Difficulties in the Development of Genre and Style Subcompetence among Frst-years of Non-philological Profiles

  • Марина Алексеевна Южанникова Siberian Federal University Email: yuzhannikova@mail.ru
Keywords: teaching methods in high school, speech science, functional styles, stylistics, genre and stylistic competence

Abstract

The article describes requirements for communication competencies of a university graduate, in particular, for the genre and style sub-competence. Further listed and described are the difficulties which a lecturer in the higher educational institution may encounter, while developing the sub-competence in first-year non-philologists. These are, first of all, shortcomings of the layout of the course program, in which, as a rule, almost no time is planned for the analysis of characteristics of language styles and the development of oral proficiency in business and scientific styles, next, the consequences of a poor training of style at secondary school, finally, the lack of students' knowledge of the stylistics terminology, which leads to erroneous ideas about the structure of the stylistic system of the modern Russian literary language and an underdevelopment of students' language intuition. In addition, the article suggests some ways of eliminating the indicated difficulties.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Булохов Б.Я. Писательская компетенция учащихся: монография. Красноярск, 2007.

Воронцова Т.А. Элементарная стилистика: учебно-методическое пособие. Ижевск, 2008.

Корякина А.Н. Педагогические условия формирования стилистической компетенции у старшеклассников якутской школы. Автореф. дисс. канд. пед. наук. Якутск, 2008.

Кротова А.Г. Формирование языковой компетенции студентов гуманитарных и негуманитарных специальностей // Сибирский педагогический журнал. 2013. №3.

Кузьмина Н.В. Формирование навыков письменной деловой коммуникации у студентов негуманитарных вузов // Казанский педагогический журнал. 2009. № 7-9.

Русский язык и культура речи (базовые компетенции): учеб. пособие // под ред. А.П. Сковородникова. Красноярск, 2015.

Сапарбаева А.М. Формирование лексико-стилистической компетенции студентов неязыковых вузов в практическом курсе русского языка (на материале глаголов): дисс. канд. пед. наук, Алматы, 2009.

Сиротинина О.Б. Типы речевой культуры // Эффективное речевое общение (базовые компетенции): словарь-справочник. Красноярск, 2012.

Чижова Т.И. Основы методики обучения стилистике в средней школе. СПб, 1998.

Южанникова М.А. Множественность интерпретаций как лингвоэкологический феномен // Лингвоэкология: проблемы и пути их решения: монография / под. ред. А.П. Сковородникова, Г.А. Копниной. Красноярск, 2022. С. 90–100.

Published
2022-12-03
How to Cite
Южанникова М. А. Difficulties in the Development of Genre and Style Subcompetence among Frst-years of Non-philological Profiles // Philology & Human, 2022, № 4. P. 190-197 DOI: 10.14258/filichel(2022)4-15. URL: http://journal.asu.ru/pm/article/view/12029.
Section
Проблемы филологического образования
Bookmark and Share