Synthesis of Documentary and Artistic Codes in Dave Eggers’ Story “The Monk of Mokha”
Abstract
This article is devoted to the analysis of documentary fiction based on the material of the story “The Monk of Mokha” by a contemporary American writer Dave Eggers. The purpose of the study is to identify methods of implementing and synthesizing documentary and artistic codes in this work, as well as to determine the main functions of such a synthesis in the conceptual and thematic structure of the story. The study of factual and fictional narratives’ components in the story under consideration has shown that the factual narrative is determined by the author’s concern for authenticity, accuracy and truth, which is revealed through the following elements: using the names and descriptions of real geographical objects, depicting the typical attributes of the era, presenting historical facts and real-life events of our time, portraying real persons as characters. Fictional components include special forms of real facts interpretation: the author’s mode of narration, special narrative strategies, imaginative expression of ideas and themes, using various stylistic means and devices. As a result of such contamination, the author creates a certain model of artistic reality which is based on documentary materials.
Downloads
Metrics
References
Литература
Анохина А.В. Проблема документализма в современном литературоведении // Проблемы филологии, культурологии и искусствознания. 2013. № 4.
Волкова С.А. Принципы и приемы выражения авторской позиции в художественно-документальной прозе // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И.Я. Яковлева. 2015. № 1 (85).
Гинзбург Л.Я. О психологической прозе. М., 1977.
Местергази Е.Г. О термине «документальная литература» // Вестник ТГУ. Гуманитарные науки. Филология. 2007. № 11 (55).
Местергази Е.Г. Художественная словесность и реальность: документальное начало в отечественной литературе XX века: автореф. дисс. докт. филол. наук. М., 2008.
Савельева Е.А. Между литературой и журналистикой: нон-фикшн в зарубежном и отечественном литературоведении // Вестник Череповецкого государственного университета. 2018. № 2 (83).
Andreescu R. “Very much alive and very much under threat”: Chasing the Coffee-Flavored American Dream in Dave Eggers’s Monk of Mokha // East-West Cultural Passage. 2019. № 19.
Gutkind L. Keep It Real: Everything You Need to Know About Researching and Writing Creative Nonfiction. New York, 2008.
Lounsberry B. The art of fact: contemporary artists of nonfiction. Westport, 1990.
Pedri N. Factual Matters: Visual Evidence in Documentary Fiction. Toronto, 2001.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.