“Rus', You are but a Kiss in the Cold!” (1921) by V. Khlebnikov: Text as a Combinatory Model / Dynamic Construction
Abstract
The paper is devoted to analysis of the poem by Velimir Khlebnikov “Rus', you are but a kiss in the frost!” (1921) as part of a study of transformation of the sonnet genre in the poet’s verses. Velimir Khlebnikov elaborates his version of a lyrical story of ‘a kiss in the frost’, originating from the poem by Alexander Pushkin “Winter. What do we do in the village?…” (1829). The love scene is represented as a natural phenomenon, embedded not only in the winter landscape but also in the Universe. There are no persons in the Nature’s integrity, and the couple of lovers are designated only by demonstrative pronouns. The tension of feelings (“the lightning kiss”) is but one of the manifestations of the Elements. The phenomenon of a lightning as a “potentially energy-embracing symbol” has a conceptual character in Khlebnikov’s perception of the world, is both the “primordial image” of the world and the principle of universal unity, which has already been noted by the eminent researchers’ of Khlebnikov’s works. From the formal viewpoint, the text is a special variant of structural deformity and overcoming it, which is directly related to the idea of accumulation of energy, explosion, and return to tranquility. The poem is characterized by increased expression of the arrangement of its sounds; alliteration of the occlusive, fricative, and sonorant sounds, their combinations, and paronymic attraction create the effect of a special energy of sound-making. The rhythmic arrangement of the text “deceives” the reader’s expectations: fast shifts and transitions from one meter to another (polymetry in the first stanza), occasional caesuras in the first, fourth, and ninth verses, an enjambement in the seventh and eighth verses: breakage of the seventh verse, when the verb “would [swiftly] outline” starts a line, visualizing the movement of a lightning. Structural deformities are settled in the final — the last verse is written in a classical iambic tetrameter. Graphically, the lyrical text is a combinatory dynamic model which may vary in terms of strophic division, the “headless” sonnet, preserving the characteristics of the Italian sonnet, dominates. The mechanism of cohesion is ensured by all the levels of the artistic whole, and the genre of the sonnet is a harmonizing form, balancing the structural instability of the text.
Downloads
Metrics
References
Библиографический список
Гаспаров М. Л. Русские стихи 1890-х – 1925-го годов в комментариях. М., 1993. 272 с.
Григорьев В. П. Будетлянин. М., 2000. 816 с.
Дуганов Р. В. Велимир Хлебников. Природа творчества. М., 1990. 352с.
Дуганов Р. В. О ноосфере и мыслеземе // Дуганов Р. В. Велимир Хлебников и русская литература. М., 2008. С. 218 – 241.
Жолковский А. К. Графоманство как прием (Лебядкин, Хлебников, Лимонов и другие) // Жолковский А. К. Блуждающие сны и другие работы. М., 1994. 428 с.
Иванюк Б. П. Сонет: словарное досье // ФИЛОLOGOS. 2021. № 2 (49). С. 25-33.
Лощилов И. Е. К разбору стихотворения Виктора Сосноры «Разлука звериного лая со
страхом совиным…» (1966) // Критика и семиотика. 2022. № 1. С. 366 – 379.
Сонет серебряного века. Русский сонет конца XIX – начала XX века / сост., вступ. статья и комм. О. И. Федотова. М., 1990. 768 с.
Тырышкина Е. В. Эстетика русского литературного авангарда (1910-е – 1920-е гг.). Учебное пособие по спецкурсу. Новосибирск, 2000. 84с.
Источники
Хлебников В. В. Собр. соч.: в 6 т. Т. 2. Стихотворения 1917 – 1922. М., 2001. 608 с.
Хлебников В. В. Собр. соч.: в 6 т. Т. 5. Стихотворения в прозе. Рассказы, повести, очерки, сверхповести 1904-1922. М., 2004. 464 с.
Хлебников В. В. Собр. соч.: в 6 т. т. 6. Статьи (Наброски). Ученые труды. Воззвания. Открытые письма. Выступления. 1904 – 1922. М., 2005. 448 с.
References
Gasparov M. L. Russkie stikhi 1890-kh – 1925-go godov v kommentariyakh [Russian poems of the 1890s – 1925th in the comments]. M., 1993. 272 s.
Grigor'ev V. P. Budetlyanin [Futureman]. M., 2000. 816 s.
Duganov R. V. Velimir Khlebnikov. Priroda tvorchestva [Velimir Khlebnikov. The nature of creativity]. M., 1990. 352s.
Duganov R. V. O noosfere i myslezeme [About the noosphere and thought-earth] // Duganov R. V. Velimir Khlebnikov i russkaya literature [Velimir Khlebnikov and Russian Literature]. M., 2008. S. 218 – 241.
Zholkovskiy A. K. Grafomanstvo kak priem (Lebyadkin, Khlebnikov, Limonov i drugie) [Graphomania as a technique (Lebyadkin, Khlebnikov, Limonov and others)] // Zholkovskiy A. K. Bluzhdayushchie sny i drugie raboty [Wandering Dreams and other papres]. M., 1994. 428 s.
Ivanyuk B. P. Sonet: slovarnoe dos'e [Sonnet: vocabulary dossier] // FILOLOGOS. 2021. № 2 (49). S. 25-33.
Loshchilov I. E. K razboru stikhotvoreniya Viktora Sosnory «Razluka zverinogo laya so
strakhom sovinym…» (1966) [To the analysis of Victor Sosnora’s poem “The Parting of Animal Barking with the owl’s fear”] // Kritika i semiotika [Criticism and Semiotics]. 2022. № 1. S. 366 – 379.
Sonet serebryanogo veka. Russkiy sonet kontsa XIX – nachala XX veka [Sonnet of the Silver Age. Russian sonnet of the late 19-th – early 20th centuries] / sost., vstup. stat'ya i komm. O. I. Fedotova. M., 1990. 768 s.
Tyryshkina E. V. Estetika russkogo literaturnogo avangarda (1910-e – 1920-e gg.). Uchebnoe posobie po spetskursu [Aesthetics of the literary avantr-garde (1910s – 1920-s). Textbook of special course]. Novosibirsk, 2000. 84s.
List of sources
Khlebnikov V. V. Sobr. soch.: v 6 t. T. 2. Stikhotvoreniya 1917 – 1922 [Collected works in 6 vol. Vol. 2. Poems of 1917 - 1922]. M., 2001. 608 s.
Khlebnikov V. V. Sobr. soch.: v 6 t. T. 5. Stikhotvoreniya v proze. Rasskazy, povesti, ocherki, sverkhpovesti 1904-1922 [Collected works in 6 vol. Vol. 5. Poems in prose. Stories, novels, essays, super-stories]. M., 2004. 464 s.
Khlebnikov V. V. Sobr. soch.: v 6 t. t. 6. Stat'i (Nabroski). Uchenye trudy. Vozzvaniya. Otkrytye pis'ma. Vystupleniya. 1904 – 1922. [Collected works in 6 vol. Vol. 6. Articles (Sketches). Proclamations. Open Letters. Speeches]. M., 2005. 448 s.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.