Aesthetics and Principles of Neorealism in Dave Eggers’ A Heartbreaking Work of Staggering Genius
Abstract
This article discusses the basics of neorealism aesthetics and principles, which can be traced in a number of works of contemporary fiction. These principles are specifically manifested in the novel by a contemporary American writer D. Eggers A Heartbreaking Work of Staggering Genius which is under study in the article. Its purpose is to analyze the ways in which the aesthetics and principles of neorealism are implemented in the novel and to demonstrate that neorealist tendencies are typical for the documentary fiction prose. The analysis has shown that the novel by D. Eggers contains such features as a certain type of mimesis; collaboration of the author and the reader in the reality construction; traditional for autobiographies and memoirs themes of family, friendship, and responsibility; the presence of romantic and realistic motives; post-irony, combining postmodern irony and deep sincerity, creating a positive image of the main character.
Downloads
Metrics
References
Казначеев С.М. Новый реализм: очередное возрождение метода // Гуманитарный вектор. Серия: Педагогика, психология. 2011. № 4.
Калита И. «Новый реализм» русской литературы в зеркале манифестов XXI века // Slavica Litteraria. 2016. № 19 (1).
Серова А.А. Неореализм как художественное течение в русской литературе XXI века: автореф. … дисс. дисс. канд. филол. наук. Нижний Новгород, 2015.
Тернова Т.А., Насонов А.Л. Неореализм как смысловая и эстетическая доминанта в литературе XX века // Вестник Воронежского государственного университета. 2022. № 1.
Фаттахова А.Р. Новый реализм в современной русской литературе (на примере творчества А. Ганиевой) // Иностранные языки в Узбекистане. 2021. № 4 (39).
Altes L.K. Sincerity, Reliability and Other Ironies: Notes on Dave Eggers' A Heartbreaking Work of Staggering Genius // Narrative Unreliability in the Twentieth- Century First-Person Novel. Berlin, 2008.
Cong W. A Literary Review of Neorealism in British and American Literature // International Journal of Literature and Arts. 2022. Vol. 10. №. 3.
Dilmi S.A. A Metamodern Disclaimer of Postmodernism in Literature // Algerian Scientific Journal Platform. 2021. № 2(3).
Hamilton C. Blank Looks: Reality TV and Memoir in a Heartbreaking Work of Staggering Genius // Australasian Journal of American Studies. 2009. № 28(2).
Hoffmann L. Postirony. The Nonfictional Literature of David Foster Wallace and Dave Eggers. Bielefeld, 2017.
Huber I. Introduction: Epitaph on a Ghost, or the Impossible End of Postmodernism // Literature after Postmodernism: Reconstructive Fantasies. London, 2014.
Timmer N. Do You Feel It Too? The Post-Postmodern Syndrome in American Fiction at the Turn of the Millennium. Leiden, 2012.
Toth J. The Passing of Postmodernism: a Spectroanalysis of the Contemporary. Albany, 2011.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.