's poetic works, while they are often asked to compare similar images in Chinese poetry and Pushkin, and there covers all genres and all the main topics of the poet's work in teaching practice in Chinese universities. The article also reveals an interesting trend in Pushkin's teaching – the actualization of those facets of his heritage that help to comprehend modern times.
Downloads
Metrics
References
Алексеев М.П. Пушкин в странах зарубежного Востока. М., 1979.
Ван Лие. Творчество А.С. Пушкина в Китае // Вестник Московского университета. Серия 9. Филология. 2012. № 6.
Гизетти А.А. Три души // Ежемесячный журнал. 1915. № 12.
Лю Янькунь. Функционирование творчества А.С. Пушкина в Китае. Дисс… канд. филол. наук. Пермь, 2019.
俄罗斯文学简史. 任光宣主编. 2012年.
俄罗斯文学名著赏析. 王立业主编. 2020年.
普希金. 普希金诗选(高中部分). 卢永译. 2003年.
普希金. 普希金诗:假如生活欺骗了你(教育部新编初中语言教材拓展阅读书系). 戈宝权译. 2018年.
普希金《致大海》教案. URL: https://www.yuwenmi.com/jiaoan/jiunianji/413539.html (Дата обращения: 14.05.2022)
《致大海》普希金中学课文原文. URL: https://www.ruiwen.com/wenxue/kewen/399505.html (Дата обращения: 14.05.2022)
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.