Modes of Perception: Paris Note as a Symbol of Emigration in the Novel by G.I. Gazdanov “Night roads”
Abstract
The article presents the representation of sensory sensations in textual discourse. Perceptual image of the Parisian text, emigration in the novel by G.I. Gazdanov “Night Roads” is considered as an interpretive code that explains the specifics of the emigrant reception. The problem of artistic perceptivity is relevant and at the moment there is a need for research focused on studying the phenomenon of perception as a factor in text formation. The article analyzes the following contextual features of the use of linguo-poetic means characteristic of the author's idiostyle: perceptual metaphor, perceptual oxymoron, comparison, allusions, and others that create a sensory sensation. Text-forming and conceptually significant perceptual contrasting metaphors are revealed, corresponding to the opposition of the motives of one's own and another's world, present and past, night and day Paris. The article notes the close relationship of human mental activity with sensory, namely auditory, olfactory perception of reality, as well as the synergistic integrity of the processes of perception and state in the artistic space of G.I. Gazdanov.
Downloads
Metrics
References
Список литературы
Басалаева Е.Г. Одорическое пространство в художественном тексте: гендерный аспект // Вестник Новосибирского гос. ун-та. 2015 Т. 14, вып. 2.
Бондарко А.В. К вопросу о перцептивности // Сокровенные смыслы: Слово. Текст. Культура. М., 2004.
Бородуля А.И. Тема душевной опустошенности в романе Гайто Газданова "Ночные дороги"// Утренняя заря. Москва, 2018.
Газданов Г.И. «Вечер у Клэр». «Ночные дороги», СПб, 2009.
Доброскокина Н.В."Этот зловещий и убогий париж" в романе Г. Газданова "Ночные дороги"// Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2010. № 6
Желтова Н.Ю."Свое" и "чужое" в романе Г.И. Газданова "Ночные дороги"// Вестник Тамбовского университета. 2012. № 1.
Исаева Е.И. Изгнание в психологическом аспекте: концепция личности в прозе Гайто Газданова // Эмиграция как текст культуры: историческое наследие и современность. Будапешт, 2020.
Кириллина Н.В. «И я всюду слышу звуки…»: функции перцептивной лексики слухового восприятия в языке поэзии А.А. Ахматовой // Вестник Моск. гос. обл. ун-та (электронный журнал). 2016. № 4. URL: https://evestnik-mgou.ru/en/ Articles/Doc/772 (дата обращения 7.07.2022).
Киселёва Н.И., Рягузова Л.Н. Экзистенциальная проблематика романа Гайто Газданова "Ночные дороги"// Актуальные вопросы современной филологии: теория, практика, перспективы развития. 2016.
Краснова. Т.И. Оппозитивы старое /новое, темное/светлое в газетном дискурсе эмигрантской печати (1918 –1921)//Филология и человек, 2014 № 3.
Кузнецова Е.В. Парижский текст Гайто Газданова// Гуманитарные исследования, 2012 №2.
Позднякова. Е.Ю. Проблема восприятия городского пространства и его отражения в языковом сознании горожан// Филология и человек, 2014. №2.
Халина Н.В., Внучкова Т.Н., Комиссарова Л.М. Терминологическое сопровождение «визуального поворота» в современной культуре познания // Филология и человек. 2018, №3.
Харченко В.К. Лингвосенсорика. Фундаментальные и прикладные аспекты. 2012
Худенко Е.А.. Мотив глухоты и зренияв поздней лирике О.Э.Мандельштама// Филология и человек, 2015 №4.
References
Basalayeva E.G. Odoricheskoye prostranstvo v khudozhestvennom tekste:gendernyy aspekt // Vestnik Novosibirskogo gos. un-ta. 2015 T. 14, vyp. 2 [Odoric space in a literary text:gender aspect] // Bulletin of the Novosibirsk State University. university 2015 Vol. 14, no. 2.
Bondarko A.V. K voprosu o pertseptivnosti // Sokrovennyye smysly: Slovo. Tekst. Kul′tura. M., 2004 [To the question of perceptivity // Secret meanings: Word. Text. Culture. M., 2004]
Borodulya A.I. Tema dushevnoy opustoshennosti v romane Gayto Gazdanova "Nochnyye dorogi"// Utrennyaya zarya. Moskva, 2018. [The theme of spiritual emptiness in Gaito Gazdanov's novel "Night Roads"] // Dawn. Moscow, 2018.
Gazdanov G.I. «Vecher u Kler». «Nochnyye dorogi», SPb, 2009 ["An Evening at Claire's". "Night roads"], St. Petersburg, 2009.
Dobroskokina N.V."Etot zloveshchiy i ubogiy parizh" v romane G. Gazdanova "Nochnyye dorogi"// Izvestiya Volgogradskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. 2010. № 6 ["This ominous and wretched Paris" in G. Gazdanov's novel "Night Roads"] // News of the Volgograd State Pedagogical University. 2010. No. 6.
Zheltova N.YU."Svoye" i "chuzhoye" v romane G.I. Gazdanova "Nochnyye dorogi"// Vestnik Tambovskogo universiteta. 2012. № 1 [Own" and "alien" in G.I. Gazdanov's novel "Night Roads]" // Bulletin of the Tambov University. 2012. No. 1.
Isayeva E.I. Izgnaniye v psikhologicheskom aspekte: kontseptsiya lichnosti v proze Gayto Gazdanova // Emigratsiya kak tekst kul′tury: istoricheskoye naslediye i sovremennost′. Budapesht, 2020. [Exile in the psychological aspect: the concept of personality in the prose of Gaito Gazdanov] // Emigration as a text of culture: historical heritage and modernity. Budapest, 2020.
Kirillina N.V. “I ya vsyudu slyshu zvuki…”: funktsii pertseptivnoy leksiki slukhovogo vospriyatiya v yazyke poezii A.A. Akhmatovoy [“And I hear sounds everywhere…” functions of perceptual vocabulary of auditory perception in the language of A.A. Akhmatova’s poetry]. Bulletin of Moscow Region State University. 2016, no. 4, URL: https://evestnik-mgou.ru/en/Articles/Doc/772 (accessed: 07.07.2022).
Kiselёva N.I., Ryaguzova L.N. Ekzistentsial′naya problematika romana Gayto Gazdanova "Nochnyye dorogi"// Aktual′nyye voprosy sovremennoy filologii: teoriya, praktika, perspektivy razvitiya. 2016. [Existential problems of Gaito Gazdanov's novel "Night Roads"] // Topical issues of modern philology: theory, practice, development prospects. 2016.
Krasnova. T.I. Oppozitivy staroye /novoye, temnoye/svetloye v gazetnom diskurse emigrantskoy pechati (1918 –1921)//Filologiya i chelovek, 2014 № 3. [Oppositives old / new, dark / light in the newspaper discourse of the emigrant press (1918-1921)] / / Philology and people, 2014 No. 3.
Kuznetsova E.V. Parizhskiy tekst Gayto Gazdanova// Gumanitarnyye issledovaniya, 2012 №2. [Parisian text by Gaito Gazdanov] // Humanitarian Studies, 2012 No. 2.
Pozdnyakova. E.YU. Problema vospriyatiya gorodskogo prostranstva i yego otrazheniya v yazykovom soznanii gorozhan// Filologiya i chelovek, 2014. №2. [The problem of perception of urban space and its reflection in the linguistic consciousness of citizens] // Philology and people, 2014. No. 2.
Khalina N.V., Vnuchkova T.N., Komissarova L.M. Terminologicheskoye soprovozhdeniye «vizual′nogo povorota» v sovremennoy kul′ture poznaniya // Filologiya i chelovek. 2018, №3. [Terminological accompaniment of the "visual turn" in the modern culture of knowledge] // Philology and man. 2018, No. 3.
Kharchenko, V.K. (2012) Lingvosensorika. Fundamental’nye i prikladnye aspekty [Linguosensorics. Fundamental and applied aspects]. Moscow: Knizhnyy dom “Librokom”.
Khudenko E.A. Motiv glukhoty i zreniyav pozdney lirike O.E.Mandel′shtama// Filologiya i chelovek, 2015 №4. [The motive of deafness and vision in the late lyrics of O.E. Mandelstam] // Philology and man, 2015 No. 4.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.