Verbal and Nonverbal Ways of Presenting Information in School Discourse (Linguo-Semiotic Aspect)

  • Chernova Victoria Gymnasium No. 36 (Krasnodar) Email: vika-chernova@bk.ru
Keywords: school discourse, linguosemiotics, presenteme, verbal presentemes, non-verbal presentemes, verbal-non-verbal presentemes

Abstract

The article covers the study of verbal, non-verbal and mixed type presentemes in the context of school discourse. The text of the lesson is presented as a semiotic heterogeneous discourse. Our research contains the material of particular teachers’ lesson plans from Catherine Gymnasium 36 in Krasnodar. The methodological basis of the study is a need-based information approach to phenomena of school communication which allows to define modes of coexistence of visual presentemes with verbal components of a lesson.  The results of the study led to conclusion that school discourse has special features, which make it possible to distinguish it as a particular type of institutional discourse. The presence of verbal, non-verbal and mixed type presentisms in it proves that the lesson is a semiotic heterogeneous text. The impact on the pupil is one of the teacher’s speech functions, which is realized more effectively if the verbal level of communication is accompanied by a non-verbal component.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Анисимова Е. Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация. М., 2003.

Бабич Е.В. Смыслоподражающий потенциал иконического аттрактора в структуре поликодового художественного текста // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016.№7-3(61).

Быстров В., Кобышев А., Кобышев Е., Козлов А., Лысков- Штреве В. Руководство по проведению деловых презентаций на стажировке в Германии. М., 2001.

Горелов И.Н. О двуязычных словарях нового типа // Лексика и лексикография. Вып.9. М., 1998.

Евграфова Ю. А. Лингвосемиотика экрана: моделирование реальности в экранных текстах (на материале текстов кино, телевидения и сети Интернет): автореф. дис. …д-ра филол. наук. Мытищи, 2021.

Евграфова Ю.А., Максименко О. И. Лингвосемиотический потенциал поликодовых текстов // Языковое образование: традиции и современность. М., 2019.

Ежова Е.Н. Медиа- рекламная картина мира: структура, семиотика, каналы трансляции: дис. …д-ра. филол.наук. Ставрополь,2010.

Карасик, В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград, 2002.

Корчагин С.С. Транслатологические особенности перевода и локации экранных текстов в телесериале «Шерлок» // Культура и цивилизация. 2017. №3А.

Красавский Н.А. Эмоциональные концепты в немецкой и русской лингвокультурах. Волгоград, 2001.

Милетова Е.В., Литвишко О.М. Сравнительный анализ структурно-семантических особенностей терминологических единиц профессионально-ориентированного дискурса (на материале английского языка) // Филология и человек. 2021.№2.

Олянич А.В. Презентационная теория дискурса. М., 2007.

Сорокин Ю.А. Креализованные тексты и их коммуникативная функция //Оптимизация речевого воздействия. М., 1990.

Тайсина, Э.А. Семиотика. Казань, 2019.

Торсуева И. Г. Интонация // Языкознание. Большой энциклопедический словарь. М., 1998

Published
2024-02-04
How to Cite
Victoria C. Verbal and Nonverbal Ways of Presenting Information in School Discourse (Linguo-Semiotic Aspect) // Philology & Human, 2024, № 1. P. 163-173 DOI: 10.14258/filichel(2024)1-13. URL: http://journal.asu.ru/pm/article/view/13371.
Section
Научные сообщения
Bookmark and Share