Verbalization Features of the Concept of FIRE in Artistic Discourse of the First Third of the Twentieth Century
Abstract
The article analyzes conceptual metaphors of fire in artistic discourse. nthropomorphic, zoomorphic and mythological metaphors in the figurative structure of the concept are studied. nthropomorphic metaphor turns out to have been productively used in the works of most Silver ge poets. Images of the fire element are presented in ussian prose of the early twentieth century, as they are associated with revolutionary transformations. nalysis of the verbal embodiment of the concept in the prose texts of I.. Bunin, M. Gorky and M.I. Tsvetaeva allows the author to draw a conclusion about the peculiarities of the metaphorization of fire in their works. fire worshiper, M. Gorky, uses mythological, anthropomorphic and zoomorphic metaphorsto depict fire. In the epistolary heritage of M.I. Tsvetaeva, fire is the inner state of a person, a poetic gift. I. Bunin, as an impressionist artist, conveys the subtlest color transformations of fire. “Fire” lexemes realize some creative ideas of the authors and represent the concept of “fire” in the ussian linguistic picture of the world of the first third of the twentieth century.
Downloads
Metrics
References
Литература
Барковская Н. Поэзия «серебряного века». [Электронный ресурс]. URL: http://www.s-age.ru/pdf/s.pdf
Белобородова, И. В. Концепт «ЦВЕТ» в лингвокогнитивном аспекте. [Электронный ресурс]. URL: https://cheloveknauka.com/kontsept-tsvet-v-lingvokognitivnom-aspekte
БТСРЯ: Большой толковый словарь русского языка [Электронный ресурс] / Под ред. С. А. Кузнецова. СПб 1998. URL: http://enc-dic.com/kuzhecov/Bolezn-26060/
Калашников В. Боги древних славян. М., 2003.
Непомнящих Н. А. Сюжет в очерке М. Горького «Пожары» (из цикла «Заметки из дневника. Воспоминания») // Литература и документ. Новосибирск, 2011.
Ожегов С. И. Словарь русского языка. М., 1986.
Орлова Н. М. Неопалимая купина как концепт Библейского истока // Вестник ТГУ. Серия Филология. 2007. Выпуск 11 (55).
Попова И. А. Художественный концепт «огонь» в ракурсе лингвокогнитивной поэтики // Известия ЮЗГУ. Серия Лингвистика и педагогика. 2011. № 2. [Электронный ресурс]. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=20130578&ysclid=lgovqbrw4y865885918
Попова И. А. Стихия огня в колористике прозы И. Бунина. [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/journal/n/russian-journal-of-linguistics.
Пушкарева С. В. «Огненный столп» как значимый художественный концепт позднего творчества Н. С. Гумилева // Вестник МИТУ-МАСИ. 2019. № 2. [Электронный ресурс]. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=41435421&ysclid=lgovv0kmuj595398318
Светличная Н. М. Системность лексики писателя (на материале слово¬употребления глаголов горения в произведениях Пушкина, Лермонтова, Не¬красова, Чехова, Толстого, Бунина, Горького). Ленинград, 1971.
Скок Т. Н. Эволюция образа Огня в лирике К. Бальмонта // ОНВ. 2007. №5 (59). [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/evolyutsiya-obraza-ognya-v-lirike-k-balmonta.
Сыромля Н. Н. Метафора как средство выражения образных значений концепта огонь в лирике В. Брюсова // Знание. 2017. № 2. [Электронный ресурс]. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=28432189&ysclid=lgowehj38j135654934
Трофимова А. В. Концепт «ОГОНЬ» в современном русском языке. М., 2005. [Электронный ресурс]. URL: https://viewer.rsl.ru/ru/rsl01002744438
Янчук Е. М. Мотив огня в творчестве Марины Цветаевой // Эпоха «великих потрясений» в литературе, языке и культуре («Фетовские чтения»). Курск, 2018. [Электронный ресурс]. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=35082716&ysclid=lgox34a24q387855599
Селіванова О. О. Лінгвістична енциклопедія. Полтава, 2010.
Список источников
Андреева-Бальмонт Е. А. Воспоминания. М., 1996.
Ахматова, А. А. Лирика. M., 1989.
Бальмонт К. Д. Собр. соч. в 7 т. Т. 5. М., 2010.
Блок А. А. Стихотворения и поэмы. М., 1984.
Брюсов В. Я. Собр. соч. в 7 т. Т. 1. М., 1973.
Бунин И. А. Собр. соч. в 6 т. М., 1987–1988.
Волошин М. Коктебельские берега. Симферополь, 1990.
Городецкй С. Избранные произведения. Том 1. М. Художественная литература, 1987
Горький М. Собр. соч. в 30 т. Т. 7. Т. 15. М, 1951.
Горький М. Пожар [Электронный ресурс] URL : http://gorkiy-lit.ru/gorkiy/proza/rasskaz/
pozhar.htm
Гумилев Н. С. Сочинения : в 3 т. Т. 1. М., 1991.
Есенин С. А. Собр. соч. в 6 т. М., 1977–1980.
Цветаева М. Неизданное. Записные книжки: в 2 т. Т. 1. М., 2000.
Цветаева, М. Собр. соч. в 5 т. М., 2012– 2016.
References
Barkovskaya N. Poeziya “serebryanogo veka” [Poetry of the “Silver Age”]. Ekaterinburg, 2010.
Beloborodova I. V. Kontsept «TSVET» v lingvokognitivnom aspekte [The concept “COLOR” in the linguocognitive aspect]. Taganrog, 2000
Bol′shoy tolkovyy slovar′ russkogo yazyka [Large explanatory dictionary of the Russian language] / Ed. S. A. Kuznetsova. St. Petersburg 1998.
Kalashnikov V. Bogi drevnikh slavyan [Gods of the ancient Slavs]. Moscow, 2003.
Nepomnyashchikh N. A. Syuzhet v ocherke M. Gor′kogo «Pozhary» (iz tsikla «Zametki iz dnevnika. Vospominaniya») [The plot in M. Gorky’s essay “Fires” (from the series “Notes from a Diary. Memoirs”)] // Literature and document. Novosibirsk, 2011.
Ozhegov S. I. Slovar′ russkogo yazyka [Russian language dictionary] Moscow, 1986.
Orlova N. M. Neopalimaya kupina kak kontsept Bibleyskogo istoka [The Burning Bush as a concept of the Biblical source] // Bulletin of TSU. Philology Series. 2007. Iss. 11 (55).
Popova I. A. Khudozhestvennyy kontsept «ogon′» v rakurse lingvokognitivnoy poetiki [The artistic concept of “fire” from the perspective of linguocognitive poetics] // News of South-West State University. Series Linguistics and Pedagogy. 2011. No 2.
Popova I. A. Stikhiya ognya v koloristike prozy I. Bunina [The element of fire in the coloristics of I. Bunin’s prose]// Bulletin of RUDN University. Series: Linguistics. 2010. No 2.
Pushkareva S. V. «Ognennyy stolp» kak znachimyy khudozhestvennyy kontsept pozdnego tvorchestva N. S. Gumileva [“Pillar of Fire” as a significant artistic concept of the late creativity of N. S. Gumilyov]// Bulletin of MITU-MASI. 2019. No 2.
Svetlichnaya N. M. Sistemnost′ leksiki pisatelya (na materiale slovoupotrebleniya glagolov goreniya v proizvedeniyakh Pushkina, Lermontova, Nekrasova, Chekhova, Tolstogo, Bunina, Gor′kogo) [Systematicity of the writer's vocabulary (based on the use of verbs of combustion in the works of Pushkin, Lermontov, Nekrasov, Chekhov, Tolstoy, Bunin, Gorky)]. Leningrad, 1971.
Skok T. N. Evolyutsiya obraza Ognya v lirike K. Bal′monta [The evolution of the image of Fire in the lyrics of K. Balmont] // ONВ. 2007. No 5 (59).
Syromlya N. N. Metafora kak sredstvo vyrazheniya obraznykh znacheniy kontsepta ogon′ v lirike V. Bryusova [Metaphor as a means of expressing figurative meanings of the concept of fire in the lyrics of V. Bryusov]// Knowledge. 2017. No 2.
Trofimova A. V. Kontsept «OGON′» v sovremennom russkom yazyke [The concept of “FIRE” in modern Russian language]. Moscow, 2005.
Yanchuk E. M. Motiv ognya v tvorchestve Mariny Tsvetayevoy [The motif of fire in the works of Marina Tsvetaeva]// The era of “great upheavals” in literature, language and culture (“Fetov’s readings”). Kursk, 2018.
Selіvanova O. O. Lіngvіstichna yentsiklopedіya [Linguistic Encyclopedia]. Poltava, 2010.
List of sources
Andreyeva-Bal′mont E. A. Vospominaniya [Memories]. Moscow, 1996.
Akhmatova A. A. Lirika. [Lyrics]. Moscow, 1989.
Bal′mont K. D. Sobr. soch. v 7 t. [Collection Op.: in 7 volumes]. Vol. 5. Moscow, 2010.
Blok A. A. Stikhotvoreniya i poemy [Poetry and poems]. Moscow, 1984.
Bryusov V. YA. Sobr. soch. v 7 t. [Collection Op.: in 7 volumes]. Vol.1. Moscow, 1973.
Voloshin M. Koktebel′skiye berega [Koktebel shores]. Simferopol, 1990.
Gorodetsky S. Izbrannyye proizvedeniya [Selected works]. Moscow, 1987.
Gor′kiy M. Sobr. soch. v 30 t. [Collection Op.: in 30 volumes]. Vol.7. Moscow, 1951.
Gor′kiy, M. Pozhar [Fire].URL : http://gorkiy-lit.ru/gorkiy/proza/rasskaz/pozhar.htm
Gumilev N. S. Sochineniya : v 3 t. [Works: In 3 volumes]. Vol.1. Moscow, 1991.
Yesenin S. A. Sobr. soch. v 6 t. [Collection Op.: in 6 volumes]. Moscow, 1977–1980.
Tsvetayeva M. Neizdannoye. Zapisnyye knizhki: v 2 t. [Unreleased. Notebooks: in 2 volumes] Moscow, 2000-2001.
Tsvetayeva, M. Sobr. soch. v 5 t. [Collection Op.: in 5 volumes]. Moscow, 2012-2016.
Редакционная коллегия научного журнала «Филология и человек» придерживается принятых международным сообществом принципов публикационной этики, отраженных, в частности, в рекомендациях Комитета по этике научных публикаций (Committee on Publication Ethics (COPE), Кодекс этики научных публикаций), а также учитываeт ценный опыт авторитетных международных журналов и издательств.
Во избежание недобросовестной практики в публикационной деятельности (плагиат, изложение недостоверных сведений и др.), в целях обеспечения высокого качества научных публикаций, признания общественностью полученных автором научных результатов каждый член редакционной коллегии, автор, рецензент, издатель, а также учреждения, участвующие в издательском процессе, обязаны соблюдать этические стандарты, нормы и правила и принимать все разумные меры для предотвращения их нарушений. Соблюдение правил этики научных публикаций всеми участниками этого процесса способствует обеспечению прав авторов на интеллектуальную собственность, повышению качества издания и исключению возможности неправомерного использования авторских материалов в интересах отдельных лиц.